Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Vylézají s jarem
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | Rovnost | Zdeněk Tichý | 15. 4. 2004] [tisk]
Snad je tady konečně jaro se vším všudy. Postupně nastávají podmínky, aby na svatého Jiří vylezli hadi i štíři a zejména občanští aktivisté. Proč ne? Venku začíná být příjemně, je možno v pohodě demonstrovat proti čemukoliv, blokovat cokoliv, pořádat happeningy, podpisové akce, prostě pohodlně, bez práce a rizika se zviditelňovat a zeslyšitelňovat. Například takové nádraží! To je tak velká a viditelná stavba! Co na tom, že jde o součást evropského dopravního systému, o urbanistický problém, na němž posledních cca 12 let pracují skutečně významní odborníci z oboru a že jejich argumenty pro odsunutou polohu museli - neradi - uznat i politici. Co na tom, že nikdo, kdo se touto investicí soustavně nezabývá alespoň oněch posledních dvanáct let, nemůže znát všechny podstatné souvislosti!
Jednou je argumentem proti odsunu nádraží cena, ale ta by byla při nezbytné generální rekonstrukci nádraží na původním místě téměř stejná, jednou pohodlí cestujících, ale to by po dobu rekonstrukce cca 6-10 let utrpělo katastrofálně. Jindy je argumentem občanských aktivistů nesmyslnost polohy autobusového nádraží Zvonařka, ale ta je nevhodná právě proto, že tam dosud není železniční nádraží. Uváděné argumenty se popírají zčásti samy mezi sebou, zčásti je lze kvalifikovaně snadno vyvrátit, ale to by musel někdo z dvou až tří všude citovaných předáků, kteří se vyjadřují prakticky za všechny "občanské iniciativy" proti něčemu, mít o poznání pravdy zájem. Není tomu tak. Pro budoucí politickou, někdy i pracovní kariéru je přece mnohem účinnější postavit se do čela kverulantů, kterých je v této zemi vždycky dost, a bez hlubší znalosti věci nahlas kategoricky napadnout něco, co pracně a fundovaně připravili konstruktivní odborníci.
Je takové rčení: Kdo to umí, ten to dělá. Kdo to neumí dělat, ten to učí. Kdo to neumí ani učit, ten to řídí. A kdo to neumí ani dělat, ani učit, ani řídit, ten proti tomu protestuje. Taková je "receptura" vzniku ctižádostivého občanského aktivisty, často vystupujícího jako ekoaktivista, neboť co se nevybuduje, to neškodí životnímu prostředí. Je smutné, že i na některé odborníky, kdysi tvůrčí a pokrokové, působí nezadržitelný věk tak, že projdou téměř všemi shora uvedenými stadii včetně toho posledního: "hlavně už nic neměnit"!
Referendum k poloze nádraží je nesmysl. Nádraží je stavba na systému železničních tratí v Brně, který se musí z objektivních důvodů změnit a zbytečné trati zrušit. Nádraží pak nemůže být jinde, než na uzlu těch nových tratí, což by měl pochopit i občanský aktivista. Bude-li onen nový uzel a tedy nové nádraží blízko středu města (a starého nádraží), jak je rozhodnuto, je dosaženo optimálního řešení. Mimochodem, kdyby hlasování bylo vhodnou metodou pro řešení technických nebo fyzikálních problémů, měla by v prosazovaném referendu být přednostně řešena otázka, zda má i nadále existovat přitažlivost zemská, která škodí životnímu prostředí. Tím, že upuštěný půllitr se rozbije a pivo se rozlije.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu