Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Měrná emisní náročnost základních druhů dopravy v ČR v r. 2002
[rešerše | kategorie: Emise | Haló noviny | Jan Zeman | 8. 4. 2004] [tisk]
Ve sporu o vodní díla na dolním Labi se mimo jiné argumentovalo údajnou vysokou ekologickou šetrností vodní dopravy. Je tomu opravdu tak? S jistým zjednodušením lze ekologickou šetrnost, resp. nešetrnost vodní dopravy vyjádřit třemi skupinami negativních ekologických vlivů:
a) devastací životního prostředí výstavbou či úpravou dopravní cesty. Úprava menších vodních toků pro potřeby vodní dopravy je pro jejich ekosystém mimořádně ničivá a v rámci negativních dopadů budování jednotlivých druhů dopravní infrastruktury na životní prostředí srovnatelná jen s výstavbou dálnic. Toto kvalitativní hodnocení musí respektovat, že dopady budování obou jmenovaných druhů dopravní infrastruktury jsou věcně dosti rozdílné, a tudíž i obtížně kvantitativně souměřitelné,
b) nadměrným dopravním hlukem. Pouze vodní, trolejbusová, cyklistická a pěší doprava neohrožuje své okolí nadměrným dopravním hlukem. Na úseku hlukové zátěže vodní doprava vychází příznivě, navíc v rámci nákladní dopravy jako jediná,
c) nadměrnými emisemi. Jaká je měrná emisní náročnost základních druhů dopravy? Tomuto problému je věnován níže uvedený příspěvek.
Jak určit měrnou emisní náročnost dopravy?
Měrnou emisní náročnost jednotlivých druhů dopravy určujeme poměřením dopravních výkonů jednotlivých dopravních oborů a jejich emisí za rok, obojí v rozdělení na osobní a nákladní dopravu. Dopravní výkon jednotlivých druhů dopravy v rozdělení na dopravu osobní a nákladní za jednotlivé roky uvádí Ročenka dopravy ČR. Rozdělení výkonů železniční dopravy na její elektrickou a motorovou trakci se dělá odborným odhadem. Roční emise za jednotlivé druhy motorové dopravy uvádí Ročenka dopravy ČR. S výjimkou silniční dopravy je ale nerozděluje na emise způsobené osobní a nákladní dopravou, zcela opomíjí elektrické trakce v dopravě a neuvádí měrnou emisní náročnost výroby elektřiny v ČR v příslušném roce za žádnou ze sledovaných škodlivin, provázejících výrobu elektřiny. Problém oddělení emisí z kombinovaných výrob elektřiny a tepla nutí použít zjednodušený postup, kdy vyjdu z emisní náročnosti výroby elektřiny v uhelných elektrárnách, hlavního výrobce elektřiny v ČR a. s. ČEZ při zanedbání výroby tepla využitého k vytápění. Měrnou emisní náročnost elektřiny vyrobené v uhelných elektrárnách a. s. ČEZ vztáhnu na celou výrobu elektřiny z fosilních paliv a snížím procentem výroby elektřiny v ČR z elektráren jaderných, vodních a větrných, které neprodukují emise běžných škodlivin ani emise CO 2 . Výsledná měrná emisní náročnost výroby elektřiny je zřejmě mírně nadhodnocena, přestože menší uhelné výrobny elektřiny mimo ČEZ mají vyšší měrné emise škodlivin než velké výrobny ČEZ. Ve výpočtu jsou totiž zanedbány emise připadající na významnou produkci centralizovaného tepla k vytápění při kombinované výrobě elektřiny a tepla v elektrárnách a teplárnách ČEZ i mimo ČEZ.
Emisní náročnost jednotlivých druhů nákladní dopravy
Objem přepravy v mil. tkm, absolutní a měrné emise základních druhů škodlivin ze základních druhů nákladní dopravy v ČR v r. 2002 ukazuje tabulka. Elektrická trakce nákladní železniční dopravy spotřebovala dle ČD v r. 2002 asi 807 GWh elektrické energie, podíl elektrické trakce na nákladní železniční dopravě činil asi 89,4%. Tabulka ukazuje, že v žádné ze sledovaných škodlivin nebyla v r. 2002 v ČR nejšetrnější nákladní vodní doprava. U emisí kysličníku uhelnatého CO byla 119x šetrnější elektrická trakce železniční dopravy proti druhé nejšetrnější vodní dopravě a 262x šetrnější proti nejméně šetrné silniční dopravě. Elektrická trakce železniční dopravy byla 34x šetrnější proti druhé nejšetrnější vodní dopravě u emisí VOC, 12,5x šetrnější proti druhé nejšetrnější silniční dopravě u emisí kysličníku dusičitého NO2 a 17,8x u tuhých emisí.Vodní doprava byla u emisí NO 2 a tuhých až třetí nejšetrnější. Také u emisí kysličníku uhličitého CO 2 nejnižší měrnou emisní náročnost měla elektrická trakce nákladní železniční dopravy - 2,253x nižší proti druhé nejšetrnější vodní dopravě a 3,529x nižší proti nejhorší motorové trakci železniční dopravy. V emisích kysličníku siřičitého SO 2 byla nákladní silniční doprava 1,09x šetrnější než druhá nejšetrnější vodní doprava a 2,8x šetrnější než nejhorší elektrická trakce železniční dopravy.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu