Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Němci chtějí jezdit po Labi i po dálnici
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D8, Vodní doprava – svět | Ústecký deník | Vladimír Škaloud | 7. 4. 2004] [tisk]
Labská vodní cesta zůstává pro Německo důležitou dopravní tepnou, kterou hodlá i nadále využívat a udržovat. Při včerejší návštěvě Ústeckého kraje to potvrdil Erich Iltgen, předseda Saského zemského sněmu. Větší využitelnost toku Labe pro lodní dopravu je však do značné míry podmíněna zlepšením jeho splavnosti na českém území. To by měly zajistit dva nové jezy v Malém Březně a Prostředním Žlebu. Proti jejich vybudování však na obou stranách hranice protestují ekologové, podle nichž by zvednutí labské hladiny narušilo vzácné ekosystémy rostlin a živočichů. "Výstavba plavebních stupňů je plně v kompetenci české strany," upozornil Iltgen. Podle hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce není otázka jezů ani tak ekologická, jako spíše ekonomická. "V oblasti ochrany životního prostředí nevidím problém. Vzedmutí hladiny Labe bude mnohonásobně nižší, než jaké jsou přírodní výkyvy. Moderními technologiemi lze také zajistit propustnost jezů pro vodní živočichy," řekl hejtman. "Rozhodnout o investici v řádech miliard však není z národohospodářského hlediska jednoduché. Vodní díla by také mohla být integrována s mosty, což by zlepšilo dopravní situaci v regionu," naznačil Šulc. Dvě třetiny nákladů na stavbu, které jsou odhadovány až na osm miliard, by však mohly být pokryty z prostředků Evropské unie. "Pokud bude labské vodní cestě přiznán evropský význam," podotkl hejtman.
Dopravní infrastruktura byla také hlavním tématem rozhovorů Šulce s Iltgenem, jenž ústeckému hejtmanovi oplatil jeho návštěvu Saska. "Měl jsem přijet už dříve, aby to nevypadalo, že jsme se probudili až těsně před vstupem nových členů do Evropské unie," sypal si saský politik popel na hlavu. "Tak to ale není. Česko patřilo do Evropy stále," vyložil Iltgen. Obě strany kladou důraz na dostavbu dálnice spojující Prahu s Berlínem. Letos v létě bude dokončen úsek mezi Pirnou a Drážďany. Z Ústí nad Labem do Pirny by se mělo jezdit po dálnici nejpozději v roce 2006. "Je to naše priorita. Spolková vláda nám přislíbila, že peníze na dálnici nebudou nijak kráceny," prohlásil Iltgen. Ústecký kraj a Sasko však nehodlají spolupracovat jen v projektech celostátního významu. "Je třeba, aby oba regiony prorůstaly," upozornil Šulc. K rozvoji vzájemných styků by mělo přispět až čtyřicet nových hraničních přechodů na severu Čech.
O čem jednali
- pro Ústecký kraj i spolkovou zemi Sasko je prioritou dokončení dálnice do Drážďan
- Německo hodlá i nadále využívat labskou vodní cestu
- na severu Čech by mělo vzniknout čtyřicet nových hraničních přechodů do Německa
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu