Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Josífek: Jsem zastáncem přesunu nádraží
[rešerše | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno, Politika parkování – ČR | Rovnost 17. 4. 2004] [tisk]
Rovnost vyzvala čtenáře, aby se význačného brněnského architekta Jaroslava Josífka zeptali na nejrůznější otázky. Nejvíc z nich se týkalo možného přesunu hlavního vlakového nádraží v Brně. I když přesun není správný termín.Všechny shrnul architekt do následující odpovědi. “Jsem naprostým zastáncem přestavby železničního uzlu v té variantě, která je charakterizována přesunem hlavního nádraží. Tato varianta byla prověřována od první republiky a vždy potvrzena jako nejvhodnější, a v této podobě s odchylkami byla vždy ve všech územních plánech Brna. Nové prověřování tohoto problému proběhlo i před schválením územního plánu v roce 1994.
Přestavba uzlu v této podobě není tedy žádnou novinkou. Nové, co v této věci je, že současné vedení města se rozhodlo do tohoto projektu jít, a to společně s českým státem, Českými dráhami, Jihomoravským krajem a za vydatné finanční pomoci Evropské unie. Jistě, je to veliký projekt, který bude realizován několik let, ale po desetiletích váhání lze konečně říct, že město začíná dělat něco pro to, aby v Brně mohla být křižovatka důležitých evropských tratí, aby byla kvalitní a umožnila spojení Brna a brněnského regionu s Evropou, což je strategickou podmínkou dalšího ekonomického rozvoje města a regionu. Důležité jsou i další aspekty: nechceme, aby nás zaplavovaly stále větší spousty aut a tak se snažíme nabídnout kvalitní železniční dopravu regionálního typu jako variantu k autům.
Dalším důvodem přestavby železničního uzlu je výrazná redukce chaoticky vzniklého systému tratí na území města.Tím se uvolní možnost rozvoje centrální oblasti města i celého jihovýchodního sektoru až po Komárov. Na místě současných pustých plání plných provizorií vznikne nová městská čtvrť včetně nových tras městské hromadné dopravy nejen k novému nádraží, ale pokrývající celý jih města. A zcela určitě je důležité, že celé železniční zařízení bude po desetiletích postaveno nové,odpovídající potřebám 21. století, s možností dalšího rozvoje.
Mnohokráte byla zvažována varianta ponechání nádraží ve stávající poloze.To však neumožňuje redukci tratí a množství železničních náspů a tratí a ve své spletitosti by zůstaly stálými bariérami v jihovýchodní části centra města. A nádraží ve stávající poloze by bylo jiné a jinde, s jinou odbavovací budovou, než je ta současná, protože do dnešního prostoru se prostě nevejde. Bylo by protaženo až podél ulice Nové sady. Vzniklo by nádraží na samé hranici technických požadavků a bez možností rozvoje.
Studie proveditelnosti přestavby ŽUB (autor SUDOP Brno a FRAM Consult Praha z ledna 2004), která se vztahuje pouze na provozuschopnou část železničních zařízení, prokazuje, že projekt je z celospolečenského hlediska efektivní a prospěšný. To dokazuje kladná hodnota vnitřního výnosového procenta z pohledu ekonomické analýzy a ekonomická návratnost projektu v délce 33 let. Přestavby oblastí kolem nádraží v mnoha evropských městech jsou důkazem, že se jedná o typ projektů nejvhodnějších pro finanční spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Po deseti letech se Zastupitelstvo města Brna rozhodlo ve prospěch velkých projektů, tedy nerozmělňovat finance na drobné projekty. Rozdělovat omezené finanční zdroje ve prospěch projektu, který může výrazně pozitivně ovlivnit vývoj města do budoucnosti, považuji za velmi správné rozhodnutí.
Jaké by měly být parkovací poplatky v Brně, aby do centra jezdilo přiměřené množství aut?
Miroslav Breitenfeld, Brno: V centru města se začínají stavět parkovací garáže. Cílem je nabídnout v nich parkování, a tím odstranit nelegální stání na chodnících a zelených plochách ve prospěch chodců a zeleně. Aby tento systém byl účinný, musí být parkování v centru města na volných plochách o něco dražší než parkování v parkovacích objektech. Předpokládám, že poplatky se budou pohybovat v rozmezí od 30 do 50 korun za hodinu. Výše poplatků by měla vést návštěvníky centra k většímu užívání městské hromadné dopravy, jejíž podporu město Brno považuje za pilíř své dopravní politiky. Touto cestou výrazného zpoplatnění parkování se vydala převážná většina českých i evropských měst.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu