Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Dálnice skončí lidem před domy
[plný text článku | kategorie: Emise, Hluk | MF Dnes | Kateřina Frouzová | 10. 4. 2004] [tisk]
Lidé v Turnově se bouří proti novému sjezdu z dálnice. Dělit je má od něj jen pár metrů. Hluk. Prach. Výfukové plyny. Kolony aut. Také vysoké protihlukové stěny jen pár metrů od oken domů. To je jen zlomek důvodů, proč se obyvatelé celkem klidné turnovské Fučíkovy ulice bouří proti výstavbě jižního sjezdu ze čtyřproudé silnice od Prahy. Nevadí jim sjezd jako takový. Chtějí jen znovu projednat projekt a pokusit se silnici posunout o několik metrů tak, aby úplně nezničila jejich domovy. Podle starosty Turnova Milana Hejduka však jiné řešení není možné. Radnici navíc tlačí čas, protože se stavbou počítají již v příštím roce.
"Budeme si tu připadat jako v zoo. Před domem skleněná zeď a my za ní," říkají obyvatelé Turnova, jimž stavba povede pod okny. Již před časem místní občané sepsali proti rampě petici. Podepsalo ji přes sto třicet lidí. Nyní připravují další protestní podpisovou akci. "Sjezd ústí přímo před naším domem. Hluk a prach bude naprosto neúnosný. Sice to ztlumí protihluková zeď, ale nedovedu si ji v praxi představit. Bude totiž mezi silnicí a chodníkem. Pokud budeme chtít vyjet z garáží vedle domu, budeme muset otevřít vrata ve stěně. Je to složité a navíc taková manipulace zablokuje dopravu na úzké komunikaci," upozornil na další problémy Josef Novotný. Proti projektu jižního sjezdu však vytahují ze složek další a další argumenty. "Nedovedu si představit, jak se k bytovkám dostanou hasiči," ukazoval Novotný projekt sjezdu. "Brána v protihlukové stěně je pouze jedna. Pokud dojde k požáru v dolní bytovce, nevím, jak se k ní hasičský vůz dostane," dodal Novotný.
"Chápu obavy lidí. Ale pro zastupitele je jižní sjezd důležitý. Naším cílem je na průtahu vybudovat co nejvíce sjezdů, aby se doprava rozptýlila po městě," zmínil Hejduk "Tato rampa se lidem, kteří budou žít vedle, nelíbí, na druhou stranu pomůže ostatním Turnovanům." Kromě hluku a prachu se lidé obávají také zvýšení počtu aut. "Ulice není dimenzovaná na takovou dopravní zátěž. Kdo pojede od Prahy, logicky se do Turnova vydá tudy," vysvětlil Stiller. Již dnes, kdy na druhé straně stojí severní sjezd, prý pozorují výrazné zvýšení dopravy. "Podle nás nikdo sjezd vlastně ani nepotřebuje. K průmyslové zóně i na průtah se auta dostanou jinudy. Proto považujeme rampu za nepotřebnou," shodli se lidé. Jižní sjezd podle starosty naopak ulehčí Fučíkově ulici, kudy dnes projíždí spousty nákladních aut. "Až bude rampa hotová, nákladní vozy tudy neprojedou, protože sem umístíme zákazovou značku. Dostanou se pouze do Ohrazenic," zmínil Hejduk. Sjezd podle něj navíc části Turnova umožní rychleji a snáze se napojit na průtah kolem města a dostat se do centra města. Sjezd navíc prý silničáři označí tak, aby motoristům bylo jasné, že tudy do centra města cesta nevede.
Lidé se s radnicí snaží bojovat již několik let. Dokonce přišli sami s vlastními nápady, jak silnici řešit. "Máme dva návrhy. Oba jsou technicky realizovatelné. To nám ostatně potvrdili odborníci. Turnovská radnice, která sjezd navrhuje, je však s námi pořádně neprojednala. Starosta se na ně jen podíval a řekl, že jsou dopravně nečisté," upozornil jeden z protestujících lidí František Stiller. Rampa by podle jejich nápadu měla dvě jednoduchá ramena. "Nemuseli by stavět kruhové napojení. Proto by jednoduché nájezdy mohly být i levnější," poznamenal Stiller. Existují dvě verze. Podle jedné by obě ramena byla u mostu ve Fučíkově ulici. Podle dalšího návrhu by tu zůstalo pouze jedno rameno a druhé by přesunuli na křižovatku u pekárny. "Naše varianty lze bez problémů odhlučnit. Budou nám vyhovovat a i se zvýšením dopravy se smíříme," dodal Stiller.
Návrhy lidí starosta Turnova Milan Hejduk označil za nereálné. "Zabývali jsme se různými variantami již na počátku, tedy před pěti lety. Byli mezi nimi i nápady, které nyní někteří obyvatelé Fučíkovy ulice prosazují. Ty však nevyhovují technickým normám a jsou dopravně nesmyslné." Na průtahu podle Pavla Kanclíře z odboru rozvoje města Turnova je navíc již patrné rozšíření komunikace. "Teď již není změna možná také kvůli tomu, že je průtah pro rampu uzpůsobený. V místě, kde sjezd začíná, je totiž kvůli němu rozšířená," upřesnil další důvod Pavel Kanclíř, vedoucí odboru rozvoje turnovské radnice.
Na změny je údajně již pozdě
Nedostatek času a také peněz. To je jeden z důvodů, proč prý nelze přepracovat projekt a zvážit návrhy lidí. Nutnou podmínkou změny by bylo nové územní řízení a stavební povolení. Obojí zabere několik měsíců. Také příprava projektu, kdy by se například muselo znovu zaměřit vyvýšení parcely pod dálnicí, je časově náročná. Stavět se přitom má již brzy. "Rozumím strachu obyvatel Fučíkovy ulice. Osobně se mi jejich návrhy změn sjezdu líbí. Nyní s tím už ale nelze nic udělat. Lidé zaspali dobu, kdy se dalo ještě něco změnit. Peníze již máme přislíbené a na další projekt není čas," uvedl místostarosta Turnova Jaromír Pekař. Územní řízení projektu je již hotové. Nyní liberecká firma zpracovává žádost o stavební povolení. Pokud jej radnice získá, bude již o stavbě prakticky rozhodnuto. "Pokud se městu podaří sehnat peníze na stavbu, nebude problém začít již v příštím roce," uvedl Jan Stach z Ředitelství silnic a dálnic v Liberci. Právě ředitelství je hlavním investorem stavby.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu