Historické jádro bez aut [plný text článku | kategorie: Vliv dopravy ve městech – ČR, Politika parkování – ČR | Moderní obec | Pavel Mališ a Dagmar Kůrečková | 7. 4. 2004] [tisk] Opava s více než 60 tisíci obyvatel je přirozeným centrem českého Slezska, s bohatou historii a kulturou. Je proslulá svou čistotou a kvalitou prostředí pro bydlení a život obyvatel. Program zklidňování dopravy v centru města se uskutečňuje od roku 1995 (jeho hlavní zásady - viz rámeček) a je rozvržen na období deseti let. Jeho cílem je především zkvalitnit a zatraktivnit prostředí městské památkové zóny pro občany a návštěvníky Opavy. Představuje finanční náklady ve výši více než 200 miliónů korun. Většinu prostředků vynaložilo město ze svého rozpočtu. Z Programu rozvoje Moravskoslezského regionu poskytlo Ministerstvo pro místní rozvoj dotaci ve výši 17,8 mil. Kč na stavbu pěší zóny na Horním náměstí I a II. Na výstavbu vícepodlažního parkoviště jsme v rámci tohoto dotačního programu získali dalších 23 miliónů korun. PŘÍNOSY PROGRAMU
Doprava v historickém jádru města se výrazně zklidnila. Pěší zóny se zelení se rozšířily a vznikl zde příjemný obytný prostor pro bezpečný pohyb chodců i cyklistů, zvláště děti. Pěší mohou spočinout na lavičkách nebo využít venkovní posezení mnoha restaurací a kaváren. Horní náměstí je centrem společenského dění, místem konání vánočních a velikonočních trhů, mítinků a slavností apod. Program podporuje využívání jízdního kola jako ekologické formy dopravy. Podařilo se prosadit společný provoz cyklistů a chodců na komunikacích pěší zóny i v prstenci městských parků, které jsou součástí MPZ. Nyní probíhající revitalizace a rekonstrukce parků umožní realizovat vhodná opatření. Na nově obnovených komunikacích je rozmístěno dostatek stojanů na kola a bezbariérové řešení umožňuje bezpečnou jízdu. Osobám se sníženou schopností pohybu a orientace slouží naváděcí pruhy instalované u přechodů pro chodce. Bezbariérově budou upravena i místa u zastávek městské hromadné dopravy. Omezení individuální automobilové dopravy v centru směřuje k efektivnějšímu využívání městské dopravy. Důležitou podmínkou pro postupnou realizaci jednotlivých etap projektu bylo vytvoření nových míst pro parkování v souladu se zásadami projektu. Rekonstrukci Dolního náměstí, která znamená zrušení 170 parkovacích míst, předcházela výstavba parkovacího domu. Tyto systémové kroky umožní našemu městu zařadit se mezi evropská města s propracovaným systémem statické dopravy. Velkým problémem města je však enormní nárůst automobilové dopravy (během posledního desetiletí o 70 %), nadměrně přetěžující vnitřní komunikace především v centru města a jeho historickém jádru. Ten však nemůže zcela vyřešit ani dobudování základní dopravní kostry spolu s připravovanou výstavbou Severního obchvatu města. Jedinou možností, jak ochránit historické jádro, které je od roku 1992 vyhlášenou městskou památkovou zónou (MPZ), je radikální omezení dopravy. PROMĚNA CENTRA
Regenerace MPZ spočívá především ve vyřešení technické a dopravní infrastruktury a pokračuje obnovou památkově chráněných objektů. V první fázi se město soustředilo zejména na zklidnění dopravy v historickém jádru budováním pěších zón včetně rekonstrukce podzemních inženýrských sítí. Od roku 2003 se doprava v historickém jádru zklidňuje dle schválené koncepce Doprava v klidu, jejímž cílem je Car Free City, tzv. město bez aut. Vytvořit v historickém jádru pěší zónu bylo záměrem našich předchůdců již v 70. letech minulého století, kdy se podařilo eliminovat dopravu a upravit pro pěší Horní náměstí, které bylo tradičním místem setkávání občanů Opavy. Radikální proměna centra města s výrazným zklidněním dopravy ve prospěch pěších a cyklistů nastala teprve v 90. letech. Vzhledem k tomu, že šlo o zásadní změny, vyžadující finančně nákladné stavební investice, bylo nutné předem celý proces dobře připravit, projednat, zajistit potřebné finanční prostředky.
Hlavní zásady Programu zklidňování dopravy v Opavě
* Vyloučit nebo výrazně omezit v centru města individuální automobilovou dopravu ve prospěch hromadné dopravy, chodců a cyklistů a zajistit jejich bezpečnosti.
* Upravit centrální náměstí a přilehlé komunikace jako pěší zónu s prvky drobné architektury, tzv. obytné ulice sloužící k odpočinku a setkávání občanů.
* Parkování v centru omezit pouze na vyhrazená parkoviště, která budou řešena buď jako patrová, nebo situovaná na okraji MPZ.
* Řešit komunikace pro pěší s ohledem na osoby se sníženou schopností pohybu.
* Zlepšit stav městské zeleně v centru, zajistit nové výsadby a rekonstrukce stávající zeleně.
* Zásobování centra z prostoru pěších zón omezit časově mimo frekventovanou denní dobu.
* Respektovat oprávněnou potřebu parkování (rezidentů, abonentů).