Termín dokončení R48 ohrožen [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – ČR: ostatní | Právo | Anna Bortlíčková | 10. 4. 2004] [tisk] Starostové obcí sdružených v Iniciativě R48 jsou rozhořčeni postupem ministerstva dopravy, které změnilo způsob financování stavby rychlostní komunikace R48 v úseku Tošanovice-Žukov. Ministerstvo totiž na poslední chvíli rozhodlo, že stavba nebude hrazena z českých, ale evropských zdrojů. Přitom již vrcholila veřejná obchodní soutěž na dodavatele. Ta bude zrušena a musí být vypsán nový tendr. Právu to řekl koordinátor Iniciativy R48, starosta Horních Tošanovic Petr Martiňák (SNK). "Jsme nesmírně rozhořčeni, protože se tím opět posune termín zahájení stavby. Situace je velmi špatná, provoz na této silnici se neustále zvyšuje, komunikace je čím dál v horším stavu, je zatížena vysokou nehodovostí. A stavba se neustále oddaluje," uvedl starosta Třanovic Jan Tomiczek (SNK). Musí být vypsána nová soutěž
Tisková mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová Právu potvrdila změnu financování zmíněného úseku. "Evropská komise přislíbila spolufinancování ve formě nevratné finanční pomoci na úsek Tošanovice-Žukov z Fondu soudržnosti v maximální možné míře, tedy 85 procent investičních prostředků, což je zhruba 1,5 mld. korun," uvedla. Získání těchto prostředků je však podmíněno vypsáním nové veřejné obchodní soutěže podle zákona harmonizovaného s legislativou EU. "Z těchto důvodů bude nutné veřejnou obchodní soutěž, která byla na jmenovaný úsek vypsána Ředitelstvím silnic a dálnic ČR podle stávajícího zákona, zrušit a po nabytí účinnosti nového zákona bude zhruba do měsíce vypsána soutěž nová," dodala. Ministerstvo prý lže
Představitelé samosprávy v regionu upozorňují, že právě tím se zahájení stavby v úseku Tošanovice-Žukov, která měla začít v červenci, oddálí a výstavba zdrží. "Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic vyvine maximální úsilí, aby přes tuto změnu nedošlo k žádné mimořádné situaci a výraznému zpoždění zahájení stavby," tvrdí Roubcová. "Je to výsměch. Ministerstvo dopravy lže. Než proběhne nový tendr podle evropských pravidel, do něhož se mohou hlásit i zahraniční firmy, a když vezmeme v úvahu případná odvolání, bude listopad. To se začne stavět v zimě? V žádném případě termín dokončení silnice v roce 2006 není reálné stihnout," prohlásil Martiňák. Přitom v roce 2006 bude dokončena navazující rychlostní komunikace na polské straně. Nechtějí být pokusnými králíky
"Závazek napojení z naší strany v Českém Těšíně v roce 2006 však nebude splněn, i když to bylo mnohokrát garantováno," řekl šéf sdružení Iniciativa R48. Dodal, že původně byl úsek Tošanovice-Žukov navrhován pro financování z fondu ISPA, ale ministerstvo rozhodlo, že peníze z tohoto fondu půjdou jinam a že stavba zmíněného úseku bude kryta ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Proto byl v prosinci vyhlášen tendr podle české legislativy. "Kdyby se stavba financovala z rozpočtu SFDI, s největší pravděpodobností by se jí nedostalo potřebné množství finančních prostředků," poznamenala Roubcová a dodala, že protesty starostů jsou bezdůvodné. Poslanec Karel Sehoř (ODS), který je předsedou dozorčí rady SFDI, označil postup ministerstva za nesystémový. Starostové a také Sehoř se shodují na tom, že ministerstvo nemá připraveny jiné stavby silnic pro využití evropských peněz, proto vybralo uvedený úsek R48.
"Co ministerstvo dosud dělalo, že nejsou připraveny další stavby tak, aby mohly být financovány z kohezního fondu? Nebo se snad teprve před třemi týdny dozvědělo, že ČR od 1. května vstupuje do EU a bude moci čerpat peníze?!" rozhořčoval se Martiňák. "Už nechceme dělat žádné pokusné králíky, jak tomu bylo při přípravě stavby obchvatu Dobré, který je také součástí R48," poznamenal Martiňák. Tato stavba vzhledem k průtahům při zajišťování finančních zdrojů začala s několikaletým zpožděním. Nakonec si ji lidé vyprotestovali, když vlastními těly zablokovali starou silnici protínající obec. "Nechceme přistupovat až k takto krajním prostředkům, ale pokud si úředníci v Praze neuvědomí, že republika nekončí v Brně, pak nám zřejmě nic jiného nezbude," dodal Martiňák.