Cyklostezky nejsou bez problémů [plný text článku | kategorie: Cyklistika – ČR: města | MF Dnes | Michal Šverdík | 17. 4. 2004] [tisk] Trasy pro jízdu na kole se zvlášť ve velkých městech, kde je mnoho zájmů, plánují obtížně. Cyklisté v Olomouckém kraji budou letos jezdit po dalších kilometrech nových cyklostezek, které většinou staví místní radnice. Má to však i svá úskalí. Řada lidí totiž tvrdí, že některé z cyklotras nejsou nejbezpečnější. Například nedávno otevřená cyklostezka, která spojuje centrum Prostějova se sídlištěm na západním okraji města, vede tak nešťastně, že lidem jedoucím na kole hrozí srážka s chodci. V ulici Melantrichova je totiž dráha pro cyklisty těsně vedle chodníku, na což doposud zdejší lidé nebyli zvyklí. Cyklisté si stěžují, že se jim chodci často pletou pod nohy, protože nerozlišují mezi chodníkem a cyklostezkou, která je opět hned vedle. "Teď, když je cyklostezka hotová, je už pozdě nad tím přemýšlet. Je to zbytečné. Chodník je kromě toho zúžený, takže když jde proti sobě víc lidí, musejí vstoupit na cyklostezku, aby se vyhnuli," míní obyvatelka Melantrichovy ulice v Prostějově Božena Štrajtová.
Vedoucí odboru výstavby na prostějovské radnici Antonín Zajíček připustil, že cyklostezka je kompromisem. "Pokud jsme chtěli cyklisty odvést z frekventované Plumlovské ulice, jiná možnost opravdu nebyla. Pravda je, že se chodník zúžil a že cyklostezka je blíž domům, ale toto řešení odpovídá všem zásadám a předpisům," řekl Zajíček. Projektanti museli podle něj vzít v úvahu řadu věcí, jako je šířka silnice, parkování, zeleň nebo uložení sítí. "Je to také o lidské ohleduplnosti, aby se cyklisté a chodci respektovali." Úplně všem lidem nová cyklostezka v Prostějově, po které denně jezdí možná i stovky kolařů, nevadí. "Mně to vyhovuje. Mám oči, abych se podíval, zda někdo jede, nebo ne," řekl Jaromír Dvořák, který rovněž v Melantrichově ulici bydlí.
Podobná situace jako v Prostějově je už delší čas například v ulici Kosmonautů v Olomouci. "Myslím si, že je určitě lepší oddělit cyklostezku od chodníku. Kolikrát jsem už jel například z ulice Kosmonautů k tržnici a po cyklostezce se motali chodci. Řada lidí na kole nejezdí, takže nerozlišují, co je dráha pro bicykl a co je chodník," řekl člen výboru Olomouckých kolařů Jaroslav Mikšaník. Zdejší úřady mají podobné vysvětlení jako v Prostějově. V úvahu se musela vzít místa na parkování, zeleň, jízdní pruhy pro auta a tramvajový pás. "Buď bude cyklostezka u silnice, a pak jsou ohroženi cyklisté, nebo u chodníku, a pak jsou ohroženi chodci. Co je lepší? Z hlediska předpisů je cyklostezka v ulici Kosmonautů každopádně v pořádku," řekl Milan Fazekaš ze stavebního úřadu v Olomouci. Podobných míst, kde se zájmy cyklistů, chodců, motoristů a dalších lidí střetávají, je v Olomouckém kraji více. Lidé v ulici Štítného v Olomouci si například nedávno stěžovali, že jim dráha pro kola znemožňuje alespoň krátké parkování pro vyložení věcí před jejich domy, u Kladek na Prostějovsku zase před lety zemědělci část cyklotrasy úplně rozorali.
"Vyprojektovat cyklostezku je docela problém. Zvlášť ve městech trasy zasahují do vjezdů, chodníků, parkovišť. Jsou to zdánlivě jednoduché stavby, které ale vyvolávají řadu sporů," vysvětlila Eva Hyravá, vedoucí stavebního úřadu olomouckého magistrátu. Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu v Olomouci je přesvědčen, že s mohutným rozvojem cyklistiky v posledních letech se řada věcí změnila. "Zjišťujeme, že daleko lepší je vyznačit pro cyklisty jízdní pruh přímo na silnici. Je to totiž legislativní problém. Na cyklostezce, která kříží silnici, cyklisté nemají přednost před automobily, jak je to například v Německu. Stezka přímo na silnici by tak byla možná bezpečnější. Jde jen o to prolomit myšlení lidí," je přesvědčen Jaroslav Martínek. O cyklostezce tohoto typu se podle něj nyní uvažuje například na Tabulovém vrchu v Olomouci, v ulicích Hněvotínská, Kmochova a Svornosti.