Trase ČR – Německo hrozí kolaps [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: České dráhy | Právo | Jiří Novotný | 9. 4. 2004] [tisk] Německo bude modernizovat železniční trať mezi Prahou a Berlínem v úseku od hranic s Českem do Pirny. S modernizací spojená výluka by ovšem vážně ohrozila železniční dopravu v ČR. Modernizace, o níž rozhodla spolková vláda, má vlakům umožnit dosahovat na německém území až dvousetkilometrové rychlosti. "Němci uvažují v roce 2006 o úplné výluce na této trati. Přitom po ní do SRN směřuje z Česka množství dálkových osobních vlaků a podstatná část přepravy zboží. Bylo by tedy pro nás velmi špatné, kdyby se provoz zcela přerušil," řekl Právu ministr dopravy Milan Šimonovský. Na problém Šimonovský upozornil při česko-německém jednání 5. dubna v Žitavě. Spolkový ministr dopravy Manfred Stolpe mu slíbil, že se ještě pokusí prosadit, aby při modernizování tratě na ní byl zachován alespoň jednokolejný provoz. "To by umožnilo udržet sice redukované, ale přesto ještě významné objemy přepravy zboží mezi ČR a Německem. Jinak se veškerá nákladní doprava přesune ze železnice na silnici a na hraničních přechodech nastane kolaps," obává se Šimonovský. Potíže České dráhy mají i s rychlovlaky
Zmíněná výluka by ještě více prohloubila i potíže, které mají České dráhy (ČD) s budoucím využitím sedmi rychlovlaků Pendolino, jež pro ně za 4,5 miliardy korun vyrábí v Itálii společnost Alstom Ferroviaria. Na mezinárodních spojích do Drážďan a Vídně plánovaly ČD rychlovlaky zkušebně nasadit již nyní v dubnu. Při testování prvních dvou už dodaných souprav na zkušebním okruhu ve Velimi se ovšem objevily vážné technické problémy. Na dotaz Práva, kdy se tedy cestující pendolínami svezou, odpověděl generální ředitel ČD Petr Kousal: "Zřejmě koncem července nebo v srpnu." Do pravidelného provozu budou moci být pendoliny nasazeny nejdříve v září, avšak v první fázi pouze mezi Prahou a Břeclaví. Českým drahám se navíc nedaří přesvědčit německou stranu, aby rychlovlaky pustila až do Berlína. Na dotaz, zda se o rychlovlacích mluvilo i na jednání v Žitavě, odpověděl Šimonovský: "Na pořadu to nebylo. Aby dostaly možnost jezdit z Prahy do Berlína a případně až do Hamburku, jsme Německu nabídli už před půl rokem. Teď je věcí ČD a Deutsche Bahn dohodnout se o nějaké reciprocitě, aby to bylo obchodně výhodné pro obě strany." Dušek: Je to velmi špatná investice
Od rychlovlaků si dráhy slibovaly, že podstatně zkrátí jízdní časy, a stanou se jakousi vlajkovou lodí ČD. Problémem ale je, že ačkoliv jsou konstruovány na maximální rychlost až 230 kilometrů v hodině, v naší republice budou moci jezdit vzhledem k parametrům železničních tratí nanejvýš 160 km/h. "Místo do rychlovlaků měly České dráhy ty miliardy raději investovat do obnovy zastaralého vozového parku osobní dopravy. Vždyť pro naše potřeby by bohatě stačily vozy umožňující rychlost do 160 kilometrů," kritizuje nákup pendolín předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek, který ho považuje za zbytečný luxus a velmi špatnou investici. Jak odborový předák připomněl, 160 kilometrů v hodině jsou už dnes schopny na řadě úseků prvního železničního koridoru Děčín – Břeclav dosahovat i některé rychlíky. České dráhy mají pro tuto rychlost k dispozici patnáct lokomotiv a dalších dvacet jim dodá plzeňská Škoda Dopravní technika (ŠDT). Jde o zakázku v celkové hodnotě více než dva a půl miliardy korun. ŠDT se o ni utkala ve výběrovém řízení, v němž porazila německý Siemens.