Bodový systém se ve světě ujal [plný text článku | kategorie: Nehody – svět | Auto-moto speciál | Martin Vacek | 20. 4. 2004] [tisk] Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, jež například přinese zavedení bodového systému pokut, prošla v českém parlamentu do druhého čtení. Přiblížil se tak okamžik jeho uvedení do praktického užívání. Bodový systém je v poslední době asi nejdiskutovanějším motoristickým tématem. Je třeba se bát, že jde jen o další trest a bič na zdejší řidiče, že policie bude nedotknutelnější než dosud, že za malé přestupky bude hrozit ztráta řidičských průkazů a podobně? Otázek je mnoho, konkrétních odpovědí zatím málo. SYSTÉM ANO. Důležité je, aby se nový systém opravdu systémem stal, a to výchovným, s dlouhodobým působením, ne tedy dalším, "doplňkovým" jednorázovým trestem. Zatím se ve všech zemích výrazně osvědčil. Jeho prospěšnost, ověřená statistikami, se potvrdila i tam, kde se zpočátku zvedla vlna odporu hrozící až stávkami profesionálů (Francie). V režimu bodových systémů se jezdí také v Kanadě, Japonsku a Austrálii, v Koreji, Izraeli, Turecku a v Tunisku. V Evropské unii již úspěšně "boduje" Velká Británie, Německo, Řecko a Francie. Ve Finsku a Portugalsku používají podobné systémy. Velmi pozitivní účinky zaznamenávají v Německu. Ač počet motorových vozidel, která se po německých silnicích prohánějí, trvale stoupá o tři až čtyři procenta, od roku 1973, kdy byl zde bodový systém zaveden, plynule klesá počet osob postižených při dopravních nehodách. Podle odborníků má na tento utěšený vývoj bodový systém rozhodující vliv. V Německu se dá hovořit o 48 miliónech řidičů, kteří jsou tímto systémem pozitivně ovlivněni. V současné době je v centrálním "registru hříšníků" asi 5,3 miliónu řidičů, 80 procent z nich jsou muži. Úspěch zaznamenala také Francie. Zde bodový systém existuje od roku 1992 a od jeho zavedení klesá počet nehod. Velká Británie může být v bodech vzorem už od třicátých let. Britský systém se po léta vyvíjí, od 1982 platí kombinovaná forma, včetně zápisu do řidičského průkazu, což připomíná u nás v minulosti používané kupóny. SYSTÉM NE. Praxe v zemích, kde byl bodový systém zaveden, ukázala silný výchovný vliv na všechny kategorie řidičů, v řadě dalších států je jen otázkou času, kdy bude spuštěn. Podoba českého systému tak, jak nyní leží ve Sněmovně, je ale podle názoru mnohých odborníků na dopravu špatná. A nejde vždy jen o to, že se jí cítí omezováni samotní řidiči-poslanci, pro něž navíc platí poslanecká imunita. Na některé nedostatky jsme již v Auto-moto speciálu upozornili, další podněty i z řad čtenářů rádi zveřejníme.