Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Třeba řešit dopravu, nikoli jezy
[plný text článku | kategorie: Vodní doprava – Labe | Haló noviny | kru | 28. 4. 2004] [tisk]
Jsou i jiná řešení na uchování lodního provozu na Labi a přitom ohleduplnější k přírodě, než výstavba jezů. Kromě beztak nutné obnovy lodního parku, která by se mohla učinit právě plavidly s menším ponorem, by to mohlo být proměření skutečného stavu dna, posouzení (ne)zbytnosti velikosti bezpečnostní půlmetrové marže ponoru a z toho vyplývající úpravy plavební dráhy. Pro Haló noviny se tak vyjádřil Vlastimil Karlík ze sdružení Arnika, podle jehož názoru však již tucet let ministerstvo dopravy nehledá jiná řešení než známou výstavbu dvou jezů. Karlík poukázal na evropský význam zachování posledního rychlého úseku velké řeky, na jeho význam pro migraci vodního zvířectva (např. lososů) či jako jediného působiště západoevropského poddruhu bobra evropského v ČR (ostatní místa výskytu zabydleli bobři z Litvy).
Zdůraznil, že ochranáři pochybují o ekonomické návratnosti jezů, jejichž výstavba by měla stát 6,2 mld. Kč. Hloubka 140 cm, jíž se má jezy dosáhnout, totiž i tak zaostává za 160 cm, které jsou v Evropě považovány za hranici efektivity. Karlík upozornil, že ani nyní záměr uváděný resortem dopravy německé strany prohloubit dno na 150 cm pro ponor 130 cm po hranici s ČR není jistý, neboť koaliční dohoda SPD se zelenými hovoří pouze o možnosti provádět na Labi udržovací práce, a proto není jisté, zda by se tak dalo provést avizované prohloubení dna.
Spolu s odborníkem na lodní cestu a dopravu Jaroslavem Kubcem se shodli, že 30 let starý lodní park českých rejdařů musí obnovit tak jako tak a byť by náklady obnovy byly asi srovnatelné s výstavbou jezů, využití a efekt by byly mnohonásobně vyšší. Byl by i impulsem pro české strojírenství. Otázkou však je, že zatímco u jezů se nepochybuje o financování z veřejných zdrojů, při výstavbě lodí se počítá se soukromým kapitálem. Kubec dodal, že již před sedmi lety navrhl ministerstvu způsob, jak za poloviční náklady snížit sklon řeky, ale byl odmítnut. Domnívá se, že pro určitou lobby je důležité stavět jezy a nikoli řešit plavbu, které jsou tak pro ně pouze záminkou. Karlík dodal, že ochranáři by ani po rozhodnutí vlády boj nevzdali a hledali by spojence na evropské úrovni.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu