Stanoviska a texty
"Jde o nesmírně drahé, arogantní, necitlivé řešení, jež vzhledem k neexistenci vnějšího silničního okruhu bude nutit toho, kdo jede ze Strakonic do Liberce či Karlových Varů, projet kolem Pražského hradu. Jde o řešení zbytečně kapacitní a „rychlé“, tedy přitažlivé pro tranzit. Pokud snad někdo spoléhá na regulaci provozu – stačí jej odkázat na to, jak vypadá Severojižní magistrála." "Životní prostředí patřilo na přelomu osmdesátých a devadesátých let mezi nejdůležitější témata obyvatel českých zemí. Zájem o prostředí mezi veřejností však postupně klesal a dnes není ani mezi deseti prvními prioritami populace. To se odráží i v nezájmu politiků o oblast ekologie (přes nelibost ekologů se toto slovo stalo synonymem všeho, co se týká životního prostředí a ochrany přírody)." "Pod číslem sněmovního tisku č. 373 se skrývá poslanecký návrh zákona o výstavbě dálnic a rychlostních komunikací. Základní myšlenkou tohoto návrhu je přispět k urychlení výstavby konkrétních, v tomto právním předpise uvedených, úseků dálnic a rychlostních silnic v ČR. Jeho předkladatelé se netají tím, že se nechali inspirovat zákonem č. 168/2001 Sb., o dálničním obchvatu Plzně. Domnívám se, že bude-li návrh zákona o výstavbě dálnic a rychlostních komunikací schválen, půjde o legislativní precedent svého druhu. Jestliže bylo možné zákon o dálničním obchvatu Plzně označit za výjimku, v našem právním řádu ojedinělou, pak schválením druhého zákona podobného typu se z výjimky začíná stávat pravidlo." "V řadě našich měst se nyní řeší problém, kde je možné zaparkovat stále vzrůstající množství automobilů. Prostory pro další povrchová parkoviště už moc nejsou, zejména v historických centrech měst. Povrchová parkoviště, i se zvyšujícím se parkovným, již situaci nemohou řešit, natož vyřešit." Společná tisková zpráva sdružení European Federation for Transport and Environment (T&E), BirdLife International a World Wide Fund For Nature (WWF):"Obavy nevládních organizací z toho, že rozšíření projektu transevropských dopravních sítí na nové členské země EU dostane od politiků zelenou, se právě naplnily. Evropská komise dnes publikovala předběžný návrh, podle kterého se mají zahájit práce na silničních a železničních projektech v hodnotě 200 mld. EUR, a to aniž by byly brány v úvahu ekologické, ekonomické a sociální perspektivy daných staveb, jak to vyžadují právní předpisy o poskytování finančních zdrojů z fondů EU." JUDr. Otakar Motejl, veřejný ochránce práv: "V současnosti nenalézám rozumný důvod pro to, aby úpravy, které zmírní vliv stavby D8 na krajinný ráz, nebyly realizovány. Jistě je nutno brát v potaz i relevanci zájmu na rychlé dostavbě dálnice D8, nicméně je otázkou, zda v situaci, v níž jde ve své podstatě o nevratný, přitom velmi intenzivní zásah do životního prostředí, by měl převážit právě nad zájmem na ochraně přírody a krajiny." Sdružení Děti Země žádá Veřejného ochránce práv, aby přezkoumal postup Správy chráněné krajinné oblasti České středohoří a Ministerstva životního prostředí ČR v záležitosti rozhodnutí o dálnici D8 a případně aby doporučil rozhodnutí zrušit pro rozpor se zákonem. "Úvahy o plavebním spojení Dunaj - Odra - Labe (dál D-O-L) jsou starého data. Současnou vlnu projektování kanálu D-O-L zahájila na přelomu let 1988/9 a.s. Ekotrans Moravia. Vydala v roce 1991 studii načrtávající základní přínosy výstavby kanálu D-O-L - Vodní cesta D-O-L Ano nebo ne? (dále studie E. 1991). Považuji za užitečné konfrontovat její tvrzení s fakty." "Potřeba vytvoření vysokokapacitních trans-evropských dopravních sítí (dále TEN-T podle Trans-European Transport Networks) byla poprvé vyřčena v roce 1992 v Maastrichtské smlouvě. V následujících klíčových evropských smlouvách – Amsterdamské a smlouvy z Nice jsou TEN-T již běžně zmiňovány jako klíčový prvek vytvoření jednotného trhu a posílení hospodářské a společenské soudržnosti EU. Smlouvy neobsahují explicitní požadavky, deklarují pouze, že úkolem EU je zajistit propojenost a interoperabilitu dopravních sítí na úrovni států a tyto sítě zpřístupnit." "Požadavek moderní dopravy (přepravy) se bere jako samozřejmý. Co je ale moderní doprava, není snadné vymezit. Zatím o něm vesměs rozhoduje bezohledné lobbování v Praze i v Bruselu. Moderní doprava stojí jistě na vysoké rychlosti a nízké ceně. Tyto dva základní parametry stojí do značné míry proti sobě, takže jsou pro různé druhy dopravy značně rozdílné. Doprava má dopravně zpřístupnit všechna obydlená území. Různé regiony jsou různě náročné na dopravu." "... Vést metro na letiště v Ruzyni je velký omyl zejména z těchto důvodů: metro nevyřeší přímou obsluhu Kladna, nenabídne klientům letecké dopravy patřičný standard přepravy, neumožní v budoucnu přímý kontakt na dálkové vlaky. Rovněž se zablokuje smysluplnější prodloužení trasy A. Trasa metra A nemá v Praze 6 dobré ukončení, ne z kapacitních důvodů, ale z důvodů nerealizovatelnosti záchytného parkoviště P+R u stanice Dejvická. Prodloužit trasu A metra za stanici Dejvická má smysl mimo hlavní operační prostor metropolitní železnice na Kladno a na letiště. ..." Koalice za záchranu železnic předala předsedovi vlády Vladimíru Špidlovi a ministrovi dopravy a spojů Milanu Šimonovskému své vyjádření k situaci Českých drah. Koalice doporučuje prošetření nehospodárností, vyvození odpovědnosti a důsledků pro konkrétní zaměstnance vedení Českých drah; doporučuje obsazení dozorčích a správních orgánů vznikající akciové společnosti novými lidmi bez vazeb na současné vedení ČD; a považuje za velmi naléhavé zjednodušit strukturu řízení vyloučením nadbytečných mezičlánků (v případě divize obchodně provozní zrušit obchodně provozní ředitelství). Přečtěte si také přílohu ke stanovisku: O situaci na Českých drahách od Jindřicha Berounského (dokument RTF, cca 77 kB) Dopis premiérovi ve věci brněnského železničního uzlu, o němž vláda ČR jednala při svém výjezdním zasedání v Brně v pondělí 6. května 2002. Dopis upozorňuje na fakt, že projektu odsunu nádraží chybí komplexnost, což konstatovala řada předních dopravních odborníků a urbanistů. Uspokojivým způsobem nebylo vyřešeno propojení odsunutého nádraží na městskou hromadnou dopravu, na mimoměstskou autobusovou dopravu a na pěší trasy. Podstatná část odborné a laické veřejnosti není přesvedčena o účelnosti odsunutí hlavního osobního nádraží v Brně. soubor textů, ke stažení jako PDF: - Towards more sustainable freight transport. 10 crucial points to show how freight transport will become more sustainable. (cca 99 kB) - Environment and Transport in a New Europe. Project regarding the Trans-European Transport Networks TEN-T. (cca 50 kB) - Amending the ‘Eurovignette Directive’. An alternative to the European Commission’s proposal,T&E 03/4. (cca 281 kB) - DIRECTIVE 1999/62/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 17 June 1999 on the charging of heavy goods vehicles for the use of certain infrastructures (cca 147 kB) - T&E - Safe and Sustainable Freight Transport - Final Report (cca 845 kB) - T&E Memorandum to the Presidency of The European Council (cca 37 kB) (Pavel Přibyl, 3. 3. 2004) Hlavní problémy z hlediska vlivů dopravy na ŽP v ČR, oficiální plány do budoucna a co je třeba prosazovat (przentace přednesená na semináři Priority udržitelného rozvoje České republiky vrámci EU v Senátu PČR) STUŽ, prosinec 2003 ke stažení ZDE jako dokument PDF (cca 480 kB) (Ivana Jakubková, červen 2003) V tomto článku jsou informace o vývoji v kolumbijském hlavním městě, které se během posledních několika let začalo měnit z města trpícího dopravními zácpami, chudobou a pouličním násilím ve světový příklad městského plánování. Cílem městské správy je také zlepšit katastrofální stav kvality ovzduší - Bogota je v žebříčku nejznečištěnějších měst Latinské Ameriky na páté příčce. Ing. Jaroslav Kubec, CSc. (Sdružení Dunaj-Odra-Labe): - Ekonomická efektivnost a varianty financování vodní cesty Dunaj-Odra-Labe >>>>> - Navrhované parametry vodní cesty Dunaj-Odra-Labe a splavnost řek, které má propojit >>>>> - Role vodní cesty Dunaj-Odra-Labe v protipovodňové ochraně >>>>> Ing. Pavel Neset, CSc.: - Posouzení variant územního řešení vrcholového úseku labské větve vodní cesty Dunaj-Odra-Labe >>>>> (Doprava č. 1/2003, 31. 