Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Mýtné v Německu od ledna 2005
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – svět, Vodní doprava – Labe | Právo | Jiří Novotný | 7. 4. 2004] [tisk]
Šimonovský: odklad ovlivní i zpoplatnění silnic v ČR. Elektronické mýtné, jež se na německých dálnicích mělo od těžkých nákladních automobilů začít vybírat již loni koncem srpna, neodstartuje dříve než v lednu 2005. Ministru dopravy Milanu Šimonovskému to při pondělním jednání v Žitavě sdělil jeho německý protějšek, spolkový ministr Manfred Stolpe. "Pan ministr mne informoval, že v SRN upravili projekt mýtného tak, aby mohl být celý systém spuštěn 1. ledna 2005. Zpozdí se tedy téměř o půldruhého roku," řekl Právu v Žitavě Šimonovský. Pro vozidla těžší než dvanáct tun má být v Německu mýtným zpoplatněno třináct tisíc kilometrů dálnic. Ve zkušebním provozu systému výběru mýtného, který využívá laseru a technologie mobilních telefonů, se ovšem projevily takové problémy, že nezbylo než start odložit. Přechod z časového na výkonové zpoplatnění se chystá i v České republice. Podle Šimonovského má být v ČR takto zpoplatněno až tři tisíce kilometrů vozovek. Tedy nejen dálnice a rychlostní komunikace, ale i řada silnic první třídy.
Na dotaz Práva, zda německé problémy neovlivní přípravu mýtného v Česku, Šimonovský odpověděl: "Naše záměry to určitě ovlivní. Budeme muset postupovat poněkud odlišným způsobem než SRN. Nejprve chceme definovat podmínky, které náš stát očekává od elektronického mýtného, a následně bude na zájemcích, kteří se přihlásí do výběrového řízení, aby navrhli systém." Záměr však musí nejprve schválit vláda. Do konce dubna jí Šimonovský předloží návrh, na jehož základě kabinet rozhodne, zda pokračovat v nynějším způsobu zpoplatnění prostřednictvím dálničních známek, nebo skutečně přejít na elektronické mýtné. "Usnesení vlády bude pro naše ministerstvo zadáním, z něhož vyplynou všechny další termíny. Podle mne by se mýtné v Česku mohlo začít vybírat v průběhu roku 2006," uvedl Šimonovský.
Vláda musí rozetnout také spor o nové jezy
Na schůzce v Žitavě se mluvilo i o problematice řeky Labe. Vláda Vladimíra Špidly má totiž už v příštím týdnu definitivně rozhodnout o osudu projektu na stavbu dvou nových jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu. Jejich výstavbu Šimonovský prosazuje, ale ministr životního prostředí Libor Ambrozek je zásadně proti. Investice ve výši šesti miliard korun má na českém úseku řeky zajistit minimální plavební hloubku Labe 140 centimetrů po 345 dnů v roce, a vyrovnat plavební podmínky s německou částí Labe, kde jsou podstatně lepší. Německý časopis Der Spiegel ovšem nedávno uvedl, že Šimonovského ministerstvo dostalo ze SRN špatné informace, a že jezy je zbytečné stavět. "Požádal jsem teď v Žitavě německou stranu o otevřené vyjádření, protože na jejím postoji bude také záležet při rozhodování české vlády o jezech. Stolpe mne ujistil, že Německo zajistí nejen v současné době, ale i v budoucnu dodržení plavební hloubky Labe od české hranice až do Hamburku 150 centimetrů po 345 dní v roce. To je pozitivní informace, která vyvrací všechny spekulace, jichž jsme byli v poslední době svědky," prohlásil Šimonovský.
Labe se má stát rekreační zónou
Při jednání Šimonovský také Stolpemu navrhl uzavřít mezi ČR a Německem dohodu nejen o parametrech této vodní cesty, ale i o společném využívání Labe pro rozvoj turistiky. "Jedná se o rekreační dopravu, budování cyklistických i pěších stezek v okolí přístavišť a definování podmínek pro zemědělské využívání řeky, jako jsou závlahy. Současně jsem zdůraznil, že v žádném případě nechceme, aby Labe bylo pojímáno jako říční dálnice, ale naopak jako komplexní systém, jenž může přinést rozvoj Sasku i severním Čechám," informoval Šimonovský. Stolpe sdělil, že SRN je o takové dohodě schopna zahájit neprodleně rozhovory, aby byla k podpisu připravena už do letošní letní sezóny, a Labe se co nejdříve mohlo stát i přitažlivou rekreační zónou.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu