Trestuhodná nedbalost aneb o parkovacích domech
(výtah)

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc. (rkunzmann@inotec.cz), listopad 2003

V řadě našich měst se nyní řeší problém, kde je možné zaparkovat stále vzrůstající množství automobilů. Prostory pro další povrchová parkoviště už moc nejsou, zejména v historických centrech měst. Povrchová parkoviště, i se zvyšujícím se parkovným, již situaci nemohou řešit, natož vyřešit.

Města jsou proto nucena přistupovat na realizaci parkovacích domů. S údivem lze jen konstatovat, že bez ohledu na výše uvedená fakta, jsou i nadále projektovány a tyto domy realizovány s vjezdovými garážemi. Přitom ve vjezdových parkovacích domech se stále pohybují řidiči a jejich spolucestující při parkování nebo vyzvedávání vozidel. Kromě toho parkovací domy obecně jsou navíc také obestavovány účelovými stavbami, jako jsou restaurace, obchody, vyhlídková místa, kanceláře ba i dokonce byty, se značnou přítomností osob.

Vjezdové parkovací domy jsou také trvalým stacionárním zdrojem emisí z výfukových plynů. A to se všemi velmi vážnými důsledky ekologickými v ovzduší pro zdraví občanů v přilehlém okolí vjezdových garáží v daném místě města.

Podle údajů ze SRN se na př. ve vjezdovém parkovacím domě v centru města pro 400 parkovacích míst (kde se počítá s obratem až 1.500 vozidel za den) spotřebuje denně až 434 litrů pohonných hmot. Tento údaj až hrozivě souvisí s kontaminací ovzduší emisemi řady nebezpečných látek s různými účinky na člověka. Ze zdravotního hlediska mezi nejvíce sledované patří skupiny oxidu dusíku (NOx), přízemní ozon (O3), těkavé organické sloučeniny a těžké kovy.

Je proto nutné, aby se odstoupilo od navrhování a schvalování vjezdových parkovacích domů a byly navrhovány a realizovány automatizované parkovací domy z níže uvedených důvodů. Obecně lze vlastnosti automatizovaných parkovacích domů pro osobní automobily shrnout a rozdělit na vlastnosti 1. provozní a bezpečnostní a 2. ekonomické.

Provozní a bezpečnostní vlastnosti automatizovaných parkovacích domů:

  • Vysoká rychlost při příjmu a odbavování vozidel podle typu a systému ukládání vozidel (až 5 vozidel do minuty). Rychlost odbavování je nezbytné považovat za jedno z hlavních kriterií pro velká města a veřejné parkování. Proto by měly být vybírány takové systémy a typy automatizovaných parkovacích domů, kde je co nejmenší množství mechanických částí systému. Platí zkušenost, že čím více mechanických částí systému, tím větší poruchovost a pomalost systému.
  • Automatizované systémy umožňují nepřetržitý celodenní provoz.
  • Bezpečnost pro automobily a lidi. Vozidlo je dopraveno na parkovací místo bez přítomnosti osob a vydáno bez přístupu osob k parkovacímu místu. Nikdo tedy nemusí procházet k svému vozu žádným temným zákoutím. Je zde tedy jednoznačné zajištění proti odcizení a vykradení vozu, proti přepadení apod. Odpadá strach a stres.
  • Zajištění proti nehodám. Parkování je prováděno bez couvání a ostrých zatáček a nekonečného popojíždění, což zamezuje zbytečné nepříjemnosti s pojišťovnou za poškození vozidla při parkování. V okolí vozidla je dostatečně velký prostor pro výstup a nástup z vozidla, což je zvlášť výhodné pro starší řidiče a tělesně postižené.
  • Minimální dopad na životní prostředí, resp. minimalizováno znečištění ovzduší. Vozidla jsou totiž přemisťována a parkována s vypnutými motory. Před parkovacími domy se také nevytváří žádná fronta vozidel, takže nedochází k narušování provozu. Parkovací dům tím zároveň umožňuje vymístit vozidla z ulic dané lokality města.
  • V parkovacích domech je realizován automatický vnitřní i vnější bezpečnostní systém. Je vždy realizován záložní zdroj elektrické energie pro případ výpadku ze sítě. Je zde zdvojení důležitých řídících a hnacích systémů.
  • Je možné použít integrovaný systém dozoru několika automatizovaných parkovacích domů. Existuje také jednoduchý přehled o počtu volných parkovacích míst v reálném čase před parkovacím domem, a tato návěští mohou být umístěna i na příjezdových komunikacích.
  • K placení je využíván automatizovaný peněžní systém, včetně magnetických identifikačních karet pro rezidenty.

    Ekonomické vlastnosti automatizovaných parkovacích domů:

  • Nejefektivnější využití prostoru - nejmenší zábor plochy a bezproblémová integrace s prostředím.
  • Nízké investiční náklady (podzemní systém je až 4x dražší, než povrchový) díky unifikace a standardizace sektorů a dílů, tzn. stavebnicovost systémů a univerzálnost.
  • Krátká doba výstavby - povrchový stavebnicový systém může být dokončen i za 4-6 měsíců.
  • Nízké provozní náklady na údržbu.
  • Systém je ze dvou třetin technickým zařízením, takže odpisy trvají jen 5-6 let (rychlá amortizace).
  • Zajištěný trh pro provozovatele automatizovaných parkovacích domů - města ve vlastním zájmu přijmou opatření k vymístění vozidel do parkovacích domů.
  • Vysoké výnosy a rentabilita, krátká doba návratnosti investice oproti klasickým parkovacím domům.


    © Český a Slovenský dopravní klub, Cejl 48/50, 602 00 Brno; e-mail: dopravni.klub@ecn.cz; telefon a fax: +420-545210393; bankovní spojení: ČSOB, divize Poštovní spořitelna, č. ú. 107650089/0300. Tento dokument byl vytištěn dne z adresy . Volné šíření a používání textu nebo jeho částí s uvedením zdroje je vítáno.