Rakušané si našli nový Temelín: kamiony [plný text článku | kategorie: Dálnice – svět | Lidové noviny | Marek Kerles | 17. 4. 2004] [tisk] Stovky demonstrantů už čtrnáct dní blokují dálnice v Rakousku. Blokády proti Temelínu vystřídaly podobné protesty kvůli nárůstu kamionové dopravy. Jakýmsi národním sportem se pro mnoho Rakušanů pomalu stávají blokády silnic. Před čtyřmi lety blokovali rakouští demonstranti hranice s Českem kvůli Temelínu, dnes blokují vlastní dálnice. A to tak často, že i český řidič, projíždějící Rakouskem, si musí dávat velký pozor, aby na nějakou blokádu nenarazil. Důvodem protestů jsou tentokrát kamiony. Rakušanům, kteří si jinak nedovedou představit život bez automobilu, začíná vadit ohromný nárůst nákladní dopravy na rakouských dálnicích. Takzvaná kamionová lavina, která by měla po rozšíření EU ještě zesílit, se tak začíná stávat pro Rakousko podobným strašákem jako temelínská elektrárna. “Žádáme minimálně zákaz jízdy kamionů v noci, přesun většiny nákladů na železnici a vůbec omezení nákladní přepravy,” napsali ve svém prohlášení obyvatelé hornorakouské obce Krenglbach, kteří včera večer na dvě hodiny zablokovali sousední dálnici A 8. Podobné blokády už minulý týden zastavily dopravu minimálně na sedmi místech v Korutanech, Tyrolsku a Dolních Rakousích. A další akce tohoto druhu se připravují.
Zatímco jihočeští politici usilují o rychlé dokončení dálničního spojení s Prahou, Rakušany začíná trápit opačný problém. Hustá dálniční síť láká v rámci volného evropského trhu stále více kamionů, které zhoršují hlukem a exhalacemi životní prostředí. Rakušané na rozdíl od mnoha českých politiků už nevěří, že jejich situaci pomůže vyřešit další modernizace nebo výstavba nových dálnic. Jedinou záchranu vidí v radikálním omezení kamionové přepravy. “Pokud bude vedlejší dálnice rozšířena podle plánu na šest pruhů, naše životní podmínky to ještě výrazně zhorší,” tvrdí ve své petice obyvatelé obce Krenglbach. Rolla se zase vrátí
Kvůli reorganizaci rakouských drah byla už v roce 1995 zrušena možnost dotované přepravy kamionů, takzvaného systému Rolla, po železnici z Českých Budějovic až do rakouského Villachu. Pod hrozbou dalšího přílivu nákladních vozidel po rozšíření EU ale nyní zejména hornorakouští politici intenzivně jednají o jejím obnovení. “Zatím to vypadá, že Rolla z Českých Budějovic tentokrát do rakouského Grazu by mohla začít fungovat od začátku příštího roku,” řekl LN po jednání v Linci zástupce Generálního ředitelství Českých drah pro jižní Čechy Ivan Študlar. Vše ale podle něj záleží na penězích. “Aby mohla být přeprava kamionů po železnici konkurenceschopná přepravě po silnici, musí být dotována jak českou, tak rakouskou stranou,” uvedl Študlar. Hornorakouská vláda podle něj každopádně přislíbila, že peníze k tomuto účelu uvolní. Hornorakušané se totiž bojí, že po plánovaném dokončení dálnice D 3 z Prahy do Českých Budějovic hrozí zemi další kamionová lavina. Opakované blokády dálnic v Rakousku nutí místní politiky hledat způsoby, jak intenzitu kamionové dopravy omezit. Výstavba nových a rozšiřování starých dálnic podle nich problém ještě stupňuje. Každá nová dálnice se znovu rychle zaplní. “Musíme se řídit příkladem Švýcarska, kde se dnes dvě třetiny nákladů přepravují po železnici,” řekl LN hornorakouský zemský radní pro životní prostředí Rudi Anschober.