Nový okruh zase Prahu jen ucpe? [plný text článku | kategorie: Silnice – ČR, Vliv dopravy ve městech – ČR | Večerník Praha | Jan Puci | 19. 4. 2004] [tisk] O přínosu rychlostní komunikace ze severu na jih se vedou spory. Za pár let vznikne po dokončení městského okruhu alternativa k severojižní magistrále. Městem bude možné projet z Radlic až k Troje prakticky jen tunely. Podle kritiků okruhu tak vznikne jen další dálnice ve městě, což povede k velkému nárůstu dopravy v komunikacích návazných na tunely. Obhájci stavby s tím nesouhlasí, okruh prý odlehčí přetíženým dopravním tepnám. Praha - V budoucnu bude možné projet Prahou z jihu na sever tunely. Nejdříve Radlickým, po něm Mrázovkou, navazujícím Strahovským tunelem a tunelem pod Stromovkou k Pelc-Tyrolce. Větší část právě stavěného městského okruhu tak povede pod zemí, což podle obhájců těchto staveb povede ke zklidnění tíživé dopravní situace v Praze. "Vznikne alternativa v současnosti k přetíženým hlavním komunikacím v Praze. Každý, kdo se nyní podívá na silnice v hlavním městě, pochopí, že okruh sice možná není spásný, ale určitě je nutný," sdělil radní pro dopravu Radovan Šteiner. Existují však i opačné názory.
"Okruh sice odlehčí souběžným komunikacím, jako např. severojižní magistrále, třídě Milady Horákové či Veletržní, ale současně vzroste provoz na přiváděcích komunikacích - Plzeňské, Patočkově, Evropské, Jugoslávských partyzánů a v Letenském tunelu," oponuje Štěpán Boháč z Koalice SOS Praha. Podle něj vznikne okruhem rychlostní komunikace skrz město, čímž dojde k velkému nárůstu dopravy. Nebývalý nával prý nově zažijí obytné oblasti Letné, Břevnova, Ořechovky či Dejvic. "V roce 2003 projelo podle oficiálních údajů Ústavu dopravního inženýrství křižovatkou Malovanka v průměrný pracovní den za 24 hodin 49 tisíc vozidel. V roce 2010 po dokončení okruhu to bude podle předpokladů 125 tisíc," pokračoval Boháč. V Praze bude jezdit po zprovoznění okruhu mnohem víc aut hlavně proto, že bude preferována individuální doprava před veřejnou. Takže situace v ulicích bude ještě horší než nyní.
Radovan Šteiner považuje takové názory za nepravdivé a zkreslující. Průjezd Prahou bude podle něj po zprovoznění okruhu mnohem snadnější, protože na něm budou jen mimoúrovňové křižovatky. "Projekt vychází z dlouhodobě přijaté koncepce podporované dopravním experty, takže je zřejmé, že není špatný. Navíc podporu jeho výstavby měly ve svých volebních programech všechny strany, které jsou v zastupitelstvu. Kritizují ho pouze strany a uskupení, které mají minimální podporu veřejnosti," dodal Šteiner, který připomněl, že koncepci okruhu přijalo v minulosti zastupitelstvo jednomyslně. Opoziční zastupitel magistrátu Miroslav Prokeš vidí řešení dopravní situace v Praze ve větším podporování železniční a alternativní přepravy osob. "Rozšiřováním stávajících komunikací a vznikáním nových silnic se navalí do města další auta. Ale nic není černobílé, takže glorifikovat anebo zcela zatracovat okruh není dobré," podotkl Prokeš.