Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Cestování na kole bude příjemnější
[plný text článku | kategorie: Cyklistika – ČR | MF Dnes | Jan Sůra | 15. 4. 2004] [tisk]
V příštích letech vzniknou nové stezky i trasy, na kterých nebude automobilový provoz. Necelé dvě tisícovky kilometrů značených tras čekají letos na cykloturisty v Libereckém kraji. Oproti loňskému roku se podmínky pro výlety na kole ale příliš nezlepšily: přibudou sice nové cyklobusy, na druhou stranu však stále většina tras vede po běžných silnicích, kde jsou výletníci ohroženi běžným automobilovým provozem. Po zimě jsou navíc stovky kilometrů silnic v ještě horším stavu, než před zimou. I přesto láká cykloturistika v kraji čím dál více lidí. Lepších podmínek se cyklisté dočkají až v příštích letech. Zatím jen na papíře jsou nové, lépe propojené trasy i projekty na stezky, na kterých žádná automobilová doprava nebude. Pomoci by měly například peníze z unie nebo nová pravidla pro cyklotrasy, která nedávno schválili krajští radní. "Chceme jimi zabránit živelnosti při vzniku tras. Ne všechny totiž na sebe navazují a často nedávají příliš smysl," vysvětlila Iveta Moravcová, která se cykloturistikou na krajském úřadě zabývá. Podle materiálu, který je i na krajských internetových stránkách, by projekty na nové trasy schvaloval právě krajský úřad. "Nemůžeme městům a obcím nic nařizovat. Pokud s námi ale začnou spolupracovat, jejich cyklotrasy budou navazovat na okolní síť a kromě jiného získají větší šanci na peníze z grantů," upřesnila Moravcová. Jestli vedou nové trasy po vhodných cestách a jak je možné je napojit na další, budou na kraji hodnotit čtyři noví cyklopartneři. Ti budou i kontrolovat, jestli je v pořádku značení nebo hledat bezpečnější úseky.
Kraj má hustou síť stezek
Kraj má jednu z nejhustších sítí cyklotras v republice, navíc vynikající přírodní podmínky: od náročných horských terénů až po rovinaté úseky. Lidé však s jejich kvalitou zdaleka spokojeni nejsou. "Většina vede stejně po běžných silnicích, navíc často velmi špatné kvality. Pokud mě značení navede na cestu bez aut, povrch je často ještě horší," postěžoval si Petr Žemlička z Prahy. Podle statistik vede po silnicích druhé a třetí třídy přes devět set kilometrů značených cest, několik desítek kilometrů dokonce po hlavních tazích první třídy. "Naší snahou je dostat cyklisty co nejvíce na cesty bez aut, které jsou bezpečnější," dodala Moravcová. Postavit nové stezky nebo alespoň upravit některé cesty, aby byly sjízdné na kole, ale bude stát stovky milionů korun. Ty kraj ale nemá. "Městům a obcím se otevírá možnost využít evropské fondy," míní krajský radní Jaroslav Zámečník.
Příjemnější a pohodlnější jízdy by se mohli cyklisté dočkat díky připravované dohodě krajského úřadu s krajskou správou silnic. Podle ní by si vzali silničáři na starost cyklotrasy, které vedou po silnicích druhé a třetí třídy. "Udržovali bychom hlavně značení, ale také bychom zohlednili cyklotrasy při plánu oprav. Silnice, po kterých jezdí i hodně cyklistů, by mohly být opravené dříve, než jiné," nastínil náměstek ředitele Jan Douděra. Kraj nemá sice žádná přesná čísla o počtech cykloturistů v kraji, dovolená na kole ale láká čím dál více návštěvníků z tuzemska i zahraničí. Návštěvníkům však často chybí i doplňující služby. Postrádají třeba cykloservisy, které by měly otevřeno přes víkend, v některých oblastech je velmi nedostatečná nabídka základních služeb. "To je například problém Ralska, kde by byly pro cykloturistiku jinak velmi dobré podmínky," doplnila Moravcová. Tomu odpovídá i nevyváženost v návštěvnosti některých oblastí: zatímco Jizerské hory a Český ráj jsou v sezoně přeplněné, Frýdlantsko nebo Českolipsko zůstává stále stranou zájmu návštěvníků.
Cyklotrasy v Libereckém kraji
* Značky s logem kola jsou po 1872 kilometrech silnic a cest.
* Řada tras vede po vozovkách s hustým provozem, například na silnicích první třídy je 26,3 kilometrů cyklotras.
* Po silnicích druhé třídy vede sto padesát čtyři kilometrů cyklotras, po silnicích třetí třídy 736,5 kilometrů, zbytek po účelových komunikacích.
* Většina cyklotras není v příliš dobrém technickém stavu.
* Kraj chce postupně cyklisty dostat na cesty, kde není automobilový provoz.
* Nové cyklostezky se připravují především na Českolipsku, stokilometrová trasa by měla lemovat Ploučnici od pramene až po ústí řeky.
* Trasy v kraji se napojí na hlavní mezinárodní cyklistické tahy. Podél Nisy povede cyklostezka Odra - Nisa do Polska a Německa, přes Českolipsko budou jezdit cyklisté na trase Praha - Berlín.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu