Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Ve světě zahyne na silnicích 1 200 000 lidí ročně
[plný text článku | kategorie: Nehody – svět | MF Dnes | Milan Vodička | 7. 4. 2004] [tisk]
Silně to připomíná válku: ročně 1 200 000 mrtvých, 50 milionů zraněných, škody se počítají ve stovkách miliard dolarů. Vlastně to válka je. Lidé ji vedou na silnicích. Výše uvedená čísla říkají, kolik jich zemře ve světě za rok při dopravních nehodách a kolik se jich zraní. Z čísel, která dnes zveřejní Světová zdravotnická organizace v obsáhlé zprávě, jejíž výtah byl v elektronické podobě k dispozici už včera, plyne například tato cifra: každý den zahyne na silnici 3287 lidí. Tedy 136 za hodinu. Můžeme počítat i jinak. Denně 3287 obětí, to je stejné, jako by se každý den zřítilo k zemi dvanáct plně obsazených dopravních letadel nebo jako kdyby se každých čtyřiadvacet hodin potopily dva Titaniky. Pokud by se za den opravdu zřítilo osm letounů, pro média by to byla obrovská zpráva a lidstvo by posedla panika. Černé silniční statistiky o srovnatelném počtu zmařených životů, rozpuštěné ve zprávičkách černé kroniky, však nechávají lidi téměř v klidu. Bývalo líp - a bude ještě hůř. Podle studií Světové banky zemřelo v roce 1999, tedy před pouhými pěti lety, 850 000 osob, 35 milionů bylo zraněno a škody dosáhly výše 500 miliard dolarů. Nárůst je zřetelný. Avšak zpráva upozorňuje, že pokud se bezpečnostní opatření a přístup lidí nezmění, zvýší se počet obětí do roku 2025 o 65 procent. Ještě temnější odhad vypracoval pro rok 2030 Ústav pro životní prostředí a prognostiku v německém Heidelbergu: až bude svět o dalších pětadvacet let starší, umře na silnicích 2,5 milionu lidí. Havárie by se tak staly nejčastější příčinou úmrtí.
Důvod je zřejmý - motorizace třetího světa. Kdo někdy jel autem či autobusem v chudých zemích Afriky, Asie nebo Latinské Ameriky, ví, o čem je řeč. Špatná vozidla, špatné silnice a špatný postoj k bezpečnosti a pravidlům provozu vytvářejí smrtící koktejl. Nejvíce mrtvých je v Asii. Mají tam jen šestnáct procent všech vozidel, jež jezdí po planetě, ale na silnicích tam zahyne polovina z celosvětového počtu obětí nehod. V Číně jich je ročně zhruba 150 000 a Indie se drží v těsném závěsu. Nejnebezpečnější jsou však silnice Afriky, která je také nejchudším kontinentem. V Nigérii lidé rovnou říkají autobusům ”pojízdné márnice”. Není to nepřípadné: při haváriích autobusů napěchovaných lidmi se počet obětí počítá nezřídka na desítky. Riziko, že se pasažér stane obětí smrtelné nehody, je podle německého listu Frankfurter Rundschau v zaostalých afrických zemích stokrát vyšší, než když jede autem v Británii. A co my? Na milion obyvatel u nás zahyne ročně 120 lidí, což je podle statistik jedna z nejvyšších bilancí na světě.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu