EVROPA MÝTNÉ NESJEDNOTÍ [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – svět | Systémy logistiky 19. 4. 2004] [tisk] Ministři dopravy rozšířené Evropské unie se v Bruselu nedohodli na jednotných pravidlech pro zpoplatňování těžkých nákladních vozidel na evropských silnicích. Proti se postavily především periferní státy EU, jejichž dopravcům by se v případě schválení zdražil běžný provoz. Směrnice, kterou v červenci navrhla Evropská komise, spočívá ve sjednocení pravidel pro výpočet mýtného pro vozidla nad 3,5 tuny. Podle této směrnice by se nezměnil způsob vybírání poplatků, pouze by se sjednotil způsob jejich výpočtu. Mýto by členské státy mohly podle návrhu směrnice uplatnit nejen na trasách transevropské silniční sítě (TEN), ale podle svého uvážení na jakýchkoliv jiných silnicích. Zvláštní poplatky by pak řidiči nákladních vozidel museli platit při průjezdu citlivými oblastmi, například horskými úseky nebo městskými aglomeracemi. Ministři dopravy pětadvacítky jednali také o návrhu komise na liberalizaci osobní železniční dopravy. Proti návrhu na připuštění konkurence do osobní železniční dopravy, který je součástí takzvaného "třetího železničního balíčku", se podle očekávání postavily Francie, Belgie a Lucembursko, tedy země s tradičně silnými státními železnicemi.