Dálnice za každou cenu? [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR | Právo | František Pelc | 8. 4. 2004] [tisk] Sněmovna nedávno po bouřlivé diskusi přerušila projednávání zákona zahrnujícího šestnáct dálnic a rychlostních komunikací. Jejich výstavbu předloha povýšila na veřejně prospěšné stavby. Upozadily se přitom ostatní veřejné zájmy a deklasovala se vlastnická práva. Zákony by ale měly především definovat obecná pravidla pro občany i stát a nevytvářet legislativu, která se snaží prosazovat konkrétní projekty. Předkladatelé argumentují - chceme zprůchodnit a zkrátit všechna stavební řízení. Dobře. V jejich podání se to však děje na úkor účastníků řízení a dotčených orgánů i institucí. Výrazně jsou tak omezena vlastnická práva, názory obcí, orgánů ochrany životního prostředí a veřejnosti - zejména občanských sdružení. Chceme to tak? Vím, že účast veřejnosti může řízení prodlužovat, ale je správným řešením gumování okruhu účastníků řízení a omezování individuálních vlastnických práv? Domnívám se, že nikoliv. Koneckonců stát a veřejnost se u nás stále učí mezi sebou komunikovat. Poslancům z koaličních stran, kteří chtějí účast veřejnosti omezit nebo rušit, připomínám koaliční dohodu a programové prohlášení vlády, kde je uvedeno, že prioritou je uchování a zkvalitnění účasti veřejnosti.
Návrh navíc přeřazuje vlastníky nemovitostí i obce dotčené často virtuálními dopravními koridory do kategorie nesvéprávných či druhořadých a preferuje úřední rozhodnutí před soudní ochranou vlastnických práv. Argument, že některá ustanovení by umožnila zkrácení lhůt v řízeních na polovinu - v řádech dnů - je s ohledem na složité stavby i za stovky miliard korun s realizací za několik let úsměvný. Zkrácením lhůt řízení se nemůže urychlit výstavba; jen se nepřijatelně omezí práva účastníků tohoto procesu. Česká republika je a bude přirozeným tranzitním uzlem. Budeme tudíž muset dotvořit základní síť dálnic a rychlostních komunikací. Jsem ale přesvědčen, že není v našem zájmu, abychom se stali jejich obětí a aby byly jednou zacpány kamióny. O to více musíme vážit, kudy tranzit povede. V našem národním zájmu bezesporu je i přispět k ekologizaci dopravy v celoevropském měřítku. Měla by vycházet z omezení fetiše objemu přepraveného nákladu i z co nejvhodnějších forem dálkové přepravy, např. kombinací kamiónů a železnice. Autor je místopředsedou a poslancem US-DEU.