1. 2003) Článek srovnává různé aspekty dopravních politik české a nizozemské vlády. Protože neexistuje žádný dopravní expert, který by dostatečně znal obě země, zpracovala každá strana na základě dohodnuté osnovy vyhodnocení dopravní politiky své země separátně. (Centrum dopravního výzkumu, Brno) Každá dopravní nehoda má dopad na její účastníky nejenom z pohledu trestně právního a v případě zranění nebo usmrcení i pohledu zdravotnického, ale přináší i nezanedbatelné celospolečenské škody a projevuje se ve svých důsledcích i na snížení kvality života postižených a jejich příbuzných. Vyčíslit ve finančním vyjádření hmotné ztráty v souvislosti s dopravní nehodou, a to jak na vozidle, případně na dopravních zařízeních, lze relativně snadno; vyčíslení ztrát, vyplývajících ze ztráty kvality života a ze sníženého společenského uplatnění, je již o mnoho složitější. (Centrum dopravního výzkumu, Brno, 17. 12. 2002) V roce 2000 bylo zaevidováno 211.516 dopravních nehod s těmito následky - 1.486 usmrcených osob, 5.525 těžce a 27.063 lehce zraněných osob. Podle odhadů dopravní policie na místě nehody byla způsobena hmotná škoda ve výši 7,096 mld. Kč. Oproti roku 1999 došlo k nárůstu počtu usmrcených o 31 osob. Tyto hrozivé skutečnosti svědčí o vysokém stupni společenské závažnosti této problematiky a nutnosti neodkladného řešení, a tím i rozpočtového posílení potřeb v oblasti bezpečnosti silničního provozu. (Centrum dopravního výzkumu, Brno, květen 2002) Studie o vývoji dopravy z hlediska životního prostředí za rok 2001 byla zpracována pro potřeby Ministerstva životního prostředí, odbor strategií a environmentální statistiky. Veškerá prezentovaná data zátěže životního prostředí dopravou v ČR jsou uvedena v časové řadě za roky 1990 - 2001. Při zpracování studie byly použity výsledky výpočtů CDV (emisní zátěž, nehodovost), statistiky MDS (výkony dopravy, dopravní infrastruktura), údaje ze Statistické ročenky ČR a Ministerstva průmyslu a obchodu. tento text si můžete stáhnout (dokument MS Word jako ZIP archiv o velikosti cca 370 kB) Publikace obsahuje výtahy ze tří odborných zahraničních studií, které kritizují mýtus o podmíněnosti ekonomického a regionálního rozvoje výstavbou vysokokapacitních silnic. Na řadě konkrétních příkladů studie dokazují, že tento vztah není rozhodně jednoznačný. Celou publikaci si lze objednat! Český a Slovenský dopravní klub předkládá k veřejnému projednání a odbornému posouzení alternativní návrh koncepce rozvoje dopravních sítí České republiky do roku 2010. Byl zpracován v dubnu 1998 jako ekologicky přijatelná a národohospodářsky efektivnější alternativa k Návrhu rozvoje dopravních sítí ČR do roku 2010 zpracovanému Ministerstvem dopravy ČR v únoru 1998. Alternativní návrh vychází ze Státní politiky životního prostředí ČR z roku 1995, z řady odborných podkladů, z materiálů zemí Evropské unie a z nejnovějších mezinárodních dokumentů. Jejich základem je uplatnění principů environmentálně udržitelné dopravy, které byly doporučeny na Konferenci zemí OECD ve Vancouveru v březnu 1996. Podkladem byly také názory dalších občanských sdružení a zástupců odborné veřejnosti. tento text nabízíme také ke stažení (samorozbalovací archiv o velikosti cca 200 kB) Výroční zpráva ČSDK zahrnuje obecné informace o sdružení, informace o poslání a cílech klubu, o vedení klubu a jeho pracovnících. Je zde podána zpráva o činnosti a hospodaření v roce 2001, nechybí ani přehled hlavních uplynulých aktivit. Součástí výroční zprávy je i seznam odborných publikací nabízených veřejnosti. Základní informace o historii, členské základně a předmětu zájmu sdružení. Součástí textu je i přehled dosavadní činnosti Českého a Slovenského dopravního klubu a stručná zpráva o hospodaření ČSDK. |
||
poslední aktualizace 19. září 2006
|