Metrostav zahájil ražbu tunelu u Plzně [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | Dopravní noviny | ČTK | 15. 4. 2004] [tisk] Vložením sošky svaté Barbory, patronky horníků, tunelářů a dělostřelců, začala minulý týden ražba 380metrového dálničního tunelu Valík u Plzně. Do deseti let jím má projíždět zhruba 13 tisíc vozidel denně, z toho čtvrtina nákladních. Na stavbě v hodnotě 1,47 miliardy Kč vzniklo informační středisko pro veřejnost. Otevřeno bude každý první pátek v měsíci. "Podobná střediska fungují všude v Evropě, my už takové máme na dálnici D8 na zámečku v Trmicích," řekl minulý týden ředitel investorské firmy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Petr Laušman. Potvrdil, že tunel, který už si vyžádal desítky milionů Kč, se prodraží o nárůst DPH z pěti na 19 procent u stavebních prací. Stavba, která má být stejně jako kompletní obchvat Plzně dokončena v prosinci 2006, má patřit k nejbezpečnějším objektům v Evropě. "Tunel má špičkové parametry v případě nehod, nezávislý požární příjezd, únikové cesty a kamery," dodal Petr Laušman. Stavba splňuje směrnice Evropského parlamentu o transevropské silniční síti. Metrostav již v roce 2002 vyhloubil průzkumnou štolu, ale tunel začal stavět až letos v březnu. Nyní má vyhloubeno prvních 19 metrů nejnáročnější středové části, kde bude vybudován středový pilíř podepírající krajní portály. "Termín bude splněn. Rychlost prací bude záležet na množství vody," uvedl Václav Soukup, ředitel divize Metrostavu, který je dodavatelem stavby. Na tunelu, který se nachází dva kilometry od Štěnovic, bude vytěženo 120 tisíc m3 zeminy. Kromě raženého 330metrového tunelu zahrnuje stavba dva krajní hloubené tunely 30 a 20 metrů. Tunel bude mít dva tubusy, každý o šířce 11,5 a výšce 8,2 metru.