Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Přesun nádraží je pro Brno správnou volbou
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | MF Dnes | Richard Svoboda | 10. 4. 2004] [tisk]
Málem sto let se v Brně diskutuje o možnostech rekonstrukce železničního uzlu a s ní související relokaci nádraží. Mezitím se přehnaly dvě války, padly říše a režimy a shnila celá městská čtvrť kvůli nejistotě, kdy, kde a co se bude dít. Velké dopravní stavby se obvykle plánují desítky let a často jsou k dispozici variantní řešení. Představa, že složitý problém brněnského železničního uzlu lze formulovat do jediné otázky referenda, je naivní a nutně povede k účelové vulgarizaci veřejné diskuse. Pokud ovšem o řešení problému jde, protože s kvalitou a korektností argumentace si mnozí zúčastnění hlavu nedělají. Jediné, co referendum může dokázat, je to, že spolehlivě zkomplikuje potenciální tok peněz ze státní a evropské pokladny do Brna. Jinak, bude-li se konat, nevyřeší nic.
Je zřejmé, že přestavba železničního koridoru v Brně skýtá jedinečnou šanci, jak letité snahy uskutečnit s jistou velkorysostí, která poskytne půlmiliónové aglomeraci nový rozvojový impuls. Zjednodušeně řečeno jde o to, abychom v Brně vytvořili dobré majetkoprávní a územně plánovací podmínky pro to, aby tu v budoucnu stavěl rychlý vlak. Další povinností je přivést k tomuto uzlu komfortní místní dopravu. To jsou úkoly města. Zbytek projektu včetně dopravního řešení kraje jasně přesahuje městské rozpočtové možnosti a je záležitostí budgetu regionálního, státního a evropského. V rozhodování bude město pouze jedním z partnerů řadě dalších subjektů. Nejsme na počátku cesty, protože mnoho obtížně vratných dílčích kroků učinili naši předchůdci. Schválili územní plán, zahájili projekční a přípravné práce, umístili do nové polohy autobusové nádraží, přijali vládní nařízení. Jakkoli byly tyto kroky mnohdy polovičaté, tvoří nutně rámec naší volby. Nejsem urbanista ani dopravní specialista, ale z dostupných informací a z argumentů poučenějších jsem nabyl přesvědčení, že správnou volbou pro Brno je rekonstrukce nákladního průtahu a z něho plynoucí umístění nádražního uzlu jižněji od centra. Nabízí totiž městu šanci volněji se nadechnout a bude-li uskutečněna v rozumné podobě, nebude o mnoho nákladnější než druhá varianta, rekonstrukce stávajícího osobního průtahu.
Moravské fórum: Je potřeba referendum o nádraží?
Richard Svoboda: "Je zřejmé, že přestavba železničního koridoru v Brně skýtá jedinečnou šanci..." Autor je náměstkem brněnského primátora
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu