Boj s ministerstvem o R48 pokračuje [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní | Moravskoslezský deník | Marie Stypková | 8. 4. 2004] [tisk] To, čeho se mnozí dlouhou dobu obávali, se v těchto dnech naplnilo. Termín zahájení výstavby úseků rychlostní komunikace R48 z Tošanovic do Žukova a z Českého Těšína do Žukova se posouvá přinejmenším o několik měsíců. Ministerstvo dopravy totiž minulý týden zvrátilo své rozhodnutí z konce loňského roku, že zmíněnou stavbu zafinancuje z českých zdrojů. V tuto chvíli je jasné, že úsek Tošanovice - Žukov se bude stavět za peníze Evropské unie. "Česká republika se řídí jinými zadávacími podmínkami než EU, proto musí být znovu vyhlášen tendr na zhotovitele stavby, což ve svém důsledku posune zahájení stavby někam do jarních měsíců příštího roku," vysvětlil rozhořčeně šéf Iniciativy R48 a starosta Horních Tošanovic Petr Martiňák (SNK). Podle něj porušilo ministerstvo dopravy závazek také vůči Polsku a EU, když slíbilo, že do konce roku 2006 bude stát na české straně silnice, která plynule naváže na komunikaci na polské straně. "Ministra dopravy okamžitě požádám, aby urychleně dokončil tendr na zhotovitele obou staveb tak, jak byl vyhlášen v lednu, tedy s termínem zahájení v červnu tohoto roku. Dále chceme, aby byly v rámci státního rozpočtu finančně posíleny obě stavby tak, aby mohly být do konce roku 2006 v provozu," zdůraznil Martiňák s tím, že v neposlední řadě bude Iniciativa R48 požadovat, aby do kohezních fondů (fondy po našem vstupu do EU) byla zařazena stavba Rychaltice - Frýdek-Místek.
Informaci o změně financování R48 včera potvrdil také poslanec a předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury Karel Sehoř (ODS). "Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy po domluvě s Bruselem. Zatímco ministerstvo tvrdí, že stavba se zpozdí jen o půl roku, já říkám, že to bude nejméně o rok," řekl Sehoř. Rozhořčen je také náměstek moravskoslezského hejtmana Zdislav Wantula (US-DEU), který bude požadovat na nejbližším kontrolním dni k R48 harmonogram s vazbou na zvolený způsob financování."Jsem velice nespokojen, že se nedodržují postupy, které byly dohodnuty a navrženy ministerstvem dopravy a investorem, tedy Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Toto přesunutí termínů je velmi nepříznivé i s ohledem k ukončení realizace celé stavby na polské straně," řekl Wantula. Generální ředitel brněnského ŘSD Petr Laušman ale situaci tak černě nevidí. "Domnívám se, že stavba se zpozdí maximálně o tři až čtyři měsíce, a pokud se nikdo neodvolá, může být zahájena někdy na konci září," řekl Laušman a vysvětlil, že podle nového zákona o veřejných zakázkách, který začne platit od 1. května, nebude už zadávací podmínky schvalovat Delegatura Evropské unie. "Tím se celý proces urychlí. EU navíc přislíbila na tuto stavbu osmdesát pět procent celé částky, tedy jednu a půl miliardy korun, což není málo," dodal Laušman. Náměstka ministra dopravy Jiřího Kubínka se včera redakci nepodařilo sehnat.