Český a Slovenský dopravní klub, Cejl 48/50, 602 00 Brno

tel./fax 545210393, dopravni.klub@ecn.cz, http://dopravniklub.ecn.cz

Jde o občanské sdružení, které vzniklo v květnu 1991. Členy jsou zástupci ekologických občanských sdružení, obcí a měst, dopravní a ekologičtí odborníci, vysokoškolští pedagogové, pracovníci Českých drah a další aktivní zájemci o vliv dopravy na životní prostředí. Klub má nyní téměř 35 členů z ČR a ze Slovenska, aktivních je asi sedm, nejvíce v Brně.

Klub se zabývá obecnými otázkami dopravní politiky v ČR a SR, zejména získáváním, vyhodnocováním a šířením informací z oblasti dopravy a životního prostředí, koordinací činnosti souvisejících s dopravou, odbornými pracemi, podporou veřejnosti, nevládních organizací a jednotlivců v jejich požadavcích na prosazování druhů dopravy s co nejmenším negativním vlivem na životní prostředí. Klub je od roku 1991 členem mezinárodní organizace Evropská federace pro dopravu a životní prostředí (T&E) se sídlem v Bruselu, v letech 1991 až 2000 byl také ještě členem Evropské cyklistická federace (ECF) v Bruselu.

Činnost se týká zejména osvěty mezi veřejností, odborníky a politiky jako pořádání odborných seminářů, konferencí, vydávání knih a od roku 1999 časopisu Dopravní zprávy, publikování článků v denním a odborném tisku. Dále odborně pomáhá různým organizacím a jednotlivcům při řešení městských, regionálních i celostátních dopravních problémů, zejména v silniční dopravě (výstavba dálnic). Klub dosud vydal 13 publikací; jde zejména o překlady zahraničních názorů a zkušeností na omezování negativních vlivů dopravy na životní prostředí.

Dosud Český a Slovenský dopravní klub uskutečnil např.:

  • mezinárodní konferenci o evropské dopravní politice paralelně s 1. Pan-Evropskou konferencí ministrů dopravy v Praze v říjnu 1991,
  • výroční setkání členských organizací Evropské cyklistické federace (ECF) v Brně v červnu 1993,
  • odbornou pomoc ekologickým sdružením při přímých akcích proti narůstající kamionové dopravě (např. blokáda šesti hraničních přechodů do Německa v říjnu 1991 a přechodu Pomezí v únoru 1993),
  • odbornou pomoc ekologickým sdružením při snaze zabránit rušení tzv. nerentabilních železničních tratí v roce 1993,
  • ve spolupráci s Dětmi Země vypracování „Alternativního návrhu rozvoje dálniční sítě v ČR“ v dubnu 1995 (aktualizace v listopadu 1996 a v dubnu 1998 jako součást vlastní koncepce rozvoje dopravních sítí v ČR do roku 2010),
  • dopravní seminář v Rybníku u Poběžovic v březnu 1997 pod názvem „Alternativní trendy dopravní politiky v ČR“, včetně vydání Memoranda a rozsáhlého sborníku,
  • mezinárodní setkání v Brně v květnu 1997 zástupců evropských občanských sdružení a iniciativ, které se zabývají dopravou, o dopravní politice a aktivitách jednotlivých zemí,
  • odbornou pomoc při zveřejnění „Souhrnného stanoviska k dopravní situaci v ČR“ v rámci Dne bez aut v listopadu v letech 1995 až 1997,
  • zpracování studie „Návrh alternativní koncepce rozvoje dopravních sítí ČR do roku 2010“ v dubnu 1998 (byla posouzena spolu s vládním návrhem z hlediska vlivů na životní prostředí podle zákona) v červnu 1998,
  • ve spolupráci s dalšími sdruženími vypracování alternativního státního rozpočtu pro oblast dopravy – od roku 1998 vždy pro rozpočet na příští rok,
  • zpracování studie „Možnosti rozvoje dopravy v ČR z hlediska trvale udržitelného rozvoje“ v červnu 2000,
  • v letech 1992 až 2001 vydání 13 publikací o ekologicky šetrných možnostech rozvoje dopravy atd., poslední bylo čtvrté vydání brožury „Jak dálnice (ne)prospívají regionálnímu rozvoji“.

    V současné době ČS dopravní klub zpracovává odborné dopravní a ekologické podklady pro budoucí nový územní plán Brna a dopravní generel a pro územní plán Jihomoravského kraje (zástupce klubu je od roku 2000 členem dopravní komise krajského zastupitelstva), aktivně se účastní různých procesů posuzování vlivů velkých dopravních staveb v Brně na životní prostředí a navazujících správních řízeních, dopravním poradenstvím pomáhá občanům a různým institucím, zpracovává alternativní rozpočet pro dopravu počínaje rokem 1999 (pro výdaje ministerstva nebo Státního fondu dopravní infrastruktury) atd.

    Leden 2002

    RNDr. Miroslav Patrik, koordinátor ČSDK


    Hospodaření Českého a Slovenského dopravního klubu

    od jeho vzniku od května 1991 – celkový přehled

    Rok

    Příjmy (Kč)

    Výdaje (Kč)

    Rozdíl (Kč)

    Stav k 31.12. (Kč)

    1991

    0

    0

    0

    0

    1992

      36.600

      24.900

    + 11.700

      11.700

    1993

      59.000

      39.200

    + 19.800

      31.500

    1994

      11.800

      30.900

    -  19.100

      12.400

    1995

      27.900

      29.300

    -    1.400

      11.000

    1996

    109.600

      81.300

    + 28.300

      39.300

    1997

    300.300

    289.600

    + 10.700

      50.000

    1998

      86.700

      33.700

    + 53.000

    103.000

    1999

    212.700

    214.500

    -    1.800

    101.200

    2000

    385.200

    376.700

    +   8.500

    109.700

    2001

    573.200

    528.000

    + 45.200

    154.900

    2002

    228.800

    255.900

    -  27.100

    127.800

    2003

    300.800

    325.000

    -  24.200

    103.600

     

    Viz též Výroční zpráva Českého a Slovenského dopravního klubu za rok 2001

    formát pro tisk
    formát pro tisk »
     

  • zobrazit mapu stránek ČSDK

    ... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

    poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
    © 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
    [ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

    použit publikační systém Toolkit od Econnectu