Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Jižní Moravu čeká velké stěhování
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R43 | MF Dnes | Robert Klos | 15. 4. 2004] [tisk]
Krajští zastupitelé dnes schvalují model, který předpovídá, jak a kde budeme žít. Jak bude jih Moravy vypadat za dvacet let? Lidé začnou utíkat z centra Brna, kde zůstanou hlavně sociálně slabé rodiny. Ti bohatší se usadí v osadách ležících do patnácti kilometrů od velkoměsta. Kolem Brna vznikne prstenec nových rodinných domků, většinou ve stylu "podnikatelského baroka". Průmyslový rozkvět se soustředí do měst podél dopravních tepen. Ostatní vesnice a města budou žít klidným venkovským životem převážně z turistiky. Porostou malá sídla kolem Znojma, Břeclavi, Hodonína, Vyškova a Blanska. Vyplývá to z modelu rozvoje Jihomoravského kraje, který budou zastupitelé dnes schvalovat na svém jednání. Co se stane, když politici návrh schválí? "Každá oblast se bude rozvíjet jinak," řekl náměstek jihomoravského hejtmana František Polách (ODS).
Kdo si polepší?
Vesnice Černá Hora má štěstí. Krajští úředníci předpokládají, že se do ní nastěhují noví obyvatelé, poputují tam peníze na posílení průmyslu. Obec totiž leží na trase, kudy má v budoucnu vést rychlostní silnice R43. Ta je sice zatím v nedohlednu (protestují proti ní ekologové a zatím chybí na stavbu peníze), ale krajští úředníci už s R43 počítají ve svých plánech rozvoje. Radek Pavlík z černohorského pivovaru upozorňuje, že obec se nemá špatně ani dnes: "Všiml jsem si, že se tady připravuje výstavba nových rodinných domků. Nezdá se ani, že by odtud utíkali mladí lidé, rozložení obyvatel je tak půl na půl - starší a mladší." Zatímco obce podél hlavních dopravních tras pokvetou, horší časy asi čekají města v jiných zónách. Předpovědi mnohde hovoří o úbytku obyvatel. "Velkou roli tam bude hrát ochrana přírody, obnova venkova, měly by tam vznikat nové plochy zeleně. Jsou tam významné turistické možnosti, pamětihodnosti, které nejsou využívané tak, jak by mohly být. Musíme tam udělat takové podmínky, aby lidé ve vesnicích zůstali a prostředí se tam nezhoršilo, spíše naopak," uvedl Polách.
Proč se máme vylidňovat?
Do takové oblasti se například dostala obec Svatobořice-Mistřín. To ale nechápe tamní starosta Jan Němčanský: "Podle počtu narozených dětí naše obec nevymírá a nemám ani signály o tom, že by odtud lidé utíkali. Je zde celkem dost pracovních příležitostí, dobré dopravní spojení do Hodonína i Kyjova. Nedávno jsme celkem rychle prodali dvacet míst na výstavbu rodinných domků," kroutí hlavou starosta. Autoři modelu tvrdí, že kostrou, kolem níž se budou soustředit další a další obyvatelé, jsou důležité silnice. Ty se mají dále posilovat a prodlužovat: vedle silnic R43, R52, dálnice D1 bude důležité podle Polácha také využití severojižního diametru - vlakového spojení, které má vést pod centrem Brna. "Ten model je celkem střízlivý, ale nepovažoval bych ho za dogma, protože skutečnost se může vyvíjet jinak, než autoři předpokládali," míní opoziční krajský zastupitel Zdeněk Koudelka (KSČM). Za největší problém považuje izolaci Znojemska, kterou podle něj může vyřešit lepší napojení Znojma na Jihlavu a na Vídeň. A s tím model kraje počítá.
Jak se budou lidé na jižní Moravě stěhovat: Hlavní silniční tahy, podél nichž s bude rozvíjet osídlení kraje
1 - Svitavská
2 - Olomoucko-ostravská
3 - Vídeňská
4 - Pražská
5 - Bratislavská
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu