Územní prognóza Jihomoravského kraje schválena v nejschůdnější variantě [plný text článku | kategorie: Rychlostní silnice – R43 | Haló noviny | vž | 20. 4. 2004] [tisk] Brno se bude rozpínat do okolního prstence okresu Brno-venkov, nikoli se koncentrovat ve svých hranicích. Rozhodli o tom krajští zastupitelé, kteří projednávali třívariantní »Územní prognózu Jihomoravského kraje«. Zastupitelé se přiklonili spíše k filozofii, že není snadné ani účelné omezovat územní rozvoj brněnské městské aglomerace, která se má rozpínat do okolního prstence okresu Brno-venkov. V některé její fázi se má do procesu zapojit budování »severojižního dopravního diametru«, tedy rychlých tramvají (mezi Šumavskou ulicí a Mariánským náměstím podzemních). Stejně tak pendlujících příměstských vlaků mezi Tišnovem a Slavkovem. V tomto směru se má rozrůstat i urbanizace. Dokument počítá se stavbou rychlostní komunikace R43 sever - jih buď ve stopě rozestavěné tzv. Hitlerovy dálnice skrz Brno-Bystrc nebo o deset kilometrů východněji Boskovickou brázdou. Na dotyku s dálnicí D1 na ni naváže rychlostní komunikace R52 v směru na Vídeň. Třetí z předložených variant, zvaná koncentrická, počítala naopak se soustředěním všeho rozpínavého do města Brna vně jeho hranic.
Zastupitelé kraje měli volbou usnadnit pokračování práce na dalších dokumentech, studiích a doporučeních dopravních a jiných variant, aby zpracovatelé nemuseli rozdělovat řešení na všechny tři modely a stačili práci zvládnout do konce roku. »Je to jako věštírna. Zdá se mi ale, že zvolená varianta A sice dává nejméně územních nástrojů pro vymezování rozvoje, ale je nejschůdnější,« komentoval rozhodování zeměměřič a předseda klubu zastupitelů KSČM Pavel Březa .