Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Cyklisty někde vytlačují auta
[plný text článku | kategorie: Cyklistika – ČR | Večerník Praha 29. 4. 2004] [tisk]
K výletům na kolech nelákají turisty ve středních Čechách pouze vyhrazené cyklostezky. Většina cyklistických tras je vyznačena na komunikacích s běžným provozem. Část značek ale zřejmě zmizí. "Některé cyklotrasy se dostávají do konfliktu s automobilovou dopravou," vysvětluje Martin Kupka z krajského úřadu. "Třeba silnice druhé třídy jsou už hodně frekventované komunikace," dodává. Nebezpečné je také sousedství kolářů a kamionů, což přinesl prudký rozvoj zejména oblastí v sousedství dálnice D1. Jako houby po dešti tam rostou průmyslové zóny a skladová centra, což výrazně mění dopravní situaci proti stavu před několika lety, kdy byly cyklotrasy vyznačovány. Vedení kraje se nyní zamýšlí, jak problémy řešit. Odstranění značení není přitom jedinou variantou. "Diskutuje se třeba o rozšíření krajnice s vymezením prostoru pro cyklisty," naznačuje Kupka jedno z možných řešení. V dalších regionech je naopak žádoucí zvýšení počtu tras.
Především tam, kde jde pro jejich vedení využít silnice třetí třídy v kombinaci s lesními a polními cestami. K územím, kde se do budoucna počítá s vyznačováním nových tras, patří například Kolínsko či partie na jih od Prahy - v údolí Vltavy a Berounky; zkrátka by neměly přijít ani Kutnohorsko či území na sever a západ od Kladna. Velkým projektem, který Středočeši chystají společně s hlavním městem, je vyznačení tras Pražského kola na území Prahy i v jejím okolí - úředníci ale spřádají i plány na ještě širší okruh, středočeské kolo. Spíše než s budováním stezek určených výhradně pro cyklisty počítá kraj s využitím nynějších komunikací. "Výstavba cyklostezek je spíš záležitostí mikroregionů nebo obcí," míní Kupka. "Navíc často naráží na problém s majetkovými vztahy, kdy leckdy není jisté, komu pozemek patří/' podotýká. Aktuálně je ve středních Čechách vyznačeno přes 2400 kilometrů cyklotras. "Poměrně hustá síť je na Mělnicku, na severozápad od Prahy mezi Kladnem a Kralupy nad Vltavou, oblíbené jsou cyklotrasy v rovinaté krajině kolem Labe - od Poděbrad až k Mělníku a dále na sever".
Hodně tras najdou cyklisté jihovýchodně od Říčan, v oblastí Benešova a Vlašimi i v údolí Sázavy," vypočítává Kupka. Vybírat mají z čeho i výletníci na Dobříšsku a Příbramsku - tam však je kopcovitější, a tudíž náročnější terén. Cílem některých cyklotras je pouze nabídnout vyjížďku -většina ale umožní i poznávání přírodních krás či historických památek. Podobný charakter by měly mít i nově zamýšlené trasy. "Mají usnadnit spojení mezi některými památkami a tím stimulovat rozvoj cestovního ruchu. Navíc je cykloturistika jedním z nejoblíbenějších druhů aktivní dovolené - a kraj se ji bude snažit podporovat," slibuje Kupka. Mapové skládačky pro cykloturisty z dílny Miroslava Horáka patří k materiálům, po nichž je tradičně velká poptávka v infocentrech i na výstavách věnovaných cestovnímu ruchu.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu