O nádraží chce hlasovat už přes 11 tisíc Brňanů [plný text článku | kategorie: Železniční doprava – ČR: Brno | MF Dnes | Robert Klos | 29. 4. 2004] [tisk] První referendum v dějinách města je na spadnutí. Brňané se přiblížili k městskému lidovému hlasování. Koalice Nádraží v centru, která usiluje o zachování hlavního železničního nádraží v historickém jádru Brna, včera oznámila, že dosud posbírala asi jedenáct a půl tisíce podpisů. Když petici podpoří 20 tisíc Brňanů, uskuteční se poprvé v dějinách města místní referendum. Obyvatelé v něm rozhodnou o osudu hlavního železničního nádraží, jímž projde až 25 tisíc lidí denně. “Do konce června bychom mohli mít potřebný počet podpisů,” tvrdí Martin Ander z koalice Nádraží v centru, jež sdružuje řadu občanských sdružení. Ve hře jsou dvě možnosti: modernizace a rozšíření stanice na původním místě, či výstavba nového železničního uzlu zhruba o osm set metrů dál za autobusovým nádražím Zvonařka, oč usiluje brněnský magistrát, ministerstvo dopravy i České dráhy.
Náměstek brněnského primátora Petr Zbytek připouští, že by se odpůrcům mohlo podařit vyvolat lidové hlasování. “Není to ale férové. Klamou veřejnost, protože projekt se netýká přesunu nádraží, ale přestavby železničního uzlu, který řeší napojení Brna na dvě významné mezinárodní železniční cesty. Navíc se uvolní plochy pro další rozvoj města,” uvedl Zbytek. Podle něho by se muselo stejně současné nádraží nákladně opravit a rozšířit.
Kritici tvrdí, že odsun zatíží kasu města na desítky let dopředu a že zhorší kvalitu cestování. A že by o tak drahém projektu, který změní podobu města, neměla rozhodovat hrstka politiků. “Nás se projekt odsunu dotkl už letos, protože slíbené desítky milionů na výstavbu kanalizační sítě nedostaneme. Magistrát přesunul podobné akce na neurčito, protože peníze tečou přednostně do projektu nového nádraží,” stěžuje si starostka brněnské čtvrti Ivanovice Eva Slavíková. Kritici odsunuté polohy nádraží navíc včera odstartovali kampaň v rámci celého Jihomoravského kraje.