Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Cyklisté porušují ve městě předpisy
[plný text článku | kategorie: Cyklistika – ČR: města | MF Dnes | Ludmila Mlsová | 14. 4. 2004] [tisk]
České Budějovice jsou pro kolaře těžko průjezdné, chybí i dopravní značení. Lidé a proměny kraje. V Českých Budějovicích jezdí od jara do podzimu na kole denně zhruba jedenáct až dvanáct tisíc lidí. Málokdo z nich však dnes jezdí do školy nebo do práce, za sportem, kulturou či jiným účelem po krajském městě bez porušení dopravních předpisů. I když se radní snaží podmínky pro cyklisty vylepšit, jde to jen velmi zvolna. Co spojuje studenta Vojtěcha Nemeše a rozhlasovou reportérku Mirku Nezvalovou? Ačkoli mladík žije v centru Českých Budějovic a žena na sídlišti na levém břehu Vltavy, oba patří mezi skalní cyklisty. Po krajském městě se pohybují zásadně na kole. Chtějí-li se vyhnout frekventovaným vozovkám, nemají to jednoduché.
Cyklisté porušují dopravní předpisy
"Nejvíc mi vadí, že se do centra města nedostanu bez překročení dopravních předpisů. Při jízdě ze sídliště Šumava musím už u autosalonu Peugeot naproti výstavišti najet na chodník, což je první porušení pravidel, a po přejetí silnice jedu zase po chodníku na Dlouhý most a po jeho lávce pro pěší, takže hřeším znovu," uvedla redaktorka. Přitom považuje za nekorektní, že radní posílají cyklisty do centra přes lávku u Kauflandu. Kromě toho, že tam dodnes chybí z obou stran nájezdové rampy pro kolaře, totiž město po povodních neopravilo můstek přes potok. A tak se běžný cyklista na této trase mění nejen v pěšáka vedoucího kolo, ale i v cyklokrosaře, který musí bojovat s terénními nástrahami. Ale porušování dopravních předpisů, nechce-li jet po rušných silnicích, neunikne ani dvacetiletý student, který bydlí v centru města. "Ačkoli kolo je ve městě nejpraktičtější dopravní prostředek, chybí mi tady víc cest pro cyklisty. A protože v historickém centru se nedají rozšířit ulice, uvítal bych více povolených vjezdů pro kolaře do jednosměrek. I když mé zkušenosti se strážníky při jízdě v protisměru nejsou špatné - většinou mě slušně upozorní, že nejedu podle pravidel," popsal Nemeš.
Kolaři si stěžují i na nekvalitní komunikace
Kromě toho cyklisté upozorňují i na další problémy, které jim komplikují život a denně ohrožují jejich zdraví - jsou to hlavně díry mezi kamennou dlažbou v historickém centru, spousta kanálů s mřížemi ve směru jízdy a záludné neopravené díry na silnicích. Ale také třeba zánovní dřevěný můstek u Železné panny přes slepé rameno Malše, který je do oblouku. Cyklista ho sjíždí dolů svižným tempem a přes vysoké zábradlí nevidí, zda mu někdo nevjíždí do cesty. Po letošním zahájení cyklistické sezony v krajském městě sepsal učitel Biskupského gymnázia Josef Cepák seznam hlavních závad na komunikacích pro cyklisty, který předal radním. "Upozornil jsem radnici na osm nedostatků. Třeba i když má být Stejskalova ulice průjezdná pro cyklisty do protisměru, dodnes podle označení není. I když má uprostřed značku konec pěší zóny, kde jsou vpuštěni cyklisté, nevím, kde je začátek. Hledal bych jej na Zlatém mostě, ale tam je jen pěší zóna bez cyklistů, takže tomu označení nerozumím," krčí rameny.
V centru města chybí dopravní značení
Také v dalších ulicích schází zkušenému cyklistovi Cepákovi část značek. Například při jízdě z náměstí do Krajinské ulice najdou kolaři dnes jen značku zákaz odbočení doprava s výjimkou pro zásobování či dopravní obsluhu, ale v dodatkové tabulce chybí odbočení pro cyklisty. Stejný stav je i z druhé strany, v úseku mezi Piaristickou a Krajinskou ulicí. A to přestože je Krajinská dnes jediná ulice v centru města, v níž mohou cyklisté jezdit v protisměru. Podle náměstka primátora Juraje Thomy už chystá město nápravu. "S dopravní firmou, která dopravní značky v ulicích osazovala, už jsme domluveni, že na konci týdne, nejpozději však začátkem příštího, chybějící značky doplní. Bude jich ještě o něco víc, protože na nedostatečné značení nás upozornilo víc cyklistů," slíbil.
Město chce postavit další cyklostezku
Na usnadnění života kolařů letos město vyčlenilo už podruhé ve svém rozpočtu deset milionů korun. Kromě drobnějších částek za nové dopravní značky chce radnice největší díl investovat do vybudování nájezdů na lávku za Kauflandem. Do této stavby se chce pustit s pomocí dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Navíc radnice plánuje postavit se státním příspěvkem další cyklostezku po levém a pravém břehu Vltavy, která povede od mostu U Sodovkárny směrem proti proudu k papírnám na jih města. "Trápí mě, že nemáme přejezdy pro cyklisty, aby kolař nemusel vždycky slézt z kola a pěšky ho přetlačit přes silnici. Zatím máme jen jeden přejezd pro cyklisty označený značkou. Je v ulici U Černé věže, ale nemá na cestě vodorovné značení," naznačil Thoma další problém, na který se chce radnice zaměřit.
Fakt je, že krajské České Budějovice mají ideální polohu pro cyklisty a řada těch svátečních přiznává, že kolo sedlají v pracovním týdnu málo kvůli obavám o svoji bezpečnost na silnicích, kde jsou vytlačováni auty. I lidé, kteří si život bez bicyklu nedovedou představit, však mají výhrady k novému rozvoji cyklistiky ve městě. "Připadá mi, že nové stavby, které mají sloužit i cyklistům, dělají lidé, kteří toho sami na kole moc nenajezdí. Ve městě je například několik mostů, které vypadají na první pohled dobře, ale když je denně používáte, zjistíte, jak moc kolařům komplikují život," shrnula Nezvalová.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu