Veřejnost může k ražbě tunelu [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5, Dálnice – D8 | Plzeňský deník | Jiří Kokoška | 8. 4. 2004] [tisk] Každý první pátek v měsíci vypukne u stavby tunelu vrchem Valík dálniční turistika. Ražbu prý může prodražit jen voda. Jak probíhá stavba dálničního tunelu vrchem Valík, se bude moci každý první pátek v měsíci dozvědět široká veřejnost. V prostoru stavby totiž začalo včera fungovat informační a vizualizační centrum. Jeho návštěvníci by se v něm měli dozvědět i o technických parametrech celého dálničního obchvatu Plzně. S těmi je seznámí krátký film s vizualizací kompletně zprovozněné stavby. "V zahraničí je budování těchto informačních center běžné. Proto jej děláme i zde," uvedl ředitel investorské firmy Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Podle něj v Čechách už podobná instituce funguje u dálnice D8 na zámečku v Trmicích. Návštěvnost trmického zámečku je prý obrovská. Prohlídku expozice si mohou, počínaje 7. květnem a konče zhotovením tunelu na podzim 2006, příchozí rozšířit i o výstup k portálu tunelů. "Samozřejmě nebudou moci lidé přímo do tunelu, kde se bude stavět, ale dostanou se na dohled," připomněl představitel Pragoprojektu Jiří Svoboda. Infocentrum bylo otevřeno ve stejný den, kdy stavitelé tunelu umístili nad první, 50 metrů hluboký tunel sošku sv. Barborky, patronky všech tunelářů, dělostřelců a horníků. Podle plzeňského radního Petra Náhlíka sošku navrhl a vyrobil známý český písničkář Miky Ryvola.
"Tou štolou, kterou zde vidíte, nebudou projíždět vozidla. Bude vyplněna pevným středovým pilířem, o který se budou opírat klenby tubusů," řekl Václav Soukup, ředitel divize 5 společnosti Metrostav, která je dodavatelem díla. To bude stát 1,5 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty, čímž se stane nejdražší samostatnou stavbou na Plzeňsku. Tunel by ale mohla prodražit přítomnost vody v hornině. "V projektu se počítá s tím, že zde není pevný materiál, ale drolivá břidlice. Kdyby se ale někde objevila ve velkém voda, musela by se dělat další projektová opatření pro zpevnění. Asi to jediné může s cenou pohnout," dodal Soukup. Tunel bude 380 metrů dlouhý. Každý z tubusů bude 11,5 metru široký a 8,4 metru vysoký. Sklon vozovky k rozvadovskému portálu bude čtyři procenta. Umístěním sošky sv. Barborky v průčelí portálu byla včera oficiálně zahájena ražba tunelu vrchem Valík. V něm už je 50 metrů hluboká štola, kterou vyplní středový pilíř, jenž ponese klenbu dálničních tubusů. Sošku posvětil farář Petr Franta.