Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Nesmiřitelný boj o jezy jde do finále
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Ústecký deník | Vladimír Škaloud | 14. 4. 2004] [tisk]
Boj o dva sporné jezy na Labi v Malém Březně a Prostředním Žlebu jde do finále. Nesmiřitelné tábory zastánců a odpůrců využily včerejšku k poslední prezentaci svých názorů před dnešním zasedáním vlády, která by měla o případné výstavbě díla za zhruba 6,3 miliardy korun definitivně rozhodnout. Komise náměstků šesti ministrů dospěla k závěru, že stavba dvou jezů na dolním toku Labe vysoce převažuje nad zájmem ochrany přírody. S prohlášením, které komise vydala, a s nímž novináře seznámil Miroslav Šefara ze Svazu dopravy ČR a člen představenstva ČSPL v Děčíně, nesouhlasí jen náměstek ministra životního prostředí Ladislav Miko. Spor o výstavbu vedou ekologové s rezortem dopravy již deset let. Pokud vláda rozhodne pro jezy, mohla by stavba stát do tří až pěti let. Plavbě lodí na Labi brání nízký stav vody v asi čtyřicetikilometrovém úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí. Splavnost je zde plně závislá na počasí. "Na základě úmluvy o svobodném přístupu k moři nemůže nikdo plavbu českých dopravců po Labi omezit ani zpoplatnit," připomněl Šefara. Vodní doprava je navíc podle analýzy patnáctkrát ekologičtější než silniční a třikrát šetrnější než železnice. Kromě sypkých materiálů a zboží s nízkou kilogramovou cenou vozí rejdaři také velkoobjemové zásilky, které není možné z Česka jiným způsobem dopravit. Například před třemi týdny odvezla loď z Mělníka stator pro čínskou elektrárnu, který vážil přes 230 tun.
Vybudování jezů podporují i místní samosprávy a také úřady práce, které si od nich slibují vznik nových pracovních příležitostí v kraji, kde je nejvyšší míra nezaměstnanosti v republice. "Karel IV. stavěl hladové zdi a vyplatilo se to. Nám by zůstaly jezy, které by měly kladný dopad na rozvoj celého regionu," prohlásil ústecký vicehejtman Jaroslav Foldyna. "Pracovníci úřadů práce by se měli v podobně kontroverzních záležitostech držet spíše stranou," míní Marian Páleník, ředitel společnosti Přátelé přírody, jejíž petici proti jezům podepsalo na 16 000 lidí. Ekologům se nelíbí, že by vodní díla měla být postavena v chráněných krajinných oblastech České středohoří a Labské pískovce. "Stavba by nenávratně poškodila unikátní přírodu středního toku Labe," praví se v prohlášení ekologického sdružení Arnika. Podle Šefary však z posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) vyplývá, že větší poškození okolí řeky se dotkne jen asi pětikilometrového úseku v městské zástavbě Děčína.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu