Boj o jezy na Labi vrcholí [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | Ústecký deník | afi, dan | 8. 4. 2004] [tisk] Ředitelé úřadů práce v Ústeckém kraji podporují stavbu dvou jezů na dolním toku Labe mezi Ústí nad Labem a hranicemi se Saskem. Podle nich by výstavba jezů znamenala nejen přínos pro ekonomiku a ekologii, ale byla by významným zdrojem nových pracovních příležitostí. "Jde také o udržení pracovních míst v plavbě i v oborech, které s ní souvisí," řekl včera ředitel děčínského úřadu práce Milan Nádvorník. Zaměstnání v Ústeckém kraji hledá asi 78 400 lidí. Tradičně kraj obsazuje v rámci České republiky první místo v míře nezaměstnanosti. S názorem úřadů práce na severu Čech souhlasí i úřady v Nymburku, Kolíně, Mělníku a Pardubicích. Jejich společné stanovisko zašle děčínský úřad práce všem ministrům. V dopise se píše, že je nyní ve hře zachování celého oboru spjatého s Labem. Na závěr ředitelé vyzývají vládu, aby vnímala stejně vážně hlasy úřadů práce v regionu, který je dlouhodobě ohrožen extrémní nezaměstnaností, jako naslouchá názorům ekologů.
Proti výstavbě jezů vystoupilo již několikrát v minulosti ekologické sdružení Arnika. Jeho zástupci předali minulý týden premiérovi Vladimíru Špidlovi petici s 15 000 podpisy odpůrců záměru ministerstva dopravy. S výstavbou jezu v Malém Březně na Ústecku a Prostředním Žlebu na Děčínsku nesouhlasí ani šest akademiků, kteří sepsali výzvu proti stavbě vodních děl. Akademici si údajně nedokážou představit, že by se Česká republika měla těsně před svým vstupem do EU rozhodnout vážně poškodit jedno z nejvýznamnějších potenciálních chráněných území evropské soustavy Natura 2000.
S výhradami ekologů nesouhlasí podnikatelé v Ústeckém kraji, kteří jako reakci na petici proti stavbě sepsali petici pro stavbu jezů. Výstavbu podporují také politici z Ústeckého kraje a Svaz dopravy. "Jezy umožní celoroční splavnění řeky, odčerpají kamiony ze silnic, zvýší zaměstnanost. Také se zatraktivní krajina a přírodě to nijak neublíží," míní komunistická poslankyně Květoslava Čelišová. Stejně tak unionistický poslanec Karel Kühnl tvrdí, že splavnění dolní části Labe je potřebné a ekologicky únosné. Náklady na stavbu jezů včetně prohloubení dna řeky tak, aby byla celý rok splavná pro lodě s ponorem 140 centimetrů, vyčíslilo ministerstvo dopravy na 6,2 miliardy korun. Návratnost investice odhadlo na 13 let. O sporné stavbě rozhodne nová výjimka ministerstva životního prostředí.