Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Do Labe se začínají vracet lososi
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Lidové noviny | Jana Machálková | 17. 4. 2004] [tisk]
Jezy, o kterých má rozhodnout vláda, by mohly být podle ekologů pro ryby nepřekonatelnou překážkou. Po padesáti letech se do Labe vrátili lososi. Pokud ale vláda schválí výstavbu jezů, mohou zase zmizet, varují ochranáři. Posledního lososa z Labe rybáři vylovili v roce 1951. Lososí populace však začínala mizet už začátkem dvacátého století, a to prakticky v celé Evropě. Zavinil to rozmach průmyslu a také výstavba říčních jezů, které lososům prakticky zrušily možnost rozmnožovat se. Nyní se ale tato ryba do českých řek začíná pozvolna vracet. Například v říčce Kamenici se dospělí (tedy asi čtyřletí) lososi objevili na podzim před dvěma roky. Desítky let však budou potřeba tomu, aby se jejich počet alespoň přiblížil stavu před rokem 1900. Před šesti lety severočeští rybáři do Labe nasadili přes milion mladých lososů. Kolik se jich skutečně uchytilo, je otázkou. "Bude to zřejmě v řádu stovek. Losos je ryba, která se za svůj život až pětkrát stěhuje," říká ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny Martin Dušek. Lososi se dva roky po vylíhnutí vydávají na cestu do moře, kde dospívají. Za další dva roky se vracejí zpátky do sladkovodních vod, kde se rozmnožují. "Je unikátní, že losos se vrací vždy do své rodné řeky, nikoli do té, kterou má po cestě nejblíže," doplňuje Dušek.
Vláda bude zhruba za dva týdny projednávat výstavbu dvou jezů na dolním Labi, které mají za úkol zlepšit podmínky pro lodní dopravu. Ekologové upozorňují na to, že tento zásah do krajiny poznamená přes čtyřicet druhů chráněných živočichů. A také lososy. "Jezy budou bariérou pro jejich stěhování. Kvůli tomuto zásahu do krajiny by pro ryby bylo také obtížné poznat svojí rodnou řeku a přeruší se tak rozmnožování," upozorňuje náměstek ministra životního prostředí Ladislav Miko.
Jsou rybí průchody řešením?
Losos je přitom dokonalým přírodním indikátorem čistoty vody v řece. "Je nutné jeho populaci zachovat a podporovat i kvůli tomu, abychom zachovali druhovou pestrost ryb," říká Dušek. Návrh výstavby jezů na Labi počítá i s takzvanými rybími průchody. Jde o speciální kanály, které mají rybám umožnit hráze překonat. Jeden takový průchod je na Labi u Střekova a jeho stavba stála čtyřicet milionů korun. "Některé druhy výstavba jezů poznamená. Ale už nyní se počítá s opatřeními, která to budou minimalizovat," přiznává náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek a má na mysli hlavně zmíněné rybí průchody. Ani to však nemusí pro lososy znamenat záchranu. Jezy vzedmou hladinu a na jejím štěrkovém dně, které lososi k rozmnožování potřebují, se usadí bahno. "Tím se jim rozmnožování prakticky znemožní," tvrdí Dušek. Spory o to, zda veřejný zájem na výstavbě labských jezů převyšuje nad zájmem chránit přírodu, se vedou už deset let. Zástupci severočeských měst obhajují hráze, slibují si totiž, že stavba přinese do regionu práci. Náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Foldyna, primátor Ústí nad Labem Petr Gandalovič a starosta Děčína Vladislav Raška tento týden napsali dopis vládě, ve kterém ji vyzývají k tomu, aby jezy schválila. Petici ekologů proti výstavbě podepsalo šestnáct tisíc lidí.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu