Kroměříž odmítá stavbu vodního průplavu [plný text článku | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | MF Dnes | tn | 24. 4. 2004] [tisk] Do zákona o vnitrozemské plavbě, který v únoru schválila sněmovna, se nepozorovaně dostala povinnost upravit koryto řeky Moravy tak, aby jím mohly proplouvat velké lodě. Zřejmě to souvisí se záměrem vybudování kanálu Labe – Odra – Dunaj. To se však vůbec nelíbí kroměřížské samosprávě. Ta protestovala proti záměru vést lodní dopravu městem už dřív. Nyní však má tento záměr dokonce oporu v zákoně. Kroměříž proto žádá zákonodárce: Co nejdřív zákon novelizujte! “Nelíbí se nám to. Zákon totiž počítá s Moravou jako s využívanou lodní cestou. Zavádí aktivní prvek, když stanoví povinnost, že by se koryto řeky mělo upravit. S tím nesouhlasíme,” protestuje kroměřížský místostarosta Petr Sedláček. Představitelé města se proto sešli se senátorkou Jitkou Seitlovou a upozornili ji na nutnost zákon novelizovat. “Paní senátorka naše argumenty akceptovala,” řekl místostarosta. Podle Josefa Koplíka, který má na radnici na starosti rozvoj města, je tento schválený zákon jen dalším krokem ve snaze kontroverzní průplavový kanál zřídit. “My však nesouhlasíme s tím, aby tento kanál vedl městem,” upozornil. To by totiž znamenalo drastické zásahy. Koryto řeky by se muselo napřímit a vyhloubit. Těžké lodě by proplouvaly prakticky středem města, v těsné blízkosti Podzámecké zahrady, zapsané na seznam UNESCO. Všechny mosty ve městě by bylo nutné zbořit a postavit nové, o několik metrů vyšší. To by znamenalo nutnost nejen zbořit některé domy v jejich okolí, ale také například přestěhovat vlakové nádraží.