Nové komunikace na dlouhé lokty [plný text článku | kategorie: Dálnice – ČR | České motocyklové noviny | Jim | 9. 4. 2004] [tisk] Stav silnic v naší zemi je čím dál horší. Na opravy či výstavbu schází peníze a pokud se nějaké podaří získat, započetí stavby často komplikují protesty ekologů či majitelů dotčených pozemků. Poslanecké sněmovně byla proto předložena novela zákona, která má zařadit vybrané silnice a dálnice mezi stavby v tzv. veřejném zájmu. Nyní však čeká, kdy vláda předloží nový stavební zákon. Autoři si slibují podstatné urychlení a to díky tomu, že vybrané komunikace budou zařazeny mezi stavby veřejného zájmu. Omezily by se tak průtahy, které způsobují vlastníci dotčených pozemků a také by se značně zkrátily podací lhůty žalob. Odpůrci novely, kteří se skládají z celého politického spektra, argumentují tím, že zákon stanovuje jiný právní režim pro některé stavby a dává přednost jednomu veřejnému zájmu před jinými. Ekologické organizace se pro změnu brání tím, že zákon je protiústavní, jelikož omezuje nejen práva vlastníků pozemků, ale i vlády a krajů. Je však zřejmé, že jisté právní zvýhodnění budou nové stavby rychlostních komunikací potřebovat. Tyto tahy zajišťují mezinárodní dopravu, zpřístupňují jednotlivá území a navazují na místní infrastrukturu. Díky tomu slouží nejširší veřejnosti a pokud bychom měli zajít až do důsledků, zabezpečuje základní potřeby obyvatel. Alespoň tím argumentují předkladatelé návrhu. Proti nám stojí také statistika, která je v tomto ohledu nemilosrdná - ČR silně zaostává za vyspělými evropskými zeměmi. Hustota dálniční sítě u nás činí 6,5 km na 1000 km2. Velká Británie má na stejné ploše 14,1 km a nejhustší sítí se může pochlubit Belgie 55,1 km dálnice.