Dráhy jsou mladší [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: České dráhy | Marketing & Media | sch | 19. 4. 2004] [tisk] Pasažéři Českých drah za dva roky omládli. Pro zadavatele reklamy nejsou nezajímavé ani některé jejich spotřební zvyklosti. Průzkum společnosti 2C Czech republic provedený pro reklamní společnost Railreklam konstatuje, že převahu ve vlacích Českých drah mají cestující do 29 let. V běžné populaci jich je 32 %, zatímco mezi pravidelnými cestujícími 44 %. Více jezdí malá města
Celkem 19 % lidí pravidelně se přepravujících vlakem jsou studenti nebo žáci (v běžné populaci 12 %). Oproti stavu před dvěma lety se zvýšil podíl kategorie do 19 let (z 16 % na 20 %), ubylo naopak lidí ve věku 30-39 let (ze 14 % na 11 %). Nejvyšší podíl v žebříčku pravidelných cestujících má severní (21 %) a jižní Morava (17 %), následují severní a střední Čechy (po 15 %). Praha má 10 % pravidelných cestujících. Mezi klienty Českých drah převažují obyvatelé menších a středních měst: z 27 % pocházejí z míst s 1-5 tisíci obyvatel, 26 % cestujících je z měst s 20-100 tisíci obyvatel. S chutí nakupovat
Průzkum zjistil, že třetina pravidelných cestujících se nechá při výběru zboží často ovlivnit reklamou (v běžné populaci jen 30 %), 63 % cestujících rádo nakupuje v hyper- a supermarketech a obchodních centrech. Potenciální pasanti ploch Railreklam nejčastěji preferují Kaufland (15 %), Penny Market (10 %) a Hypernovu (9 %). Kritérii výběru prodejny jsou zejména cena zboží (u 17 % pasažérů), lokalita (16 %) a široký sortiment (15 %). Kromě toho, že 62 % pravidelných cestujících umí pracovat s počítačem, má 33 % PC v domácnosti a 20 % uvažuje o jeho pořízení. Mobilní telefon používá 69 % pravidelných cestujících, kteří většinou (79 %) preferují předplacené karty. Co s volným časem?
Pravidelní cestující vlaky ČD mají nadprůměrný sklon k cestování: alespoň jeden pobyt na dovolené realizovalo v uplynulých 12 měsících 60 % pasažérů. Celkem 51 % plánuje dovolenou v následujících 12 měsících. Alespoň 1-2krát týdně tráví čas u počítače 29 % cestujících, aktivně sportuje v této frekvenci 37 % pasažérů. O umění a kulturu se zajímá 47 % cestující veřejnosti.