Úřady se na jezech nedohodly [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Hospodářské noviny | bar | 15. 4. 2004] [tisk] Ambrozek: Zpráva o zdymadlech na dolním Labi je zavádějící. Rozhodnutí o tom, jestli se na dolním Labi postaví dva jezy, padne nejdříve za čtrnáct dní. Vláda, která se včera měla zdymadly v Malém Březně a Prostředním Žlebu zabývat, totiž konečný verdikt odložila o dva týdny na žádost ministra životního prostředí Libora Ambrozka (KDU-ČSL). O jezech se vedou mnohaleté spory mezi ministerstvy dopravy a životního prostředí. Úřad Milana Šimonovského (KDU-ČSL) tvrdí, že bez zdymadel není možný další rozvoj vodní dopravy. Podle Ambrozka by vodní díla nenávratně poškodila unikátní přírodu v okolí Děčína. Kabinet proto před dvěma měsíci ustavil komisi náměstků šesti ministerstev, aby shromáždili všechny odborné argumenty o jezech. Výslednou zprávou se měla vláda zabývat včera. Jenže dokument, v němž se vládě doporučuje, aby se stavbou jezů souhlasila, odmítl podepsat Ambrozkův náměstek Ladislav Miko. Dokument je podle něj zavádějící a nebere v úvahu připomínky Ministerstva životního prostředí.
"Snahu vložit mi do úst doporučení ke stavbě musím odmítnout," řekl Miko. Ministerstvo životního prostředí teď bude mít dva týdny na to, aby text doplnilo. "Současný text obsahuje nepřesné nebo dokonce zavádějící formulace. Ministerstvo dopravy zasahovalo do textů našeho ministerstva bez našeho vědomí. Úpravy podle našich připomínek nebyly provedeny," dodal Ladislav Miko. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, který byl s Mikem členem meziresortní komise, jeho tvrzení odmítl. "Komise pracovala velmi pečlivě. Rozešli jsme se s rozdílnými názory, což se dalo i očekávat," poznamenal Koucourek. Ministerstvo dopravy tvrdí, že zdymadla pomohou rejdařům i dalším podnikatelům a jejich zaměstnancům, kteří jsou na lodní dopravě závislí. Jezy by měly stát 6,2 miliardy korun, návratnost investice by byla třináct let. Tyto údaje už v minulosti zpochybnil Nejvyšší kontrolní úřad, podle něhož by jezy stály o několik miliard více a návratnost by byla až několik desítek let. Podle odborného posudku dvou pracovníků Českého ekologického ústavu by zdymadla nejspíš nepomohla zvýšit přepravu zboží po vodě, protože značnou část materiálu už stejně převzala železnice.