Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Brno dává první milióny do přesunu nádraží
[plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | Hospodářské noviny | Tomáš Fránek | 23. 4. 2004] [tisk]
Petici požadující vypsání referenda o miliardové akci už v Brně podepsalo přes osm tisíc lidí. Do několika desítek let diskutovaného a odkládaného miliardového projektu přesunu hlavního železničního nádraží v Brně z centra města potečou první milióny korun. Brno totiž schválilo uzavření několika smluv, podle kterých mají odborné firmy zahájit práce na zpracování technické mapy, udělat průzkumné práce a posoudit ekologické vlivy přesunu. Zástupci města Brna včera potvrdili, že přesun nádraží o osm set metrů dál od centra města bude stát necelých 30 miliard. Kompletní přesun nádraží včetně dobudování potřebné infrastruktury by měl trvat čtrnáct až patnáct let. "Je to projekt nesmírně důležitý pro další rozvoj města a spojení Brna s okolním světem," uvedl Jaroslav Josífek z Odboru územního plánování brněnského magistrátu. Podle něj se podobně přestavují nádraží ve velkých evropských městech, jako jsou Vídeň, Lyon nebo Stuttgart. V rozpočtu na letošní rok plánuje město Brno utratit za práce spojené s přesunem nádraží asi 50 miliónů. V dalších dvou letech pak přes 600 miliónů. Celkem chce město do přesunu vložit tři miliardy, zbytek hodlá získat ze státního a krajského rozpočtu, Státního fondu dopravní infrastruktury, spoluúčastí soukromých firem, výrazný by měl být také příspěvek z fondů EU. Zatím však kromě peněz z letošního rozpočtu města žádné jiné finance na přesun nádraží jisté nejsou. Stále navíc není jisté, zda se i přes to, že město začalo financovat práce spojené s přesunem a chce letos výrazně pokročit v jednáních o potřebné změně územního plánu, stavba nového nádraží začne. Kromě nedostatku potřebných miliard totiž zahájení přesunu mohou ohrozit protesty obyvatel Brna. Patnáct občanských sdružení totiž zahájilo v březnu kampaň na vypsání referenda o přesunu nádraží. Zástupci Koalice nádraží v centru s přesunem nádraží pryč z centra města nesouhlasí a chtějí rekonstruovat současný železniční uzel. Odpůrci přesunu tvrdí, že 20 miliard korun odpovídá veškerým výdajům na železniční dopravu v Česku za dva roky.
"Právě pro zachování konkurenceschopnosti železnice by nádraží mělo zůstat v centru, kde nejvíce vyhovuje cestujícím. Více než 80 procent uživatelů železnice jsou denně dojíždějící obyvatelé regionu. Bude-li nádraží odsunuto, prodlouží se doba cesty do zaměstnání a lidé začnou více používat automobily. Dnešní záplava aut v ulicích města se ještě zvýší," uvedla na internetových stránkách odpůrců přesunu nádraží brněnská zastupitelka za Stranu Zelených Jana Drápalová. Petici za vypsání referenda, které by se konalo na podzim zároveň s krajskými volbami, za měsíc podepsalo přes osm tisíc lidí. Potřeba je 20 tisíc popisů. Podle Brna by ale i rekonstrukce stávajícího nádraží stála necelých 30 miliard. "Obě varianty jsou finančně srovnatelné," uvedl Josífek. Město v reakci na protesty otevře informační kancelář. Dva milióny chce zaplatit za reklamní kampaň v novinách a městské hromadné dopravě - to ale ještě musí schválit zastupitelé.
Akce brněnské nádraží
* Dvě varianty
- investice do přesunu nádraží: 28,950 miliardy
- investice do rekonstrukce současného nádraží: 28,820 miliardy
* Výhody přesunu nádraží
- rozvoj dosud nevyužívané části Brna nedaleko centra města
- zkvalitnění dopravní dostupnosti města
- nekonfliktní napojení na vysokorychlostní tratě, zrychlení mezinárodní dopravy
- zmenšení zpoždění vlaků při průjezdu městem a vylepšení přestupování
- snížení státních dotací do osobní a železniční dopravy v důsledku zkvalitnění dopravy
* Nevýhody (podle odpůrců přesunu)
- zhoršení dostupnosti nádraží, které je nyní v samém centru města
- zbytečně drahé řešení, kromě přesunu je potřeba investovat také do městské hromadné dopravy, města nemá peníze jisté
- nedostatečná technická a odborná příprava
- současné nádraží lze bez větších komplikací opravovat po etapách a nehrozí tak, že dojdou peníze
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu