(kompletní text - dokument MS Word jako samorozbalovací archiv o velikosti cca 200 kB - ke stažení zde)
Alternativní návrh vychází ze Státní politiky životního prostředí ČR z roku 1995, z řady odborných podkladů včetně hlavních referátů dopravního semináře Alternativní trendy dopravní politiky v ČR (Rybník u Poběžovic, březen 1997), z materiálů zemí Evropské unie (Zelená kniha Síť občanů, Bílá kniha Strategie oživení železnic Společenství, Správné a efektivní stanovení cen v dopravě) a z nejnovějších mezinárodních dokumentů (Deklarace k udržitelným způsobům dopravy v zemích Středoevropské iniciativy, podepsaná v červnu 1997 v New Yorku, Závěrečné prohlášení a Program společných akcí zemí EHK OSN, přijaté na Regionální konferenci o dopravě a životním prostředí v listopadu 1997 ve Vídni). Jejich základem je uplatnění principů environmentálně udržitelné dopravy, které byly doporučeny na Konferenci zemí OECD ve Vancouveru v březnu 1996. Podkladem byly také názory dalších občanských sdružení a zástupců odborné veřejnosti, kteří k návrhu MDS ČR zaslali své připomínky a náměty nebo je přednesli na veřejném slyšení dne 17.3.1998.
Z řady zahraničních i našich studií vyplývá, že jednotlivé druhy dopravy mají v přepočtu na jednotku přepravní práce (osobokilometr, tunokilometr) značně odlišné nároky na dopravní infrastrukturu a na neobnovitelné zdroje včetně záboru území a negativní účinky na přírodu, životní prostředí a lidské zdraví včetně škod z dopravních nehod. Z těchto srovnání vždy vychází, že k nejméně šetrným druhům dopravy patří letecká doprava a s několikanásobnou převahou silniční doprava, především individuální motorismus. Proto je jedním z hlavních cílů moderní dopravní politiky podpora šetrných druhů dopravy (v ČR se jedná o železnici, kombinovanou nákladní a veřejnou osobní dopravu) a omezování silniční dopravy tam, kde je ve velkých intenzitách nežádoucí (vnitřní části měst, obytné zóny, ekologicky citlivé oblasti).
I když v letech 1990 - 1996 došlo v České republice k výraznému poklesu podílu výkonů ve veřejné osobní dopravě (ze 51,0 % na 31,4 % ve prospěch individuální automobilové dopravy) a u nákladní železniční dopravy (ze 69,2 % na 41,4 % ve prospěch silniční dopravy), přesto je podíl železniční dopravy na celkových výkonech ještě stále relativně vysoký. Tuto přednost ČR je nutné zachovat a dále rozvíjet.
Dosavadní podmínky vytvářené v resortech MF a MDS ČR však u nás dosud zvýhodňují silniční dopravu před šetrnými druhy dopravy. Jde o velmi nízkou silniční daň, nedostatečné poplatky za užívaní dálnic i za průjezd zahraničních nákladních vozidel přes naše území, nízkou spotřební daň z pohonných hmot, nedostatečné zpoplatnění negativních účinků silniční dopravy, o nadměrný rozsah a zbytečně vysoké technické parametry nových tras pro silniční dopravu. Finanční částky na podporu hromadné dopravy jsou zcela nedostatečné z hlediska potřeby měst a regionů i ve srovnání s podíly dosahovanými v zemích EU. Ve výdajích na infrastrukturu, jejichž podíly pro jednotlivé druhy dopravy by měly odpovídat uskutečněným přepravním výkonům, byla v ČR v období 1993–96 zvýhodněna silniční doprava na úkor železnice o částku 10,8 mld. Kč.
Pro silniční dopravu se uskutečňuje grandiózní program výstavby dálnic a rychlostních silnic (viz obr. 1), zatím s plnou úhradou ze státního rozpočtu, kdežto pro železniční dopravu probíhá jen rekonstrukce několika stávajících tratí (tranzitních tahů), která je hrazena ze státního rozpočtu jen zčásti (klamně je označována rovněž jako „výstavba„). Zatímco mezinárodní dohodu AGR pro infrastrukturu silniční dopravy naplňuje ČR nad povinný rámec (stačí výstavba nebo rekonstrukce dvoupruhových silnic na min. rychlost 80 km/h, ale staví se raději dálnice), obdobnou mezinárodní dohodu AGC pro železnice, zahrnující postupnou výstavbu nových vysokorychlostních tratí nebo modernizaci stávajících tratí pro rychlosti nad 160 km/h, ČR programově neplní (tranzitní železniční tahy - tzv. „koridory„ se modernizují pro rychlosti jen 80-160 km/h).
Návrh rozvoje dopravních sítí ČR do roku 2010 zpracovaný MDS ČR v únoru 1998 dále konzervuje dosavadní trend zvýhodňující silniční dopravu. Vyplývá to nejen ze skladby navržených staveb, ale i z navrženého poměru finančních prostředků ze státního rozpočtu, při němž by se výše uvedený dluh (10,8 mld. Kč) železnicím nejen nevyrovnal, ale v příštích letech dále prohloubil. Tím by se dále snížila konkurenceschopnost železniční dopravy vůči silniční a stimuloval další růst silniční dopravy a její negativní účinky na životní prostředí.
Neúměrně vysoké částky ze státního rozpočtu jsou navrženy také pro leteckou dopravu, ačkoliv investice byly v období 1993–96 o více než 1,3 mld. Kč vyšší než odpovídá uskutečněným přepravním výkonům. Proto je nutné další velké výdaje omezit na minimální úroveň. Naproti tomu je žádoucí zvýšit částky ze státního rozpočtu na rozvoj kombinované a městské hromadné dopravy.
Pro automobilový přístup resortu dopravy a české vlády také odporuje dlouhodobým trendům v zemích Evropské unie, kde se již několik let úspěšně prosazují zásady environmentálně udržitelné a sociálně orientované dopravy. Dopravní politika transformujících se zemí by podle názoru zástupců EU neměla opakovat stejné chyby, kdy došlo k poklesu přepravy zboží a osob na železnici, ale klást větší důraz na ochranu životního prostředí před negativními vlivy silniční dopravy a vytvořit podmínky, aby železniční doprava byla stejně komerčně úspěšná jako ostatní podnikatelské subjekty (např. oddlužení železničních společností, spravedlivé stanovení cen v dopravě apod.). Postupy české vlády v oblasti dopravy se však zásadně liší od těchto doporučení a od dopravní politiky zemí EU.
Český a Slovenský dopravní klub proto zpracoval a tímto předkládá alternativní návrh koncepce rozvoje dopravních sítí ČR do roku 2010, který na předpokladech dalšího vývoje přepravních nároků dle návrhu MDS ČR z února 1998 formuluje odlišnou koncepci rozvoje těch druhů infrastruktury, které mají největší vlivy na krajinu a životní prostředí: silniční síť, železniční síť a vodní cesty.
Ve srovnání s rozsahem infrastruktury obsažené v návrhu MDS ČR se jedná o redukci nové silniční sítě a vodních cest a o větší rozvoj železniční sítě, řešený ve dvou variantách - pasivní a aktivní. V České republice v nejbližších 20 letech ve skutečnosti zcela postačuje výstavba dálnic a rychlostních ilnic jen v asi poloviční délce (a tedy za přibližně poloviční
náklady), než obsahuje návrh MDS. Zároveň lze předpokládat, že uspokojení nároků na zvýšení kapacity v pozdější budoucnosti zabezpečí s menšími finančními nároky modernizace silnic nižšího významu. Další úspory v investičních nákladech vzniknou vypuštěním velkých záměrů pro rozvoj vodních cest, které ve změněných podmínkách dopravní infrastruktury střední Evropy v územních podmínkách ČR již nejsou zdůvodnitelné. Tím se vytváří finanční předpoklady pro takové řešení železniční sítě, které bude v dohledné době odpovídat požadovaným parametrům mezinárodní dohody EHK OSN o železničních magistrálách (AGC) i geopolitické pozici ČR v Evropě.
Návrh alternativní koncepce Českého a Slovenského dopravního klubu dle námětů dalších ekologických a dopravních organizací obsahuje i přehledné mapy, které návrhy MDS ČR buď nahrazují (dálniční síť – obr. 2), doplňují (síť ostatních silnic – obr. 3) nebo je zcela mění (železniční síť ve dvou variantách – obr. 4 a obr. 5). Jako dodatek je přiložena i síť cyklotras podle návrhu Klubu českých turistů, avšak bez vysvětlujícího textu (viz obr. 6).
Alternativní návrh vychází z následujících obecných charakteristik silniční dopravy:
Vzhledem k tomu, že rozvoj silniční sítě navržený Ministerstvem dopravy a spojů ČR není ve všech částech efektivní a někde by dokonce způsobil závažné zhoršení životního prostředí a neodůvodněné zásahy do krajiny, je předkládán k posouzení tento alternativní návrh, který má ve srovnání s návrhem MDS ČR (viz obr. 1) následující celkové odlišnosti:
Alternativní návrh vychází z přijatých mezinárodních dohod o transevropských sítích (TEN) a o hlavních silnicích s mezinárodním provozem (AGR). Tyto dohody obecně nevyžadují budování dálnic. V koridoru TEN č. IV je pro trasu E55 navržena postupná výstavba resp. modernizace silnic R7+R28, která na německém území navazuje na plánovanou výstavbu a modernizaci spolkové silnice B101 kolem Freibergu. Celá trasa, na rozdíl od dálnice D8 (+A17) v návrhu MDS, vede v Čechách i Sasku mimo velkoplošná chráněná území přírody. Státní hranici přechází nad Litvínovem, poblíž chystaného hraničního přechodu Mníšek/Deutscheinsiedel. Dálkové dopravní vztahy Ústí n.L. do Německa převezme trasa E55 a přeshraniční vztahy do oblasti Pirna - Drážďany budou dostatečným způsobem zabezpečeny po stávajících silnicích přes Cínovec a Petrovice. Dálnice Ústí nad Labem - Pirna není zapotřebí a na česko-saské hranici dlouho nebude třeba ani čtyřpruhový profil, jestliže se ovšem nejedná o poslední úsek mezi hotovými vysokokapacitními částmi sítě, jehož vložení způsobí rozsáhlý přesun dopravy, jako je tomu u propojení D8-A17. Rovnoměrné rozložení dopravních intenzit po celé délce česko-saské hranice, připravované zvýšení kapacity u dalších hraničních přechodů do Saska a umístění trasy E55 do méně atraktivní polohy a méně kapacitní části sítě vede k tomu, že u silnice R28 Most - státní hranice (- Freiberg) ve stavebně náročném příhraničním úseku vyhoví z hlediska dopravní kapacity poloviční dvoupruhový profil cca nejméně do roku 2020.
V koridoru č. VI, větev A je v trase E462 navržena dostavba silnice R48 - na rozdíl od návrhu MDS - severním obchvatem Frýdku-Místku, který vedle výrazně menšího zásahu do přírody a krajiny lépe zpřístupní jádro ostravské aglomerace. Trasa E462 navazuje na polském území v koridoru č. VI Katowice - Žilina na trasu E75, která bude odkloněna mimo území ČR. Dopravní vztahy mezi Polskem a ostravskou aglomerací převezme jednak trasa E462 a jednak stávající čtyřpruhová silnice Katowice - Žory s propojením na silnici I/58 kolem Bohumína, která pro tento účel má nebo může získat dostatečné parametry. Dálnice Katowice - Ostrava není zapotřebí.
Zástupci vlád zemí Středoevropské iniciativy podepsali v červnu 1997 Deklaraci k udržitelným způsobům dopravy v zemích SEI. Tím se i ČR zavázala k tomu, že se zaměří na rozvoj environmentálně šetrných druhů dopravy (tedy nikoli např. na rozvoj dálkové silniční dopravy) a že v určených mezinárodních dopravních koridorech dá prioritu rozvoji železnice a kombinované dopravy. V koridorech č. IV a VI však v příštích letech proběhne jen rekonstrukce stávajících tratí a u vysokorychlostních tratí - dle návrhu MDS – „případná výstavba připadá v úvahu až po roce 2010„. Také z tohoto důvodu rozvoj silniční sítě do roku 2010 v uvedených koridorech již dnes nemůže být založen na výstavbě nejvyššího typu silniční infrastruktury - dálnic D8 a D47.
Alternativní návrh ponechává v dosavadní poloze přeshraniční návaznosti tras E48, E49, E50, E55-jih, E59, E65-jih, E67 a E462, avšak (kromě výše uvedeného odklonu trasy E75) na rozdíl od dnešního stavu neobsahuje:
Alternativní návrh kromě toho přemisťuje:
Úkolem dálnic a rychlostních silnic je zabezpečit nejdůležitější mezinárodní tahy a hlavní napojení těch regionálních aglomerací, které obsahují nová sídla krajů (největší vzdálenost od sídla 20 km).
Páteř silniční sítě ČR tvoří:
Chebsko-karlovarská aglomerace nemá s páteřní trasou ČR (jedinou) hlavní spojnici, ale její napojení je zabezpečeno dvěma dálkovými tahy: západní část aglomerace modernizovanou silnicí I/21(E49) a východní část modernizovanou silnicí I/6.
Ve srovnání s rychlostní sítí z návrhu MDS jsou v alternativním návrhu navíc obsaženy úseky (v celkové délce 120 km):
Náhrada další výstavby dálnice D11 Libice n.C. - Hradec Králové - hranice Polska modernizací silnic I/11 a I/33 až po Jaroměř s využitím části stávajících silnic a s obchvaty sídel vyplynulo ze skutečnosti, že z hlediska nároků na časovou dostupnost hradecko-pardubické aglomerace jsou plně vyhovující parametry rychlostní silnice. Důležitým cílem je vyloučit zásah dálnice do chráněných a ostatních přírodně vysoce hodnotných území podél Cidliny. Zbývající úsek Jaroměř - Trutnov - hranice Polska (R37) v situaci, kdy tento dálkový tah není zahrnut do žádného koridoru TEN, lze chápat spíše jen jako územní rezervu. Alternativní návrh proto počítá s dlouhodobým provozem po stávající trase E67 a s celkovou modernizací stávající silnice Jaroměř - přechod Náchod včetně výstavby potřebných obchvatů.
Přeřazení další výstavby D1 Vyškov - Hulín do kategorie R (s označením R47) je umožněno vypuštěním dálnice D47 a plně vyhoví pro časovou dostupnost zlínské aglomerace.
Ostatní silniční síť, zařazovaná vedle rychlostního skeletu do tzv. sítě republikových silnic a obsahující i dílčí čtyřpruhové úseky, prošla v materiálech resortu dopravy řadou změn. V návrhu MDS v příloze č. 6 jsou na ní vyznačeny ostatní významné stavby, které alternativní návrh (s výjimkou další silniční výstavby v trase D3) přejímá a doplňuje k nim další. Nejvýznamnější doplněné stavby jsou vyznačeny v obr. 3 na síti, která se v jednotlivostech liší od sítě v návrhu MDS ČR.
V síti ostatních republikových silnic jsou zvýrazněny dálkové tahy - pro trasy „E„, pro jejich spojnice s hlavními sídelními aglomeracemi, pro spojnice mezi těmito aglomeracemi a ke zbývajícím hraničním přechodům, které jsou nejvíce zatíženy dálkovou dopravou.
Zbývající síť neobsahuje čtyři méně významné úseky silnic I.třídy (u čísla 14, 40, 54 a 58). Navíc obsahuje úseky ke třem významným hraničním přechodům (Nová Bystřice, Studánky a Petrovice) a čtyři úseky ve vnitrostátní síti mimo Prahu, jejichž dopravní význam odpovídá silnicím I.třídy v nově upravené síti ze září 1997 (u částí silnic č. 180, 602+353, 293+295 a 438+150).
Doplněny jsou i klíčové úseky republikové sítě na území Prahy, které přechodně slouží k propojení evropských silnic „E„ a trvale budou sloužit pro regionální a dálkovou dopravu velkých intenzit mezi městskými částmi a protilehlými silnicemi. Ta zůstane i po dostavbě silničního okruhu R1 na těchto úsecích, které proto musejí být trvale začleněny do republikové sítě. Podobně je tomu např. i v třikrát menším Brně, kde republiková síť kromě trasy pro tranzitní dopravu má uvnitř města souběžnou trasu. V Praze se jedná o polookružní silnici označenou jako I/71 (část zrušené I/29), vedenou mezi dálnicemi D8 a D5 přibližně po jižním a východním okraji vnitřního města a o navazující úseky od I/71 k příslušným radiálám - dálnici D1 a silnicím R10, I/12+I/2 a R4.
Alternativní návrh sítě v oblasti Prahy je založen na urychlené dostavbě velkokapacitní trasy I/71 ve třech úsecích (Štěrboholy, Hloubětín a Letňany), které dosud nejsou vybaveny mimoúrovňovými křižovatkami a v úseku Zlíchov - Radlice - Vidoule délky 5,5 km, který je dosud suplován nevyhovujícími komunikacemi. Dostavba silnice I/71 je méně náročná a dopravně mnohem účinnější než výstavba odpovídajícího úseku okruhu R1 Lahovice - Slivenec a části vysočanské radiály v pokračování silnice R10, které jsou obsaženy v návrhu MDS. Přednostní dostavba jihovýchodního polookruhu I/71 společně s výstavbou severozápadní části okruhu R1, na níž se oba návrhy shodují, je nejefektivnějším způsobem, jak získat v Praze ještě v období do roku 2005 bezkolizní kapacitní objízdnou trasu, vyhovující potřebám jak tranzitní a cílové dopravy ve všech směrech, tak ochraně životního prostředí ve vnitřním městě. Při vybudování významných prvků systému park-and-ride tak bude možné již před rokem 2005 přikročit k účinnému omezování individuální automobilové dopravy ve vnitřních částech města, s nímž počítají Zásady dopravní politiky hlavního města Prahy schválené v roce 1996. Pro doplnění komunikační sítě ve vnitřním městě pak stačí jen několik menších staveb dimenzovaných na výrazně menší intenzity dopravy, než uvádí návrh MDS v příloze č. 8a. Tyto oddělené stavby s nevysokými technickými parametry nezvýší atraktivitu uliční sítě uvnitř města a proto nezavedou do vnitřního města a obytných oblastí další dopravu, jak to činí Magistrátem hl. m. Prahy navrhované vysokokapacitní vnitroměstské průtahy (tj. severozápadní část městského okruhu a břevnovská radiála), které jsou obsaženy v návrhu MDS.
V síti ostatních republikových silnic je vzhledem k návrhu MDS ještě několik dalších úprav, které řeší:
Alternativní návrh koncepce rozvoje silniční sítě do roku 2010 neobsahuje kritický rozbor návrhu MDS z širších koncepčních hledisek zabezpečení mobility, řešení celkového dopravního systému ČR a proporcionality jednotlivých druhů dopravy. Soustřeďuje se jen na stanovení jiného možného rozvoje silniční infrastruktury, vyhovujícího dopravním potřebám a zároveň přijatelnějšího z hlediska ochrany přírody a krajiny a péče o lidské zdraví a efektivnějšího z hlediska proporcionálního rozvoje ekonomiky ČR i samotných komplexně chápaných přínosů silniční výstavby. Z hlediska hodnocení ve vztahu ke koncepci rozvoje silniční sítě obsažené v návrhu MDS může být tento alternativní návrh označen jako varianta ekologická (ekologicky šetrná). Pokud by byl chápán jen ve vztahu k rozvoji dálnic, jednalo by se o variantu aktivní nulovou (s respektováním transevropských koridorů TEN), protože další výstavba dálnic s výjimkou propojení páteřního tahu není navržena.
Alternativní návrh na několika místech z chráněných nebo ekologicky citlivých oblastí odstraňuje rychlostní trasy obsažené v návrhu MDS ČR (D8 z CHKO České středohoří a z přírodního parku Východní Krušné hory, D11 z národní přírodní rezervace Libický luh a z ekologicky cenného území podél Cidliny, D3 (R3) z oblasti Posázaví a rybníků Kozí Hrádek - Planá nad Lužnicí, R35 z kontaktu s CHKO Český ráj) a snižuje dopravní význam stávajících silnic (E49 v CHKO Slavkovský les, E442 v CHKO Lužické hory, E65 v Krkonošském národním parku, I/44 v CHKO Jeseníky, E461 v oblasti Novomlýnské nádrže – CHKO Pálava). Kromě toho alternativní návrh obsahuje úpravy uspořádání silniční sítě, které odvedou průjezdnou dopravu z obytných částí sídel (Praha, Brno, Plzeň). V případě Prahy zároveň vytvoří dříve než návrh MDS podmínky pro účinné omezování individuální automobilové dopravy v širší centrální oblasti. Tím vzniknou předpoklady, že tam nebude třeba vybudovat další velkokapacitní komunikace dle dosavadního záměru Magistrátu hl.m.Prahy, které by vlivem zavedení další dopravy dále zhoršily životní prostředí.
Menší rozsah rychlostního skeletu než má návrh MDS a jeho náhrada modernizací silnic, která dle možností využije stávající úseky, vyvolá menší množství zásahů do krajiny a sníží její další fragmentaci. Kromě toho větší počet menších staveb se v úhrnu lépe přizpůsobí požadavkům na zvyšování dopravní kapacity a zmenší se tím nárok na finanční výdaje pro zabezpečení provozuschopnosti a vyhovujících parametrů silniční sítě. Snížení investic do rychlostního skeletu tak na jedné straně dává možnost zvýšit tempo budování potřebných obchvatů sídel a jiných úprav pro ochranu životního prostředí. Na druhé straně umožní vůči návrhu MDS změnit poměr investic ve prospěch ekologicky šetrných druhů dopravy (železniční, veřejné osobní a kombinované nákladní) na úroveň, která je uplatňována v zemích EU, a to bez zvýšení celkových částek vynakládaných ze státního rozpočtu na dopravní sektor.
Usměrněním dálkového tahu z Prahy do Českých Budějovic a Saska (E55) do oblastí, které jsou dosud hůře vybaveny dopravní infrastrukturou, alternativní návrh přispívá k vyrovnání podmínek pro hospodářský růst v regionech ČR.
Uvedené přínosy alternativního návrhu rozvoje silniční sítě jsou natolik závažné, že zdůvodňují změny v dosavadních a připravovaných rozvojových a územních plánech i v dvojstranných dohodách se sousedními státy, pokud již byly sjednány.
Z obecných charakteristik železniční dopravy vyplývá, že
u osobní dopravy plnit funkci jako
Alternativní návrh koncepce rozvoje železniční sítě vychází z prognózy budoucího vývoje dopravy v Evropě a důsledněji než návrh MDS uplatňuje základní principy evropské dopravní politiky. Ta klade důraz na vyšší využívání ekologicky šetrných druhů dopravy, jak o tom svědčí Strategie oživení železnic Společenství z roku 1996, Deklarace k udržitelným způsobům dopravy v zemích Středoevropské iniciativy podepsaná v New Yorku v červnu 1997 („v mezinárodních dopravních koridorech dát prioritu železnici a kombinované dopravě„) i Prohlášení z Regionální konference o dopravě a životním prostředí podepsané ve Vídni v listopadu 1997 („podporovat přesun silniční a letecké dopravy k ekologičtějším druhům podporou příslušné infrastruktury„).
Alternativní návrh na rozdíl od návrhu MDS předpokládá transformaci státní organizace České dráhy na akciovou společnost s majoritním podílem veřejných orgánů (státní správy a samosprávy). Tato forma deetatizace (odstátnění) velkých strategických státních podniků (tedy i železničních společností) se ve vyspělých státech z dlouhodobého hlediska pokládá za optimální řešení. Znesnadňuje zneužití dominantního postavení, umožňuje kontrolu vynakládání dotací v souladu s jejich určením, zachovává síťový charakter služeb, jejich rozsah a rozšiřování při určité kvalitě, zabezpečuje ochranu životního prostředí a zdraví obyvatel apod. Transformace Českých drah na akciovou společnost také nevylučuje případný vznik regionálních železničních společností podle shodných zásad. Stejný nebo obdobný postup se uplatňuje i v ostatních západoevropských zemích, s výjimkou Velké Británie, kde v současné době považují úplnou privatizaci, provedenou před několika lety, za systémově špatný krok.
Další text se omezuje na popis úprav důležitých částí železniční sítě. Přitom je pojem „koridor„ dle skutečného významu tohoto slova ponechán pro široký pruh území, který vymezuje např. úseky transevropských sítí a místo zavádějící novořeči MDS „výstavba koridoru„ je užíván výstižnější pojem „rekonstrukce (optimalizace, modernizace) trati„, nebo (tranzitního) „tahu„. Pojmem vysokorychlostní trať je myšlena trať pro rychlost 250 km/h. Tyto tratě jsou z hlediska ochrany životního prostředí, zásahů do krajiny a spotřeby energie pro náš stát nežádoucí a pro vnitrostátní dopravu nepotřebné.
Alternativní návrh obsahuje i jiné hodnocení významu a náplně modernizace III. a IV. tranzitního tahu, které byly stanoveny v roce 1992 podle původních směrů zátěže a dříve elektrizovaných uhelných tahů.
V současnosti však také nabývá důležitosti propojení na modernizované spojení Sever - Jih do Itálie přes Brenner. Z tohoto důvodu je potřebné zajistit v jihozápadním směru dostatečně rychlé a kapacitní spojení. Toto spojení je navrženo po nejstarší české trati Praha - Plzeň - Domažlice - Regensburg, která by měla být přestavěna na parametry podle mezinárodních dohod. V Regensburgu se trať napojuje na Norimberk a na Mnichov.V těchto místech navazuje pak na severojižní evropskou trasu. Spojení do Švýcarska a Itálie by tak bylo proti preferovanému III. tranzitnímu tahu (Praha - Cheb) o 170 km kratší a proti IV. tranzitnímu tahu (Praha - České Budějovice) o cca 50 km kratší.
V případě, že by nedošlo k dohodě mezi českou a bavorskou vládou o přednostní (jednodušší a levnější) modernizaci tratě Plzeň - Regensburg, je možné (avšak s výrazně nižším efektem) použít trať Klatovy - Železná Ruda – Platting a provést modernizaci IV. tranzitního tahu před III. tahem.
K přehodnocení výstavby ve prospěch IV. tahu do roku 2010 vedou následující důvody:
Vysokorychlostní tratě (pro rychlost 250 km a více) a magnetická dráha v ČR
Záměr výstavby sítě vysokorychlostních železničních tratí (příloha č. 2c materiálu MDS ČR) není dosud uspokojivě dořešena a z různých odborných hledisek prověřena. Kromě toho po rozpadu ČSFR je pro vnitřní potřebu ČR ještě méně zdůvodnitelná (došlo ke snížení přepravy osob, jde o stavebně značně náročný projekt, který je nad finanční možnosti našeho státu). Významným hlediskem je i ochrana životního prostředí (zejména nadměrný hluk v blízkosti lidských sídel) a krajiny (její parcelace, složitá morfologie terénu apod.). Z tohoto důvodu alternativní koncepce rozvoje dopravní infrastruktury ČR se sítí VRT do roku 2010 neuvažuje.
Stejně sporným projektem pro náš stát je i výstavba magnetické dráhy, která je nekompatibilní s ostatní dopravní infrastrukturou. Přestože bude v SRN v roce 1998 zahájena výstavba úseku Hamburk - Berlín a objevují se i první studijní úvahy o možném prodloužení do dalších zemí Evropy včetně ČR, negativní vlivy tohoto záměru převažují nad pozitivními (finanční, technické, ekologické, dopravní, urbanistické apod.). Do roku 2010 je v ČR velmi nepravděpodobné, že dojde k její výstavbě, neboť tento námět je teprve ve stadiu předběžných studií. Proto alternativní koncepce s výstavbou magnetické dráhy nepočítá.
Vzhledem k nejistotě, jak rychle se česká dopravní politika odvrátí od podpory silniční dopravy a v jaké míře bude podporovat environmentálně šetrnou železnici, jsou uvažovány dvě koncepční varianty, které se liší rozsahem navržených staveb. Obě jsou však zaměřeny na konsolidaci a modernizaci stávající sítě. Kromě toho využívají úspory finančních prostředků neodůvodněných investic do silničního rychlostního skeletu.
Navržená varianta rozvoje železniční sítě č. 1 (viz obr. 4) vychází z var. II. návrhu MDS ČR (tj. včetně modernizace 9 železničních uzlů a stanic). V podstatných rysech ho přejímá, přičemž ho v některých oblastech ještě výrazně doplňuje (ve prospěch nákladní i osobní železniční dopravy).
Jedná se zejména o tato stavební opatření:
17,0 km | 180 | Plzeň Skvrňany – Stod | 2 | E | 180 km/h |
11,7 km | 220 | Ševětín – České Budějovice | 2 | E | 160 km/h |
13,7 km | 232 | Vlkava - Lysá nad Labem | 2 | E | 160 km/h |
42,4 km |   |
Legenda: 1= jedna traťová kolej; 2 (3) = dvě (tři) traťové koleje; E = elektrická trakce; M = motorová trakce; (MDS) = v návrhu MDS ČR |
2,8 km | 028 | Náchod - státní hranice (+ 3,3 km v Polsku) | 1 | M | 80 km/h |
8,2 km | 029) | Náchod - Česká Skalice | 1 | M | 100 km/h |
3,0 km | 140 | Karlovy Vary – Tuhnický triangl | 1 | E | 80 km/h |
7,5 km | 238 | Pardubice – Ostřešany – Chrudim město | 1 | E | 100 km/h |
0,9 km | 041 | Turnov město - Turnov (přeložka) | 1 | M | 60 km/h |
0,6 km | 072 | odb. hrad Střekov – odb. Ústí n.L. jih | 1 | E | 60 km/h |
0,0 km | 300,330 | kolej. prop. tratí 330 a 300 v žst. Hulín – jižní zhlaví |   | ||
0,0 km | 340 | napojení na nákladní průtah v Brně |   | ||
1,2 km | 340 | Brno dolní nádr. - Brno hl.n. | 1 | E | 60 km/h
|
24,2 km + 3,3 km v zahraničí |   |
Obnova dříve snesených tratí. Pro optimalizovanou síť linek je nutné stavebně obnovit dříve odstraněné tratě, z nichž některé překračují státní hranice (viz tab. 3).
0,5 km | 132 | Děčín hl.nádr. - Děčín zastávka | 1 | M | 40 km/h |
1,8 km | 203 | Slavonice - Waldkirchen | 1 | M | 60 km/h + 5,6 km v Rakousku do žst Waldkirchen |
1,7 km | 245 | Hevlín - Laa an der Thaya | 1 | E | 100 km/h |
+ 1,6 km |   | v Rakousku do žst Laa an der Thaya |   | ||
4,0 km + 7,2 km v zahraničí |   |
Zdvojkolejnění a elektrizace. Některé tratě je nutné zdvojkolejnit (popř. ztrojkolejnit), aby byly dostatečně propustné. Některé tratě je nutné elektrifikovat, aby bylo možné dosáhnout vyšší traťové rychlosti a zlepšit jízdní vlastnosti (viz tab. 4 a 5).
1 km | 011 | Praha Hrabovka – Praha hl. nádraží | 2 | E | 80 km/h |
39 km | 031 | Pardubice – Jaroměř | 2 | E | 120 km/h |
8 km | 011 | Praha Libeň – Praha Běchovice | 3 | E | 120 km/h |
5 km | 011 | Praha Masarykovo n. - Praha Libeň | 3 | E | 100 km/h |
15 km | 080 | Vlkava – Bezděčín u Mladé Boleslavi | 2 | E | 120 km/h |
4 km | 190 | Ždírec u Plzně – Blovice | 2 | E | 120 km/h |
5 km | 190 | Nezvěstice – Starý Plzenec | 2 | E | 120 km/h |
91 km | 220 | Benešov u Prahy – Tábor - Dynín | 2 | E | 120 km/h |
6 km | ---- | Praha Libeň - Praha Malešice - Praha Hostivař | 2 | E | 60 km/h |
174 km |   |
24 km | 024 | Lichkov st. hr. – Letohrad (+ 8 km v Polsku) | 1 | 24 km (MDS) |
52 km | 032 | Jaroměř - Česká Skalice - Trutnov hl.n. | 1 | 52 km |
10 km | 045 | Trutnov hl.n. - Svoboda nad Úpou | 1 | 10 km |
4 km | 061 | Nymburk město – Veleliby | 1 | 4 km |
3 km | 064 | Mladá Boleslav město - Mladá Boleslav hl.n. | 1 | 3 km |
12 km | 080 | Nymburk hl.n. – Vlkava | 1 | 12 km |
15 km | 080 | Vlkava - Bezděčín u Mladé Boleslavi | 2 | 30 km |
3 km | 080 | Bezděčín u Mladé Boleslavi - Ml. Boleslav hl.n. | 1 | 3 km |
46 km | 140 | Kadaň - Karlovy Vary | 2 | 92 km (MDS) |
11 km | 170 | Cheb – Schirnding | 1 | 11 km (MDS) |
49 km | 183 | Klatovy – Železná Ruda | 1 | 49 km (MDS) |
50 km | 190 | České Velenice - České Budějovice | 1 | 50 km (MDS) |
4 km | 194 | odb. Rožnov - Boršov nad Vltavou | 1 | 4 km (MDS) |
58 km | 196 | Horní Dvořiště st.hr. - České Budějovice | 1 | 58 km (MDS) |
56 km | 226 | České Velenice st. hr. - Veselí nad Lužnicí | 1 | 56 km (MDS) |
8 km | 300 | Ostrava Kunčice - Ostrava hl.n. | 2 | 16 km (MDS) |
405 km + 8 km v zahraničí |   | 543 km |
Varianta č. 2 (viz obr. 5) předpokládá vynaložení finančních prostředků, které umožní zásadním způsobem zlepšit vnitrostátní dopravu a tak zvýšit atraktivitu železniční dopravy v přepravě osob i nákladů (rozsáhlejší výstavbou nových tratí i obnovou dříve snesených tratí přes státní hranice). Jedním z navržených prostředků je i nasazení naklápěných souprav na všechny rychlíky a spěšné vlaky. Tomu musí odpovídat rozsah úprav železničních tratí. Níže navržená stavební opatření jsou nad rámec pasivní var. (tab. 6 – 10).
4,0 km | 120 | Praha Ruzyně - Praha letiště Ruzyně | 2 | E | 100 km/h |
10,0 km | 140 | Ostrov nad Ohří – Karlovy Vary Rybáře | 2 | E | 140 km/h |
5,5 km | 140 | Hlavno – Kynšperk nad Ohří | 2 | E | 160 km/h |
62,0 km | 150 | Kladno – Slaný – Louny – Žatec západ | 2 | E | 160 km/h |
6,5 km | 170 | Ejpovice – Plzeň Doubravka | 2 | E | 140 km/h |
16,0 km | 335 | Vizovice – Valašská Polanka | 2 | E | 80 km/h |
104,0 km |   |
0,8 km | 010+024 | Ústí n.O. město – trať 024 na Letohrad | 1 | E | 60 km/h |
0,7 km | 231/070+090 | Praha Vysočany – Praha Holešovice (spojovací kolej) | 1 | E | 60 km/h |
18,8 km | 016 | Svitavy zastávka - Litomyšl město | 1 | M | 100 km/h |
0,8 km | 016 | Litomyšl město - Litomyšl | 1 | M | 60 km/h |
1,3 km | 090 | Praha odb. Sluncová – Praha odb. Rokytka | 1 | E | 80 km/h |
0,3 km | 122 | zapojení do žst. Praha Smíchov | 1 | M | 60 km/h |
1,8 km | 132 | odb. Dubská - Teplice v Čechách | 1 | M | 60 km/h |
23,0 km | 150 | Žatec západ – Kadaň – Klášterec nad Ohří | 1 | E | 140 km/h |
20,7 km | 163 | Bochov - Karlovy Vary | 1 | M | 100 km/h |
13,2 km | 175 | Bezdružice - Teplá | 1 | M | 100 km/h |
13,0 km | 224 | Bechyně – Týn nad Vltavou | 1 | E | 80 km/h |
5,7 km | 249 | Oslavany - Důl Anna | 1 | M | 60 km/h |
2,0 km | 250+330 | Ladná – Hrušky | 1 | E | 100 km/h |
1,0 km | 262 | bezúvraťová spojka u žst. Skalice nad Svitavou | 1 | M | 60 km/h |
? | 277 | Opava východ – Fulnek | 1 | M | 80 km/h |
1,1 km | 278 | Nový Jičín hor.n. - Nový Jičín město | 1 | M | 60 km/h |
7,9 km | 317 | Ostrava Oderská osada - Hlučín | 1 | M | 100 km/h |
1,0 km | 331+332 | bezúvraťová spojka u žst. Nezamyslice | 1 | E | 60 km/h |
6,5 km | 333 | Zborovice - Morkovice | 1 | M | 80 km/h |
0,2 km | 333 | zaústění do žst. Nezamyslice | 1 | M | 60 km/h |
119,8 km | (bez trati č. 277) |   |
0,6 km | 145 | Hraničná - státní hranice | 1 | M | 60 km/h + 0,2 km v Německu do žst. Klingenthal |
0,4 km | 197 | Nové Údolí - Jandelsbrunn | 1 | M | 60 km/h + 19,2 km v Německu do žst. Jandelsbrunn |
2,3 km | 249 | Důl Anna - Důl Jindřich | 1 | M | 60 km/h |
0,7 km | 318 | Chuchelná - Krzanowice Poludnie | 1 | M | 80 km/h + 4,0 km v Polsku |
4,0 km + 23,4 km v zahraničí |   |
11,0 km | 120 | Praha Bubny – Praha Ruzyně | 2 | E | 80 km/h |
18,0 km | 120 | Praha Ruzyně – Kladno | 2 | E | 120 km/h |
29,0 km | 190 | Plzeň Koterov – Nepomuk | 2 | E | 100 km/h |
47,0 km | 190 | Horažďovice předměstí – Číčenice | 2 | E | 100 km/h |
12,0 km | 190 | Zliv – Nemanice | 2 | E | 100 km/h |
2,5 km | 210 | Praha Modřany zastávka - Praha Braník | 2 | M | 80 km/h |
1,0 km | 210 | Praha odb. Spořilov - Praha jih | 2 | E | 80 km/h |
28,0 km | 316 | Ostrava Svinov – Opava východ | 2 | E | 100 km/h |
29,0 km | 316 | Opava východ – Krnov | 2 | M | 100 km/h |
25,0 km | 335 | Otrokovice – Vizovice | 2 | E | 80 km/h |
202,5 km |   |
33 km | 026 | Náchod – Meziměstí – st. hranice | 1 | 33 km |
38 km | 030 | Turnov – Liberec | 1 | 38 km |
68 km | 070 | Mladá Boleslav hl. n. – Turnov | 1 | 68 km |
29 km | 120 | Praha Bubny – Kladno | 2 | 58 km |
21 km | 192 | Týn nad Vltavou - Číčenice | 1 | 21 km |
101 km | 240 | Brno Horní Heršpice – Jihlava | 1 | 101 km |
70 km | 241 | Znojmo – Okříšky | 1 | 70 km |
12 km | 248 | Retz – Znojmo (+ 6 km v Rakousku) | 1 | 12 km |
17 km | 300 | Kojetín – Hulín | 1 | 17 km |
28 km | 316 | Ostrava Svinov – Opava východ | 2 | 56 km (MDS = 1 k.) |
25 km | 335 | Otrokovice – Vizovice | 2 | 50 km |
442 km + 6 km v zahraničí |   | 606 km |
Změna elektrizační soustavy. Na trati 224, která byla na počátku století vybudována jako elektrizovaná, je nutné změnit elektrizační soustavu, aby byla jednotná s později realizovanou elektrizační soustavou. Proto je nutné co nejdříve změnit napájecí napětí celé trati v úseku Tábor - Bechyně v délce 24 km (z 1,5 kV SS na 25 kV 50 Hz).
Rozvoj železniční sítě | Pasivní var. | Aktivní var. |
Nové tratě dvoukolejné | 42,4 km | 146,4 km |
Nové tratě jednokolejné | 24,2 km | 144,0 km |
Dostavba 2. (3) traťové koleje u stávajících tratí | 174,0 km | 376,5 km |
Stavební obnova dříve snesených tratí | 4,0 km | 8,0 km |
(Navazující výstavba úseků v zahraničí | 10,5 km | 33,9 km) |
Celkem (pro ČR) | 244,6 km | 821,3 km |
Celkem délka traťových kolejí (bez staničních) | 287,0 km | 405,4 km |
Elektrizace (bez nově postavených tratí a 2. kolejí) | 405,0 km | 847,0 km |
Elektrizace - délka traťových kolejí (bez staničních) | 543,0 km | 1149,0 km |
Změna elektrizační soustavy | 24,0 km | 24,0 km |
(Elektrizace navazujících úseků v zahraničí | 8,0 km | 14,0 km) |
V současné době má v ČR vodní doprava pro souvislou vnitrostátní i zahraniční přepravu k dispozici labsko-vltavskou vodní cestu o provozní délce 303 km, kterou lze jednoznačně považovat za dostačující (vzhledem dopravním výkonům a k přítomnosti ekologicky cenných území podél říčních toků).
V posledních letech, v souvislosti s restrukturalizací české ekonomiky, byla přeprava po vodní cestě postižena radikálním poklesem výkonů (v roce 1996 byl přepravní výkon ve vodní dopravě 1,09 mld.tkm, což je jen 1,87 % z výkonů veřejné nákladní dopravy) a podnikání ve vodní dopravě se zaměřuje především na mezinárodní přepravy, kde se projevuje její ekonomická výhodnost. Ani budoucna nelze předpokládat, že dojde k významnému zvýšení přepravy, neboť souběžně vedená železnice má volné kapacity.
Přestože v SRN bude labská vodní cesta modernizována ve dvou úsecích - po Magdeburk a dále mezi Magdeburkem a hranicí s ČR, zlepšení plavebních podmínek v úseku státní hranice - Ústí n. L. lze docílit jen prohrábkou dna a příp. dalšími „měkkými„ stavebními pracemi netrvalého charakteru, aby nedošlo k zásahu do přírody v okolí řeky. Vyplývá to mj. ze záporného stanoviska dle z. č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí, které v roce 1997 vydalo MŽP ČR ke stavbě vodního díla Malé Březno.
Výstavba několika vodních stupňů je v této oblasti zahrnuta ve Směrném vodohospodářském plánu z roku 1976. Tento 22 let starý plán je však nutné přehodnotit v nových podmínkách existence ekologických zákonů a rozvoje jiných dopravních cest a posoudit ho z hlediska vlivů na životní prostředí dle § 14 zákona č. 244/1992 Sb. Řada plánovaných staveb pro vodní dopravu je totiž v rozporu se zákony na ochranu přírody. Ani technická možnost úpravy Labe k docílení stejných plavebních podmínek jako na německé straně (plavební hloubka 1,60 m po dobu 345 dní v roce a plavební hloubka 2,5 m po dobu cca půl roku) - nemůže zpochybnit fakt, že ČR leží na rozvodí a že Labe je a nepochybně zůstane jen slepou větví vnitrozemské vodní dopravy. Propojení vodních cest severního Německa s Dunajem bylo již dosaženo kanálem Mohan - Dunaj, železniční tah podél Labe se modernizuje a jeho kapacita pro nákladní dopravu v budoucnu dále podstatně vzroste po odklonu dálkové osobní dopravy na ev. novou vysokorychlostní trať (či magnetickou dráhu).
Vyzdvihovaný ekologický aspekt vodní dopravy je v ČR velmi sporný, neboť z geomorfologického hlediska se naše republika nachází „na střeše„ Evropy. Kde není dostatek vody, nelze vyhovujícím způsobem využívat vodní dopravu. Proti ekologické výhodnosti vodní dopravy stojí argument negativního vlivu navrhovaných plavebních kanálů na chráněné oblasti (CHKO České středohoří, CHKO Labské pískovce, lužní lesy podél řeky Moravy) nebo krajinářské a ekonomické hledisko zbytečného kanalizování toků. Proto je nutné přijmout zásadu, že v ČR se musejí podmínkám řeky přizpůsobit lodě (nikoli naopak) a ev. další propojení vodních cest je třeba vést mimo území ČR.
Z předběžného návrhu evropských vodních cest byla počátkem 90. let vypuštěna celá jižní větev uvažované trasy E20 Jaderské moře - Dunaj (přes Maďarsko, Chorvatsko a Slovinsko) a je nepochopitelné, proč resort dopravy ČR ještě v roce 1996 nesouhlasil s vypuštěním také severního úseku E20 Dunaj - Labe (Bratislava – Rokytnice - Chvaletice), který by poskytl ve vztahu ke kanálu Mohan - Dunaj jen méně výhodné duplicitní spojení. Do evropské sítě vnitrozemských vodních cest je v mezinárodní dohodě AGN, sjednané v roce 1997, zahrnuto i zamýšlené průplavní spojení E81 Váh - Odra, které vede mimo území ČR a je mnohem kratší než dosud uvažované spojení E30 Dunaj - Rokytnice – Odra (při asi dvojnásobné překonávané výšce je celková délka cca poloviční a v ČR čtvrtinová). Záměr průplavního spojení přes Moravu, které se i v tomto směru stalo méně výhodnou duplicitou, může být definitivně opuštěn.
Alternativní návrh koncepce rozvoje vodních cest proto dává podnět k následujícím změnám v Evropské dohodě EHK OSN o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu (AGN):
Současné i potenciální vodní cesty v ČR jsou téměř vždy v souběhu se stávající či plánovanou pozemní infrastrukturou (např. I. a II. železniční tranzitní tah, trať Lysá nad Labem – Děčín atd.), po vodě byla dokonce zastavena i přeprava uhlí do Chvaletic. Další technicky a finančně náročné stavby pro vodní dopravu ve skutečnosti nejsou zapotřebí.
Z tohoto hlediska je vedle vodních děl pod Ústím nad Labem i uvažované splavnění Labe až do Pardubic, včetně vybudování vodní části nového přístavu velmi spornou státní investicí.
Dalšími velmi spornými stavbami v době recese vodní dopravy i přísné ochrany přírody jsou navrhovaná splavnění Moravy do Hodonína a Odry do Ostravy, které v podstatě znamenají přípravu na vybudování průplavu Dunaj - Odra - Labe (již jednou vládou odmítnutého zejména z finančních a dopravních důvodů). Navrhovatelé těchto staveb dosud nepředložili jasné argumenty pro vybudování těchto staveb. Naopak v minulosti bylo již několikrát prokázáno, že by došlo k negativnímu vlivu na ekosystémy v okolí těchto řek (na řece Moravě např. k narušení přirozeného koryta, ale také páteře CHKO Záhorie na Slovensku), že předpokládanou přepravu nákladů spolehlivě zajistí železniční (či silniční) doprava a že jde o finančně riskantní stavbu (splavnění Moravy nemá pro Slovensko ani pro Rakousko prakticky žádný význam, naopak by tyto státy byly nuceny investovat daleko více prostředků než ČR, což znamená složitá a dlouhodobá mezistátní jednání před uzavřením dohody o využití hraničního toku).
Na základě těchto závažných ekologických, dopravních, finančních i stavebně-technických skutečností předkládáme nulovou variantu rozvoje vodních cest. Doporučujeme použít finance ze státního rozpočtu pouze na rekonstrukci a modernizaci stávajících vodních cest, tzn. na měkké stavby (jako např. prohrábky koryta řek či jejich dílčí úpravy) a na údržbu, popř. modernizaci stávajících přístavů, zdrží, plavebních komor apod.
Na rozdíl od návrhu MDS ČR alternativní návrh neobsahuje do roku 2010 realizaci těchto plánů na rozvoj dopravních cest:
D1/R49 Vyškov - Zlín – státní hranice
R3 (D3) Praha - Tábor - České Budějovice - Dolní Dvořiště
R4 Praha - Nová Hospoda
D5 Praha - Rozvadov
R6 Praha - Karlovy Vary - Cheb
R7 Praha - Chomutov
D8 Praha - Ústí nad Labem – státní hranice
D11 Praha - Hradec Králové - Trutnov - Královec
R35 Hrádek nad Nisou - Liberec - Turnov - Hradec Králové - Moravská Třebová - Olomouc - Lipník
nad
Bečvou
R43 Brno - Moravská Třebová
D47 Chropyně - Hranice na Moravě – Ostrava
R48 Bělotín - Český Těšín
R52 Brno - Nový Přerov
R55 Břeclav - Otrokovice - Olomouc
D1 Vyškov - Kroměříž (0133, 0134)
R49 Chropyně - Zlín – státní hranice (4901, 4902)
R3 (D3)
D5
D8
D11
R35
D47
R1 (silniční okruh kolem Prahy)
R4
R6
R7
R43
R48
R52
R55
Po zásadní politicko-hospodářské změně v roce 1989 bylo zřejmé, že bude třeba podstatně zlepšit hlavní silniční trasy mezi Čechami a Německem, tzn. E50 do Bavorska a E55 do Saska. České úřady si tehdy nedovedly představit nic jiného, než výstavbu dálnic v plném profilu až ke hranicím. Jako první byla vybrána dálnice do Bavorska, která se (avšak s výjimkou obchvatu Plzně se známými spory o jeho trasování) nyní dokončuje.
V Sasku byla se stejnou představou zpracována v letech 1991-1992 vyhledávací studie tras nové dálnice do Čech, která navrhla celkem pět základních variant. Těm odpovídaly čtyři přeshraniční koridory Saská Kamenice (Chemnitz) - Chomutov, Freiberg - Teplice, Drážďany - Ústí nad Labem a Budyšín (Bautzen) - Liberec, které byly na území Saska podrobně vyhodnoceny. Jako nejvýhodnější byly označeny koridory freibergský a budyšínský, zatímco nejvíce konfliktů bylo zjištěno v koridoru drážďanském.
České úřady se řešením variant raději vůbec nezabývaly a trvaly na starém gigantickém záměru ze 60.let vybudovat dálnici v trase Lovosice - Ústí nad Labem - Drážďany, která vede kromě Krušných hor ještě přes České středohoří. Území tohoto pohoří však bylo v roce 1976 prohlášeno za chráněnou krajinnou oblast, přičemž podle zákona je zde od roku 1992 zakázáno stavět novou dálnici. Navíc bylo toto území zahrnuto do Evropské ekologické sítě (EECONET) jako jeden ze základních článků (tzv. key-stone area).
Děti Země proto zásadně nesouhlasí s pokračováním dálnice D8 z Lovosic směrem na Drážďany (jako A17). Proto navrhují její výstavbu zde ukončit a pro budoucí hlavní spojení se Saskem postupně modernizovat stávající silnici (R7), která západně obchází CHKO České středohoří a do Saska se dostává přes Mostecko.
DESET DŮVODŮ PROTI PROPOJENÍ LOVOSICE - PIRNA DÁLNICÍ D8-A17
DESET DŮVODŮ PRO VYBUDOVÁNÍ ALTERNATIVNÍ TRASY DĚTÍ ZEMĚ
V květnu 1994 vydala sasko - česká Ekologická rada pro integrovanou dopravní koncepci obsáhlé Memorandum. Odmítla v něm jednostranné řešení dopravního spojení mezi oběma státy formou ekologicky nejméně šetrné silniční dopravy, nejnákladnější trasou - dálnicí a v ekologicky nejcennějším ze všech zkoumaných koridorů, tj. údolím Labe nad Drážďanami, Východním Krušnohořím a Českým středohořím.
V návaznosti na závěry Memoranda zpracovává sekce Za ekologicky čistou dopravu Dětí Země ve spolupráci se členy Českého a Slovenského dopravního klubu návrh alternativní trasy hlavního silničního spojení Čechy - Sasko. Alternativní trasa vyhovuje Evropské dohodě o hlavních silnicích s mezinárodním provozem (AGR), a zároveň je technicky jednodušší, levnější, ekologicky méně nepříznivá a stala by se klíčovým impulsem pro rozvoj území a ekonomik na obou stranách sasko - české hranice, dokonce převezme provoz dálkových kamiónů z Cínovce dříve než dálniční propojení D8-A17.
DVĚ PRACOVNÍ VARIANTY KONEČNÉHO ŘEŠENÍ ALTERNATIVNÍ TRASY V ÚSEKU POSTOLOPRTY - SAYDA:
b) varianta P (povrchová) směřuje kolem Nové Vsi v Horách na přechod u Deutscheinsiedelu, návrhová rychlost 100 až 120 km/h, min. 80 km/h v délce 7 km, podélný sklon do 6 %, od Postoloprt využívá stávající silnice v ČR v délce 6 km (přechodně ještě silnice I. třídy Louny - Most),
c) varianta T (tunelová) má stejnou polohu a parametry jako var. P s tím, že hřeben Krušných hor překonává tunelem délky 3,5 km v podélném sklonu 4 %.
ZÁVĚR
Děti Země, další ekologické organizace a odborníci jsou přesvědčeni, že starý záměr bývalých ČSSR a NDR na výstavbu dálnice D8 z Lovosic do Saska již neodpovídá dnešním podmínkám a jeho dopady na životní prostředí jsou v rozporu s veřejným zájmem obyvatel Čech i Saska. Nevyhovující situaci na silnici E55 přes Cínovec je proto výhodné řešit postupnou modernizací silniční trasy ve směru Praha - Louny - Most - Freiberg - dálnice u Drážďan (v ČR jde o část R7 a v Sasku o B101), která bude méně atraktivní pro novou tranzitní dopravu.
Děti Země věří, že jejich alternativní trasa bude příznivě hodnocena nejen obyvateli regionů na obou stranách hranice, ale že ji nakonec přijmou také vlády v SRN i ČR jako náhradu za dosavadní nevyhovující a příliš finančně nákladný návrh dálničního propojení D8-A17.
SOUČASNÝ STAV
Silnice I/43 (jde jen o úsek jižně od Svitav) zhruba kopíruje historickou stopu státní silnice. Protože jde o významný silniční tah, na trase byla v minulosti provedena dílčí zlepšení, např.:
Také silnice II/385 od Tišnova byla v minulosti zlepšována. Jde zejména o přeložky vyvolané stavbou železniční tratě Brno - Havlíčkův Brod v letech 1939 až 1954, ale jejich rozsah je výrazně menší než u I/43 a protože nejde o obchvaty, nemají vliv na životní prostředí v obcích. Jde o silnici s dopravou na střední vzdálenosti, s výrazným sběrným efektem (např. v Tišnově se do ní sbíhá několik silnic).
PŘÍČINY NAVRHOVANÝCH ZMĚN
Dopravní zatížení silnice I/43 roste z několika tisíců vozidel u Svitav až po více než dvě desítky tisíc na peážním úseku s II/385. Trasa prochází obcemi a je v konfliktu s hygienickými pásmy ochrany vodního zdroje Březová nad Svitavou. Také z dopravního hlediska na ní existuje řada úzkých míst. Obecně lze konstatovat, že střední část I/43 mezi Svitavami a Sebranicemi je výrazně problematičtější než jižní část ze Sebranic do Brna. Severní část I/43 ze státní hranice do Svitav není předmětem této studie, protože hlavní část dopravy jedoucí ve střední části I/43 na ni přechází ve Svitavách ze severozápadu ze silnice I/35. Silnice I/35 Liberec - Hradec Králové - Svitavy - Olomouc - Lipník nad Bečvou také byla a dodnes je modernizována budováním přeložek ve 2-pruhovém profilu (dokonce tunel).
U silnice II/385 není situace natolik špatná, protože nejde o dálkovou tranzitní trasu. Prochází však obcemi (Hradčany, Čebín, Kuřim) po jejich délce.
V prostoru dále leží několik problémových míst, která souvisejí s rekreační dopravou z Brna na Brněnskou přehradu a s přechodem části zátěže z II/385 a II/386 po III/3846 do západní části Brna.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA I/43
1) STŘEDNÍ ÚSEK
2) JIŽNÍ ÚSEK
PROBLÉMOVÁ MÍSTA II/385
PROBLÉMY III/3846 A III/3847
a) Prochází obcí Jinačovice.
b) Prochází městskou částí Brno-Kníničky.
ŘEŠENÍ V NÁRODNÍM MĚŘÍTKU
Existují dvě koncepce řešení silniční dopravy na silnicích č.35 a č.43, které jsou hlavními osami dopravy ve směru Liberec - Hradec Králové - Svitavy - Brno/Olomouc.
Vládní řešení předpokládá výstavbu nových čtyřpruhových silnic R35 a R43 ve vzdálenosti až 20 km od stávajících I/35 a I/43. Vládní řešení je nekoncepční a neekonomické v tom, že ignoruje dřívější i dodnes probíhající investiční výstavbu na obou stávajících silnicích (zejména na I/35), která vedla a vede ke zlepšení jejich kvality. Výstavba je zároveň v rozporu s účelem a s ekonomickou rentabilitou výstavby I. a III. železničního koridoru. Ztrojnásobením kapacity těchto dvou tahů ze 2 na 6 jízdních pruhů nabízí vládní řešení volnou kapacitu pro masivní rozvoj ekologicky nejškodlivějšího druhu dopravy a přivádí ji do velkých měst, která jsou nejvýznamnějšími zdroji a cíli dopravy. Řešení vnitroměstské dopravy v Brně předpokládá dobudování VMO a preferenci IAD v okrajových částech města Brna.
Neoficiální řešení předpokládá systematicky pokračovat v budování obchvatů a přeložek na I/35 a I/43. U komunikace I/43 jde o cca 25 km novostaveb ve 2-pruhovém profilu. Je tedy výrazně levnější než vládní řešení. Vybudování obchvatů na I/35 a I/43, na rozdíl od mnoho kilometrů vzdálených rychlostních tras podle vládního řešení, z obcí a měst na trase odvede veškerou tranzitní dopravu, kapacita sledovaných tras se jejich vybudováním zvýší řádově jen o procenta. Zůstane zachována kratší trasa bez závleku přes Moravskou Třebovou, což navrhuje vláda v podobě R43. Celkové množství emisí tedy i při předpokladu nárůstu dopravy pravděpodobně zůstane výrazně nižší než při realizaci vládního řešení.
Některé varianty navrhují vybudovat tzv. tišnovskou radiálu, která by byla obchvatem Kuřimi (a Jinačovic) pro dopravu od Tišnova a zároveň by umožnila odlehčit Kníničkám a údolí Svratky od dopravy z přehrady i od Tišnova. Jedna varianta bez R43 navrhuje vybudovat dlouhý 3-pruhový tunel od právnické fakulty MU ke křižovatce Renneská/Vídeňská, který by sloužil pro převedení tranzitní dopravy ve směru sever-jih (pokud by značně vzrostla) a odlehčení západní části SMO (Úvoz a Mendlovo náměstí).
Neoficiální řešení dále předpokládá ochranu města Brna před přijíždějící dopravou výstavbou hlídaných záchytných parkovišť u méně zatížených linek MHD s výhodným integrovaným tarifem parkovného a jízdného MHD, několikanásobný nárůst parkovacích poplatků směrem do centra, postupné omezování parkování v centru města na parkoviště pro rezidenty a zavedení příměstské vlakové a autobusové dopravy v krátkých pravidelných intervalech a za dostupné ceny. Vnitroměstské dopravní problémy neoficiální návrh předpokládá řešit zejména odbouráváním přestupů v MHD na směrech do centra a zkracováním intervalů mezi spoji.
NAVRHOVANÁ VARIANTA ŘEŠENÍ - NULOVÁ AKTIVNÍ
Za hlavní dopravní problém Brna je nutné správně identifikovat příliš mnoho aut přijíždějících do centra a vnitroměstská doprava. Tranzitní doprava je ve srovnání s nimi problémem druhořadým. Správné řešení tedy musí nezvyšovat celkovou kapacitu silnic vstupujících na území města budováním dalších silničních pruhů, ale naopak jejich kapacitu omezovat snižováním počtu jízdních pruhů ve směru do centra na pouze jeden na každé komunikaci. Cílem tohoto řešení není budování jedné silnice případně s přivaděčem jako je tomu u varianty R43 přes Bystrc, ale o soubor staveb na vnějším ochranném systému města, které jsou již obsaženy v platném územním plánu města Brna.
Skutečně pozitivně ovlivní kapacitní a ekologické problémy dopravy směřující do Brna a přes Brno od severu následující stavby:
Později bude užitečné vybudovat následující stavby, které pro urychlené řešení problémů silniční dopravy směřující od severu nemají bezprostřední význam:
Dopravu ve městě lze řešit pouze na základě integrovaného dopravního generelu, v němž bude mít každý druh dopravy jasně definované role. Aby se omezily kongesce a poškozování životního prostředí, musí mít co největší podíl na dělbě přepravní práce následující dopravní prostředky (zjednodušeno):
Doprava | Osobní | Nákladní |
Vnitroměstská (distribuční) | MHD, jízdní kolo* | lehké nákl. aut. |
Příměstská (krátké vzdálenosti) | železnice, autobusy | lehké nákl. aut. |
Meziměstská (dlouhé vzdálenosti) | železnice | železnice |
Pro region severní Moravy a Ostravské aglomerace z tohoto materiálu vyplývá, že místo dálnice D47 na Ostravu a rychlostní silnice R48 na Český Těšín jižním obchvatem Frýdku-Místku stačí vybudovat jen trasu R48, avšak s lepší dopravní vazbou na jádro Ostravské aglomerace. Kromě beztak nezbytného rozšíření úseku od Bělotína na normový čtyřpruhový profil to znamená vést trasu R48 severním obchvatem Frýdku-Místku a dále přímo na Český Těšín mimo katastr obce Dobrá dle námětu firmy VIAPONT Brno. Tímto způsobem pak bude dosažena dostatečná dopravní obsluha severomoravského regionu, zabezpečena tranzitní doprava tímto regionem z Polska na střední Moravu a zároveň budou odstraněny negativní vlivy trasy D47 na CHKO Poodří a v obytné zástavbě několika sídel.
ŠIRŠÍ SOUVISLOSTI R48
Výhodou je to, že se trasa R48 vzdálí od CHKO Moravskoslezské Beskydy, takže se sníží negativní vlivy silniční dopravy na přírodu a krajinu také u jiných tras (např. se to týká přeložky silnice I/11 Havířov - Český Těšín nebo dálnice D47, místo které se vybudují jen obchvaty sídel na stávajících silnicích). Je nutné si uvědomit, že účelem výstavby silnice R48 je mj. vybudovat takový obchvat města Frýdek-Místek, který dostatečně odlehčí město od tranzitní dopravy ve směru stávajícího průtahu mezinárodní silnice I/48 (E462) a který zároveň bude mít i při dalším vzrůstu dopravy ve vzdálenější budoucnosti co nejmenší vliv na přírodu a krajinu i na zdraví občanů z hlediska jejich bydlení a rekreace.
Jižní koridor má však tyto závažné nedostatky: Ačkoli při částečné duplicitě ke stávající trase I/56-II/484 poněkud více odlehčí Místek díky převzetí dopravních vztahů především v relaci západ-jih, je ve značném rozporu s ochranou přírody (negativní vliv na dvě chráněná území - přírodní památky, průchod nebo kontakt s více prvky ÚSES), s rekreačním zázemím města (městský les, vodní nádrž, blízkost předhůří CHKO Moravskoslezské Beskydy) a prochází nebo negativně ovlivňuje tři obce (Chlebovice, Lysůvky, Bahno). V důsledku nevhodné polohy tak ponechává tranzitní i cílovou dopravu Frýdku-Místku v těsném kontaktu s obytnou zástavbou popř. uvnitř těchto obcí.
Naproti tomu severní koridor - díky podstatně větším vzdálenostem k obytné zástavbě i menším střetům s cennými přírodními prvky a rekreační funkcí území - dává daleko větší naději, že převezme bez vážných škod i dopravní intenzitu při využití kapacity silnice R48. Absence odlehčovací funkce severního obchvatu pro trasu I/56-II/484 je kompenzována výhodnější polohou severní trasy R48 vůči jádrovému území Ostravské aglomerace, které se v závislosti na budoucí řešení přivaděčů projeví dílčím odlehčením několika sídel.
Kritérium | Výhodnost | Stupeň varianty důležitosti |
Produkce emisí | ||
délka tras, členitost terénu | J»S | menší |
Imisní zátěž | ||
- množství emisí a vzdálenost od obydlí | S»J | větší |
Hluk | ||
- intenzita dopravy a vzdálenost od obydlí | S»J | větší |
Odtokové poměry | ||
- členitost území, průchod CHOPAV a povodím | J»S | menší |
Vliv na povrchové vody | ||
- kontakt s vodotečí a nádržemi | S»J | menší |
Vodní zdroje | ||
- kontakt se zdroji pitné vody | S»J | větší |
Ochrana přírody a krajiny | ||
- kontakt s přírodními památkami | S»J | větší |
Ochrana přírody (obecně) | ||
- počet kontaktů s prvky ÚSES | J=S | menší |
Vliv na půdu | ||
- množství záboru | J»S | menší |
Vliv na lesy | ||
- kvantitativní hledisko (množství záboru) | J=S | větší |
- kvalitativní hledisko (kategorizace lesa) | S»J | větší |
Vliv geofaktorů | ||
- poddolování území, ložiska surovin | J=S | menší |
- přítomnost sesuvných oblastí | J»S | větší |
Zlepšení dopravy ve městě | ||
- snížení intenzit v centru | J»S | větší |
Zdroj: TERPLAN (1996): Silnice I/48 - obchvat Frýdku-Místku. Posouzení koncepce ÚPN VÚC Beskydy dle zákona č.244/1992 Sb.
Pozn.: Severní varianta je příznivější v 6 kritériích, kdežto jižní jen v pěti a ještě k tomu s menším významem důležitosti:
VÝPOČET NÁVRHOVÉ INTENZITY DLE ČSN 736101 (1963)
Dvoupruhová komunikace
Podmínky:
Un = ks2.kv.ku.Uz = 0,832.1,4.0,96.900 = 833 j.v./h = cca 640 s.v./h
Přípustná návrhová intenzita dopravního proudu 2-pruhové komunikace je cca 640 s.v./hod.
Čtyřpruhová komunikace (R, D)
Podmínky:
Přípustná návrhová intenzita dopravního proudu 4-pruhové komunikace je cca 1900 s.v./hod.
VÝPOČET NÁVRHOVÉ INTENZITY DLE ČSN 736101 (1985)
Dvoupruhová komunikace
Podmínky:
Ip = ks.k.n.[Iu - kp (Iu - Io)] = 1,0.1,0.900 - 0,52.550 = 614 s.v./h.
Přípustná návrhová intenzita dopravního proudu 2-pruhové komunikace je cca 614 s.v./hod.
Čtyřpruhová komunikace (R, D)
Podmínky:
Ip = ks.kn.Iz = 1,0.1,0.1900 = 1900 s.v./hod
Přípustná návrhová intenzita dopravního proudu 4-pruhové komunikace je cca 1900 s.v./hod.
NÁVRHOVÉ INTENZITY DLE ZAHRANIČNÍCH METODIK (MODELOVÁNÍ)
Podmínky:
Kritérium | Výhodnost | Stupeň varianty důležitosti |
Produkce emisí | ||
délka tras, členitost terénu | J»S | menší |
RYCHLOST (km/h) | POČET VOZIDEL/HODINU V JEDNOM SMĚRU A 1-PRUHU | DTTO 1/2 ODSTUPY |
5 | 500 | 500 |
10 | 670 | 1000 |
20 | 800 | 1340 |
40 | 880 | 1600 |
60 | 900 | 1800 |
80 | 960 | 1800 |
100* | 1000 | 1800 |
120* | 960 | 1800 |
140* | 960 | 1800 |
160* | 880 | 1800 |
ZÁVĚR
Předpoklady výše uvedených závěrů:
(Jednotlivé obrázky jsou opatřeny popisky - ty se zobrazí při přejetí kurzorem. Kliknutím je možné mapy zvětšit; pozor, vzhledem k velikosti souborů trvá stahování map déle.)
Materiál byl zpracován za finanční podpory
Nadace Partnerství v Brně
a za materiální podpory
Velvyslanectví Velké Británie z projektu Know How Fund.
Vydal Český a Slovenský dopravní klub
Cejl 48/50, 602 00 Brno
tel./fax/zázn. +420-5-45210393, email: dopravni.klub@ecn.cz
© Český a Slovenský dopravní klub, Cejl 48/50, 602 00 Brno; e-mail: dopravni.klub@ecn.cz; telefon a fax: +420-545210393; bankovní spojení: ČSOB, divize Poštovní spořitelna, č. ú. 107650089/0300. Tento dokument byl vytištěn dne z adresy . Volné šíření a používání textu nebo jeho částí s uvedením zdroje je vítáno.