Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Levegö Munkacssport: Akce čistý vzduch
[plný text článku | kategorie: Vliv dopravy ve městech – ČR, Emise, Internet | Literární noviny 26. 4. 2004] [tisk]
Obdobné problémy jako Koalice SOS Praha řeší i občanská sdružení v Budapešti. Skupina Akce čistý vzduch (Levegö Munkacssport) byla založena v roce 1988 právě před začátkem politických změn v Budapešti. Nyní je to národní federace 107 nevládních organizací působících v ochraně životního prostředí. Hlavní aktivity se soustřeďují na zelenou rozpočtovou reformu, trvale udržitelnou dopravu a energetiku a ozeleňování měst. Z hlediska trvalé udržitelnosti nebyl vývoj dopravy v Budapešti v posledních dvaceti letech příznivý. V roce 1989 tu byl poměr využití veřejné dopravy a individuální automobilové dopravy 86 : 16 ve prospěch veřejné dopravy. O deset let později se tento poměr pohyboval už kolem hodnot 60 : 40. Jak se to stalo? Budapešťská radnice neustále snižovala finanční podporu veřejné dopravy. V roce 1999 tvořila reálná částka pouze jednu třetinu oproti roku 1989, což představovalo celkovou sumu 170 miliard HUF, o které dostala méně Budapešťská dopravní společnost BKP. Omezení vedlo k výrazným škrtům v nabídce služeb a zanedbávání údržby a obnovy vozového parku. Přitom jízdné ve veřejné dopravě stoupalo, řada linek byla zrušena a na mnoha spojích klesla jejich četnost. Velká část trolejbusů, tramvají a vozů metra zastarává.
Auto a coca-colu!
V průběhu osmdesátých let se uskutečnil sen mnoha maďarských občanů o západním způsobu života, reprezentovaný především vlastnictvím automobilu a pitím coca-coly. Daňové prázdniny a mnohé (částečně skryté) dotace do automobilového průmyslu i zvýhodnění uživatelů aut tento trend podpořily. Díky tomu prudce rostl počet automobilů i v dobách stagnace hrubého domácího produktu. Byly vydány obrovské částky na výstavbu nových silnic a rozšiřování stávající silniční sítě. Téměř každá silnice vedoucí k centrální části Budapešti byla v průběhu uplynulých 30 let rozšířena, takže v současné době se vozidla hrnou do nejlidnatějších oblastí metropole, kde způsobují obrovské znečištění ovzduší a zácpy. Budapešť svou rozlohou představuje "pouhé" půl procento celkové plochy rozlohy Maďarska, ale přitom zde vzniká 25 % všech dopravních emisí. Ačkoliv všechny pokusy vyřešit dopravní problémy rozšiřováním a budováním nových silnic viditelně selhaly, výstavba dalších komunikací i v posledních letech pokračuje.
Podmínky pro cyklistiku a chůzi se přitom zhoršují, městské zastupitelstvo nedávno rozhodlo, že v nejbližších šesti letech nebude podporovat výstavbu cyklostezek. Obdobně jako BKP Budapešťská dopravní společnost čelí závažným potížím i Maďarské železnice (MÁV). Od začátku 80. let neplatí stát za služby osobní dopravy, které si objednal. To přimělo MÁV omezit údržbu a obnovu sítí a vozového parku. Podle odhadů 60 % znečištění ovzduší emitovaného automobily pochází z automobilů, které překračují hranice Budapešti. Přitom podél většiny silnic vedoucích do Budapešti vedou železniční trati, jež by se mohly využívat jak pro osobní dopravu z regionu, tak i dopravu zboží. Tyto trati nejsou nedostatečně využívány. Významnou hnací silou pro rozvoj silniční dopravy je i nárůst nákupních středisek, z nichž mnohá vyrostla v oblastech dostupných jen řidičům osobních automobilů. Maďarsko má již stejný počet metrů čtverečních nákupních ploch na osobu jako Spojené státy a více než Holandsko.
Počet Budapešťanů klesá
V Budapešti se zhoršuje také stav městské zeleně. Ve snaze zvýšit své příjmy prodávají místní zastupitelstva poslední volné plochy. Za posledních 10 let zmizelo v hlavním městě pod asfaltem nebo betonem více než 3 miliony metrů čtverečních. V současnosti se plánuje nebo probíhá dokonce ničení celých parků. Přitom plochy zeleně jsou v Budapešti v přepočtu na počet obyvatel velmi nízké - v některých oblastech centra je to i méně než 1 m čtvereční na člověka. Všechny tyto vlivy se odrážejí i na zdraví populace, v posledních deseti letech se zdvojnásobil počet lidí postižených astmatem. V důsledku těchto negativních faktorů se lidé stěhují z Budapešti. Přes imigraci z chudších venkovských oblastí a z jiných zemí poklesl počet obyvatel města o zhruba 200 000. Jedním z dopadů je nárůst počtu dojíždějících.
Šedesát procent cest ujetých v Budapešti osobním automobilem (započítaných "vozokilometrů") tvoří cesty vozidel, která přijíždějí do vnitřních částí města zvenčí. Většina lidí používá automobil pro dojíždění mezi domovem a pracovištěm. Organizace Levegö Munkacssport prosazovala řadu konkrétních návrhů a organizovala mnoho akcí, jež by mohly zvrátit nebezpečné trendy a udělat z Budapešti obytné město. Například v roce 1997 získali členové 20 000 podpisů za zlepšení veřejné dopravy. V roce 1988 najali autobus, vyzdobený požadavky za lepší veřejnou dopravu, a po týden jej provozovali v ulicích Budapešti. Na konci týdne předali starostovi petici podepsanou 113 nevládními organizacemi nejen z oblasti ochrany životního prostředí, k nimž se připojily odbory a další. V průběhu Dne bez aut uspořádala Levegö Munkacssport demonstraci cyklistů a její zástupci předali petici starostovi a čtyřem ministrům. Současná kampaň je zaměřená na přednost veřejné dopravy v provozu.
Situace se stále zhoršuje...
Levegö Munkacssport se pravidelně účastní schůzí různých výborů zastupitelstva v Budapešti a v jejích městských obvodech. Členové připravují také stanoviska a studie na témata dopravy a dávají konkrétní návrhy, jak ji zlepšit z hlediska trvalé udržitelnosti. Zřídili Poradnu pro otázky životního prostředí, která poskytuje rady občanům ohroženým dopravními nebo stavebními plány. Počet těchto lidí stále roste, což znamená nejen, že občany začínají problémy životního prostředí více zajímat, ale i to, že roste počet problematických případů. V některých případech Levegö Munkacssport poskytuje nejen radu, ale podniká i právní kroky. Podle maďarského zákona na ochranu životního prostředí mají nevládní organizace právo účastnit se řízení, pokud je ohroženo životní prostředí.
V současné době v několika případech vznesli žaloby, aby zastavili destruktivní investice do dopravy. Organizace zatím uspěla jen v malém počtu návrhů a situace v Budapešti se každým dnem zhoršuje. Nicméně aktivity pokračují v naději, že vzrůstající tlak veřejnosti přinutí výkonné orgány, aby svou politiku změnily. Ke zvýšení efektivity činnosti může přispět mezinárodní spolupráce. Levegö Munkacssport se stala členem Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E). Text je zkrácenou verzí článku z webové stránky www.koalicesos.cz. Další informace o činnosti Levegö Munkacssport: www.levego.hu.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu