Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Euroregion Nisa spojí nová rychlostní silnice
[plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R35 | Hospodářské noviny | Stanislav Šetina | 19. 4. 2004] [tisk]
Po třinácti letech vyjednávání je jasno. Euroregion Nisa se dočká kvalitního dopravního spojení. Nová mezinárodní rychlostní komunikace spojí Prahu s Berlínem. Ředitelství silnic a dálnic na počátku dubna zahájilo stavbu předposlední etapy na českém území dlouhé sedm a půl kilometru. Silnice povede z Liberce ke státní hranici s Polskem a Německem. Rychlostní čtyřproudá silnice míří k Hrádku nad Nisou, kde protne malou část Polska a v Německu po třiceti kilometrech vyústí na již dokončené dálnici A4. Zatímco na polské straně zbývá postavit necelé čtyři kilometry dlouhý úsek silnice, Němci mají do dvou let přivést až k Žitavě třicet kilometrů dlouhou spojnici.
Mezinárodní smlouva se rodila třináct let
Na českém území je už z větší části silnice v provozu. Do dvou let má skončit stavba zbývajících dvaceti kilometrů ke státní hranici. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman odhaduje celkové náklady na dokončení zbývajících úseků komunikace na jednu a půl miliardy korun. "Po třinácti letech složitých jednání o trase dopravní tepny dospěli čeští, polští a němečtí odborníci k dohodě," uvedl Laušman. Ministři dopravy všech tří zemí podepsali v dubnu v Žitavě třístrannou dohodu o vybudování společné silnice, která propojí dopravní sítě všech tří zemí nejen pro osobní, ale také nákladní a autobusovou dopravu. Podle spolkového ministra dopravy Manfreda Stolpeho jde o prioritní stavební akci. "Silniční spojení posílí pozic měst v regionu na všech stranách hranice a také umožní rozvíjet hospodářskou, sociální i kulturní spolupráci, kterou německá Žitava, polská Bogatynia a český Hrádek nad Nisou zahájily po roce 1989," řekl Stolpe.
Nejvíc práce čeká hlavně na německém území
S výstavbou silnice začnou na německé straně 1. května. V nejbližších čtyřech týdnech uvolní německá strana více než třetinu z plánovaných třinácti miliónů eur, které má na stavbu silnice a hraničního mostu poskytnout. Česká strana na stavbu přispěje dvěma a půl milióny eur a další milióny investuje podle ministra dopravy Milana Šimonovského do výstavby odbavovacího prostoru nového hraničního přechodu. Silnice i hraniční přechod mají být dokončeny do roku 2007. To je i termín, s nímž se počítá pro otevření celého úseku nové rychlostní komunikace. Její dokončení je podle žitavského starosty Arnda Voigta podmínkou vytvoření společného podnikatelského prostoru v oblasti takzvaného malého trojúhelníku.
Státní hranici zanedlouho protnou nové přechody
Území je součástí Euroregionu Nisa, který vznikl v roce 1991 jako první přeshraniční region ve střední a východní Evropě. Leží v oblasti, kde se stýkají hranice všech tří států, doposud ale průjezd omezuje nedostatek hraničních přechodů a špatné silnice. Saský ministr hospodářství Martin Gillo před měsícem uvedl, že mezi Polskem, Českem a Německem má být až trojnásobný počet silničních přechodů oproti současnému stavu. Nyní je mezi Saskem a jeho sousedy jedenadvacet silničních přechodů. Do roku 2010 chce ministr Gilla jejich počet zvýšit na třicet čtyři a perspektivně očekává, že na každých deset kilometrů hranice bude jeden přechod. Požadavek zdůvodňuje především tím, že po rozšíření Evropské unie se dá očekávat až ztrojnásobení objemu nákladní automobilové přepravy přes hranice Saska s oběma sousedními zeměmi.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu